Článek
Budete se divit, ale černé tečky na čelním i bočních sklech jsou velmi důležitými prvky pro provoz automobilu. Tyto body pochází z černé pásky frita, což je v podstatě keramická barva zapečená do skla, která vytvoří přilnavější povrch k lepidlu, čímž zajistí pevné spojení čelního skla a vozidla.
Samotná páska slouží jako krycí místo pro tmel, jelikož by viditelně obnažená oblast dost kazila design auta a odhalovala přítomnost lepidla. Další funkcí je ochrana těsnění na vnější straně před přímým ultrafialovým zářením, jehož vinou by materiál rychleji degradoval.
Vrstvená čelní skla jsou v zásadě vyráběna v peci, takže mají vysokou tepelnou odolnost, ovšem černá páska se zahřívá rychleji než sklo samotné, což by teoreticky mohlo vést k optickým deformacím. Jako řešení se nabízí aplikace vzorovaných bodů v okolí pásky, čímž dojde k rovnoměrnějšímu rozptylu tepla.
Některá auta mají dokonce další sadu vzorovaných teček přímo za zpětným zrcátkem. Ta slouží k mírnému stínění slunečních paprsků v oblasti čelního skla, kterou zpravidla nechrání žádné jiné sluneční clony.
Jestliže vás černé tečky překvapily, tak rozhodně nejste jediní. Tuhle zajímavou skutečnost spoustu lidí nezná. Mnoho řidičů ani netuší, že drobné černé body mohou najít i na svém automobilu. Tak schválně, jsou i na tom vašem?