Článek
Jedná se zdánlivě o jednoduchý vynález, který ale může celkem spolehlivě ochránit nové vozy proti krádeži. Dnešní auta, a především ta dražší, využívají totiž systém tzv. bezklíčkového přístupu, který se naučili zneužívat zloději ke krádežím. Pomocí zesilovače zesílí signál klíčku, který máte v „bezpečí” domova, a ukradnou auto zaparkované před domem, které si kvůli zesilovači myslí, že je klíček v jeho bezprostřední blízkosti.
Takový způsob krádeží se rozmáhá čím dál víc a dá se očekávat, že případů bude v souvislosti s větším rozšířením této technologie v autech ještě přibývat. Pokud s tím ovšem majitelé takových aut, anebo rovnou automobilky, něco neudělají. A řešení našel právě Stanislav Čechrák.
Pan Čechrák, jinak vystudovaný elektrotechnik s bohatými zkušenostmi z oblasti ochrany automobilů, vymyslel malou vychytávku, která díky pohybovému čidlu odpojí v klíčku po třech minutách bez pohybu baterii, a klíček tak přestane vysílat signál. Když s klíčkem pohnete, vysílat zase začne. Jednoduché jako facka, ale velmi účinné.
V praxi to znamená, že když jdete k autu, tak se spolu s vámi pohybuje i klíček ve vaší kapse či kabelce a auto bez problému bezklíčkově otevřete i nastartujete. Pokud vám ovšem klíče leží v předsíni na botníku, po chvilce přestane klíček vysílat signál a zloději se sebesilnějším zesilovačem před vaším domem mají smůlu. Výhodou je, že uživatele tato malá, ale účinná vychytávka nijak neomezuje a nesnižuje nijak jeho pohodlí.
Mezi další výhody patří zejména snadná montáž bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do automobilu. To totiž nemají příliš rádi výrobci automobilů, kteří v případě jakýchkoliv úprav vozu vyhrožují ztrátou záruky. V tomto případě ale stačí vložit malý čip k baterii v klíčku od vozu, což zvládne většina lidí bez problému během chvilky doma. S používáním také nejsou spojené žádné další provozní poplatky, a dokonce vám výrobek jako bonus prodlouží životnost baterie v klíčku.
Pan Čechrák si výrobek, který se jmenuje Keyless Defender, nechal patentovat a nabízí ho již výrobcům vozidel a jejich dealerům. V současné chvíli již bylo vyrobeno tisíc kusů tohoto zařízení a další tisícovka je momentálně ve výrobě. Prodáno a nainstalováno je na 400 kusů v různých modelech aut a s žádnými problémy se zatím Stanislav Čechrák nesetkal.
Keyless Defender má certifikaci a prošel testováním ve vojenské zkušebně ve Vyškově. Nic tedy nebrání jeho rozšíření do světa. Nastavené tři minuty, po kterých se napájení nehybného klíčku odpojí, se autorovi myšlenky zdají jako ideální: „Kdyby byl ten čas kratší, tak by to mohlo v některých případech omezovat majitele vozu, například když nastoupí do auta, klíč odloží do středového panelu a před jízdou si ještě chce vyřídit krátký hovor nebo SMS zprávu na telefonu. Klíček by se po chvilce odpojil a majitel by nemohl nastartovat bez toho, aniž by s klíčkem znovu nepohnul. Naopak delší čas by dával větší prostor případným zlodějům, kteří by se za vás pověsili a chtěli vám vůz odcizit krátce po vašem příjezdu domů,” vysvětluje autor vynálezu.
K tomu, aby mohl proti vychytralým zlodějům účinně bojovat, musel si vyzkoušet jejich praktiky. Doma si tak sám vyrobil vlastní zesilovače (tzv. extendery), jaké současní zloději hojně používají. Na internetu se podobné přístroje dají koupit za statisíce korun a nejčastěji je nabízejí Poláci, Rusové nebo Rumuni. Výrobek od pana Čechráka si pro testovací účely odkoupila dokonce i tuzemská automobilka Škoda Auto.
A o tom, že takové přístroje opravdu fungují, nás Stanislav Čechrák přesvědčil na vlastní oči. „Přijeďte nějakým keyless autem,” říkal do telefonu, když jsme schůzku s ním domlouvali. Po krátkém povídání v jeho kanceláři jsme poznali proč. Klíče od našeho vozu jsme nechali na konferenčním stolku a vydali se i se zesilovačem ven na ulici k zaparkovanému autu. Pro pana Čechráka bylo pak odemčení a následné nastartování vozu dílem několika okamžiků. „Už vím, stejně jako zkušení zloději, kde mají jednotlivé modely ukryté antény pro příjem signálu,” vysvětloval během krátké chvilky, kdy operoval u auta se zesilovačem.
Pokud stále nevěříte, podívejte se na video níže:
Tento způsob krádeže tvoří v dnešní době naprostou většinu odcizení automobilů. „Nejčastěji mizí auta přes noc před domem majitele. Dříve se kradla hodně i v nákupních centrech či u restaurací, kdy se na vás nalepil jeden ze zlodějů se zesilovačem ukrytým v tašce a druhý vám odjel s vozem často ještě dřív, než jste opustili parkoviště,” popisuje praktiky zlodějů elektrotechnik z Přistoupimi. A dodává, že druhý způsob už je spíše vzácností, protože je mnohem více riskantní: „Odcizení totiž zjistí majitel mnohem dříve, často okamžitě, policie se tak o tom dozví hned záhy a zloději mají mnohem méně času na odjezd do bezpečí,” vysvětluje.
Na našem území tímto způsobem operují hlavně gangy z Polska. Přijedou, odcizí automobil a jedou co nejkratší trasou zpět za hranice, kde auto zmizí rozebráním na díly. Během jízdy nesmějí vypnout motor, protože by ho už znovu nenastartovali. Z důvodu bezpečnosti ale není možné, aby autu po ztrátě signálu od klíčku zhasl motor, zloději tak mohou ujet až stovky kilometrů daleko, případně i v některých případech tankují na menších čerpacích stanicích se zapnutým motorem. „Většinou se při těchto cestách vyhýbají Praze a frekventovaným dopravním uzlům, na kterých jsou dopravní kamery,” zasvěcuje nás Stanislav Čechrák a dodává, že polské gangy operují nejčastěji v Libereckém a Ústeckém kraji nebo třeba na Mladoboleslavsku.
Vynález, který nabízí Stanislav Čechrák pod názvem Keyless Defender za zhruba čtyři tisíce korun, by mohl způsobit v oblasti ochrany aut malou revoluci. Automobilky si problém uvědomují a snaží se ho řešit, až dosud však byli zloději o krok napřed. Je tak možné, že brzy budou vynález z Českobrodska využívat výrobci aut po celém světě.