Hlavní obsah

Celková výroba vozidel v Česku loni klesla skoro o pětinu

Foto: Škoda Auto

Zákeřný virus si nevybírá daň jen v podobě lidských životů, ale likviduje i ekonomiku. Tvrdě zasáhl i produkci automobilů v Česku, jeden z hlavních motorů státní ekonomiky. Jak si vedly konkrétní továrny?

Článek

Na území Česka vyrábějí svá auta (a komponenty) hned tři velké automobilky: Škoda Auto (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí), Hyundai (Nošovice) a TPCA, nově už pouze Toyota (Kolín). K tomu ještě několik výrobců autobusů (především Iveco ve Vysokém Mýtě a SOR Libchavy), výrobce nákladních automobilů Tatra Trucks (Kopřivnice), výrobce motocyklů Jawa (Týnec nad Sázavou) a další výrobci přípojných vozidel.

Jejich celková produkce přesahuje milion jednotek ročně, a společně tak roztáčejí kola české ekonomiky pořádnou silou – vydělávají miliardy a dávají práci desetitisícům lidí. Jenže loni na ně – stejně jako na všechny ostatní podnikatele – razantně udeřila krize v důsledku koronavirových opatření: přerušená výroba, hygienická opatření, uzavřené showroomy. Není divu, že se výrobní čísla o pořádný kus propadla…

Konkrétně se bavíme o poklesu o masivních 19,2 %. Z předloňských rekordních 1,45 milionu jednotek přišel pád na loňských 1,15 milionu – tedy zpět na úroveň roku 2014. I proto klesl export téměř o pětinu.

Podívejme se na největší výrobce jednotlivě:

  • Škoda Auto – 749 579 vozů (pokles o 17,4 %)
  • Hyundai Manufacturing Czech – 238 750 vozů (-22,9 %)
  • TPCA – 164 572 vozů (- 21,7 %)
  • Iveco – 4 518 autobusů
  • SOR – 526 autobusů
  • Tatra Trucks – 1 180 nákladních vozidel
  • Jawa – 553 motocyklů

Nezbývá tedy než doufat, že letos bude situace pro všechny radostnější a produkční čísla i odbyt budou daleko vyšší než loni. Bude to mít dopad na nás všechny…

Načítám