Hlavní obsah

Caterham koupili Japonci. Chtějí udržet DNA značky

Foto: Caterham

Caterham v lidech vzbuzuje pozitivní emoce. Jedno jestli jsou jen přihlížející, nebo sedí za volantem

Japonský dealer Caterhamu koupil celou malosériovou britskou automobilku. Poprvé v 48leté historii se značka ocitla ve vlastnictví někoho mimo Spojené království, ale fanoušci se prý nemusí děsit. Nový vlastník, společnost VT Holdings, chce značku dál rozvíjet.

Článek

Musím říct, že jako dlouholetého vlastníka a řidiče vozů Caterham mě takhle zpráva poněkud znervóznila. DNA těch aut je ale tak specifické, že poslední roky jsem se spíš bál toho, že nepřežijí další sezonu ve světě plném omezení, nařízení a regulí. Ostatně není moc výrobců, a to ani malosériových, kteří by v 21. století prodávali ryze řidičská auta bez ABS, kontroly trakce, airbagů, ale taky bez navigace, elektrických oken nebo vyhřívaných sedaček.

Jenže Kazuho Takahashi, šéf společnosti VT Holdings, má s Caterhamy a světem kolem nich dlouholeté zkušenosti. Je mu sice bezmála sedmdesát let, ale pořád je duší i tělem aktivní automobilový závodník, aktivní kariéru sice ukončil až v roce 2019, nicméně dál na závody jezdí. A Caterhamy? Ty dováží do Japonska už celé roky. „Věřím, že za těch pětadvacet let znám značku i zákazníky. Koupili jsme nejen celosvětově renomovaného výrobce výkonných automobilů, ale také jsme se stali správci motoristické legendy,“ píše Takahashi ve svém prohlášení. „Budeme ji chránit a rozvíjet, abychom splnili legislativní výzvy, které před námi stojí.“

Takahashi ani VT Holding ale dál neupřesnili, jak si to představují a jaké konkrétní mají s Caterhamem plány. Caterham už sice nepůsobí ve městě Surrey, ale pořád se vyrábí v Británii. Svoje auta prodává ve dvaceti dalších zemích světa, což představuje šedesát procent všech prodejů. Silní jsou třeba ve Francii, Německu, ale i v Japonsku.

Foto: Caterham

Speciální edice k 60. výročí značky byla vyprodána za pouhých sedm hodin

Před VT Holdings teď stojí skutečně těžký úkol. Buď přizpůsobí lehké dvousedadlové sportovní vozy současné době a předpisům, ale tím hrozí, že se vytratí jejich duch, nebo budou schopni dál zajistit výjimky, za kterých se Caterhamy prodávají v současnosti.

Je přitom zajímavé, že se stále více mainstreamových značek posunuje směrem k elektrifikaci, což teď dopadlo třeba na Lotus, který vlastní čínský koncern Geely. Jenže těžké baterky a lehké sportovní auto, to nejde úplně k sobě. A kouzlo Caterhamu je v právě v jeho lehkosti, díky které je tak rychlý a obratný i se slabšími motory.

Caterham těží z tradičního konceptu Lotusu 7, který vymyslel Colin Chapman, geniální konstruktér vozů Formule 1 a mnoha silničních aut značky Lotus. Práva na výrobu sedmičky koupil Caterham v roce 1973 a původní myšlenku v podstatě rozvíjí (rozvíjel) dodnes. Kromě mého Caterhamu jich jezdí v Česku ještě pár dalších, většinou pozůstatky závodní série Caterham Race Academy, jejíž další účinkování na našem území bohužel zastavila finanční krize. Český iportér Caterhamu ale funguje dál a zajišťuje jak servis, tak prodej nových automobilů.

VT Holding dováží do Japonska Caterhamy už od roku 2009 a má zastoupení i pro vozidla a motocykly jiných britských značek, včetně Lotusu a Royalu Enfield. Moc jim držím palce!

Načítám