Článek
Pravda je taková, že obliba celoročních pneumatik rok od roku roste. Za posledních šest let se jejich prodeje víc jak zdvojnásobily a aktuálně podle odhadů pojišťoven a autoklubů z celého světa jezdí na zimních pneumatikách asi čtrnáct milionů aut.
Pravda je taková, že celoroční pneumatiky jsou dobrou volbou pro ty řidiče, kteří jezdí převážně po městě, najezdí spíš méně kilometrů a v případě že nasněží nebo namrzne, tak mohou nechat auto doma. „Je to určitě lepší volba, než jezdit celoročně na zimních pneumatikách, což legislativa umožňuje,“ říká Libor Budina z Autoklubu ČR.
„Jenže zatímco celoroční pneumatiky lze chápat jako opravdové řešení pro ty řidiče, kteří toho moc nenajezdí, případně nepotřebují jezdit každý den bez ohledu na počasí, tak zimní pneumatiky mají v létě určitě horší vlastnosti než ty celoroční,“ dodává Budina. Ale i on zároveň před celoročními pneumatikami tak trochu varuje. „Rozhodně je nelze brát jako univerzální řešení. Jde o kompromis a ve srovnávacích testech s letními nebo zimními pneumatikami jsou ty celoroční vždy na chvostu.“
Jeho slova potvrzuje i Martin Dražík, produktový manažer Nokian Tyres pro Evropu. „Pokud svůj vůz používáte v zimě každý den, doporučuji koupit sadu zimních pneumatik. Jedná se o investici do bezpečnosti, která skutečně stojí za to. Stavba tradičních celoročních pneumatik klade větší důraz na vlastnosti požadované v létě. Proto bývají slabší z hlediska přilnavosti v zimních podmínkách.“ A i on si myslí, že celoroční pneumatiky nenahradí dokonale ani letní pneumatiky v letních podmínkách, kdy celoroční pneu ztrácí zejména v délce brzdné dráhy.
Celoroční pneumatiky lze používat i v období od 1. listopadu do 31. března, kdy jsou na některých úsecích dálnic nebo třeba na silnicích v horách předepsané zimní pneumatiky bez ohledu na počasí, případně se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že tato situace nastane. Jedinými podmínkami jsou hloubka dezénu minimálně 4 mm a označení M+S, což jsou věci, které mohou policisté při silniční kontrole prověřit.
Většina řidičů říká, že v používání celoročních pneumatik vidí hlavně finanční úsporu, Ušetří za druhou sadu pneumatik a za jejich přezutí. „Jenže celoroční gumy nedisponují takovým kilometrovým nájezdem jako letní pneumatiky,“ tvrdí Roman Šaroch, majitel pneuservisu. „Když sečtete kilometrový průběh letních a zimních pneumatik a srovnáte je s celoročním obutím, zjistíte, že celoroční gumy najedou sotva polovinu vzdálenosti. Máme je v nabídce, ale doporučuji je jen těm řidičů, kteří najezdí do pěti tisíc kilometrů ročně. Těm dřív gumy totiž zestárnou, než by se ojely.“
Malý nájezd je typický i pro spoustu SUV, a tak vyvstává otázka, jestli se celoroční pneumatiky hodí i pro tato auta. „Hodí, ale jen ty správné,“ říká Dražík z českého Nokianu. „Máme řadu Weatherproof SUV, kdy je směs běhounu ještě tužší než u modelu osobního automobilu, což dává řidiči zvlášť dobrý pocit z přesného řízení. Obyčejné celoroční pneumatiky by měly na SUV menší kilometrový průběh a nebyly by tak bezpečné.“
„Je dobré vědět, že celoroční pneumatika je především zimní pneumatika s pevnějším kordem a pláštěm,“ říká Roman Šaroch. „Každopádně je lepší jet v zimě na celoročních než na letních. V létě má ale celoroční pneumatika sklony k přehřívání a nedrží v zatáčkách tak dobře jako průměrná letní guma. V zimě pak musíte myslet na to, že se tak rychle neprohřeje. Protože navíc nemá tolik drážek a lamel jako zimní pneumatika, tak ani tak dobře neodvádí vodu či břečku a na sněhu nemá tak dobrý záběr.“
Závěr je tedy jasný. Celoroční pneumatika je ideální řešení spíš pro sváteční řidiče, kteří nemusí jezdit každý den. Jinak je dál nejlepším řešením mít dvě obuté sady. Nezapomeňte, že v zimě musí mít i celoroční pneumatiky minimálně čtyři milimetry vzorku, jinak vám hrozí nejen pokuta, ale v případě nehody po vás může pojišťovna vymáhat vzniklou škodu.