Hlavní obsah

Ceny klasických aut stagnují. Na čem vyděláte nejvíc?

Foto: Shutterstock

Klasické Ferrari je absolutní sázka na jistotu

Trh s klasickými automobily zůstává poslední dva roky bez výraznějších výkyvů a poprvé od roku 2014, kdyby byly ceny na vrcholu, se některé přemrštěné částky stáhly na normální mez. Přesto se pořád můžete dočíst, že padají rekordy, naposledy Ferrari 250 GTO za 1,5 miliardy… Kde je pravda?

Článek

Pokud dlouhodobě sledujete pohyby cen klasických aut, všimli jste si toho taky, nejvíce patrné to bylo na výstavách Retro Classic Stuttgart nebo Techno Classica Essen. Auta jako Mercedes 300 SL Gullwing nebo Ferrari 275 GTB Testarossa padla o nějakých dvacet procent pod svoji nejvyšší hranici, jedinečné kousky letí na ceně a u obyčejnějších aut, jako je třeba Porsche 911 nebo Ferrari 355 GTB, extrémně záleží na historii a stavu toho konkrétního kusu. A samozřejmě na nabídce a poptávce. Nedivte se, sociální nůžky se rozevírají čím dál tím víc a bohatí lidé se nebojí lámat rekordy, protože je jim vlastně jedno, kolik jejich vysněné auto stojí, rozhodují nuly na konci, ne číslovka na začátku.

Predikce pro rok 2018 byla, že drahá auta se budou prodávat dál a zbytek trhu bude lehce stagnovat. Nejlepší kousky přitahují zájem, ve střední třídě se vyčkává, občas někdo prodává, co mu přebývá, nebo někdo něco kupuje, když našetří. To samé se ale děje na trhu s luxusními hodinkami, nebo starožitnostmi, či obrazy. Bohatí zkrátka kupují to nejlepší bez ohledu na cenu, ti ostatní hledají ideální poměr skutečné hodnoty a nabídnuté ceny. Trend je ale jasný - prodávají se hlavně vozy osmdesátých a devadesátých let a pak supersporty vyrobené po roce 2000. Věrně to kopíruje trend aut z plakátu, kdy se z dětí stali dospěláci vydělávající solidní peníze a kupující si svoje dětské sny.

To vysvětluje, proč se pořád drží tak vysoko ceny Porsche 911 generace 964 a 993, kdy se plakátový syndrom kombinuje s jejich každodenní použitelností a relativně nízkými náklady na provoz. Jestli nějaká auta vystřelila, pak to byly všechny starší hothatche počínaje prvním Golfem GTI, i tady pak platí, že to jsou auta, o kterých jejich novopečení majitelé dřív snili, a nyní si je mohou dovolit.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Golf Mk1 Cabrio

Sběratelé vám do jednoho potvrdí, že nemá smysl s nákupy otálet a čekat, že ceny spadnou, to se opravdu nejspíš nestane - tedy pokud nebude mít lidstvo jiné starosti. Největší potenciál skýtají limitované edice, auta vyrobená v omezeném množství a samozřejmě, že i tady záleží na zdokumentované historii a stavu vozu, nikoliv na tom, co vidíte a čtete na inzertních serverech. Za mě osobně vidím příležitost v italských autech, sám jsem dlouho zvažoval nákup Alfy Romeo GTV V6, která má nejen pokroková technická řešení, ale třeba i čtyři tituly mistra Evropy v závodech na okruzích. Potenciál skrývá i již zmíněný jedničkový VW Golf, sázkou na jistotu budou taková auta jako 308 GTI a spol. Z těch dražších je tradiční jistotou značka Porsche a Mercedes-Benz, jejich ceny jsou jako stolová hora a v případě mercedesů platí, že čím větší motor, tím lépe. No, existují i podceňované Opely Manta, Fordy Capri… Naopak ceny českých aut jsou aktuálně přemrštěné a nemá moc smysl hledat na tuzemském trhu, zvlášť když zvážíte, že v případě nějakých problémů nebudou tato auta (s výjimkou tatrovek) zajímavá pro případné zahraniční kupce.

Foto: Invelt.cz

Zajímavá Alfa Romeo GTV V6 je na prodej v Inveltu...

Načítám