Hlavní obsah

Caterham bude vyrábět auto na baterky

Foto: Caterham

Elektrický Caterham by měl dál držet linii stávajících modelů.

Bylo jasné, že to přijde. A s prodejem Caterhamu do rukou japonské firmy bylo jen otázkou času, kdy se to stane skutečností. Výrobce jedněch z nejzábavnějších aut na světě bude vyrábět sportovní auto na baterky. Má vypadat jako klasický Caterham, ale bude mít elektromotor a baterie v podlaze. A mělo by být pekelně rychlé…

Článek

Caterham bude za dva roky slavit padesáté narozeniny, a pokud se chce na trhu udržet dalších padesát let, je elektrifikace nutností. Myslete si o tom, co chcete, ale to je realita. „Generální ředitel Kazuho Takahashi, nový vlastník Caterhamu, nám slíbil, že udělá všechno proto, aby značka Caterham dál žila a dál vyráběla lehká sportovní auta,“ řekl výkonný ředitel značky Graham Macdonald. „Jedním z důvodů prodeje byly nutné investice do vývoje elektrického modelu, protože nám zdaleka nejde jen o nulové emise, ale aby na elektřinu auto jezdilo a fungovalo stejně, ne-li lépe než každý jiný Caterham.“

Foto: Caterham

Graham MacDonald, výkonný ředitel Caterhamu

Jako dlouholetý vlastník a řidič Caterhamu jsem zvědav, jak to chtějí dokázat, protože klíčovou vlastností těchto aut je nízká hmotnost. Nicméně baterie v podlaze znamenají ještě nižší těžiště a spoustu síly. Zrychlení elektrické verze by mělo být zhruba na stejné úrovni jako u stávajícího nejrychlejší modelu 620R, která dokáže z nuly na sto dát po tři sekundy.

Macdonald již prototypovou verzi elektrické sedmičky řídil. „Je to velmi podobné motokáře. Dva pedály a brutální akcelerace. Je to stejně vzrušující jako benzinový Caterham, ale vzrušující jiným způsobem.“

Geometrie zavěšení a některé další věci na podvozku musí být samozřejmě upraveny, ale elektrický Caterham by se měl obejít bez komplikovaných souvisejících systémů, které jsou u jiných elektromobilů běžné, například bez rekuperačního brzdění.

Foto: Caterham

Caterham si celé roky drží linii původního Lotusu 7

Kvůli úspoře váhy je vysoce pravděpodobné, že se dál bavíme o autě s klasickou siluetou modelu Seven s otevřenými koly. „Ještě se bude rozhodovat o tom, jestli elektrický Seven bude větší, těžší a méně spartánský než současné varianty, nebo bude naopak dál vyznávat tradiční hodnoty, ale myslím, že druhá varianta je pravděpodobnější,“ řekl Macdonald v rozhovoru pro britský Autocar.

„Caterham by rád uzavřel partnerskou dohodu s výrobcem baterií a motorů, tak jako ve svých současných produkčních modelech používá motory odvozené od Fordu. Výhodou použití komponentů třetí strany není pak jen úspora nákladů na vývoj, ale taky rychlost a možnosti nabíjení.“ Macdonald tak naráží na sportovní potenciál auta, které z důvodů lehké váhy bude muset být vybavené rychlým nabíjením nebo snadno vyměnitelnou baterií.

Elektrický Caterham by se měl stát skutečností během příštích pěti let a oslavy padesátého výročí společnosti v roce 2023 by mohly být ideální kulisou pro jeho prezentaci. „Mojí ambicí je udržovat spalovací motory ve výrobě tak dlouho, jak jen to bude možné, ale všichni víme, že to bude čím dál tím těžší,“ řekl Macdonald. „A je vysoce pravděpodobné, že od roku 2030 již nebudeme moci ve Velké Británii prodávat silniční modely se spalovacími motory.“

Auta se spalovacím motorem to zkrátka budou mít čím dál těžší. Hýčkejte si proto ta svoje!

Načítám