Hlavní obsah

Cadillac Escalade Platinum: Osmiválcový drobeček

Foto: Archiv Garáž.cz

Cadillac je symbolem luxusního amerického auta. Sice to není nejtypičtější auto na evropských silnicích, právě to ale může někoho zaujmout. Takže měli byste se o Escalade zajímat, pokud zrovna vybíráte auto v tomto segmentu?

Článek

Luxusní SUV americké automobilky Cadillac se prodává už ve své čtvrté generaci. Ta je na trhu od roku 2014, kdy nahradila předchozí hranatější verzi známou z hip-hopových videoklipů. Kromě amerického Texasu se ale vyrábí i v Bělorusku, a to zejména pro tamní a pro ruský trh. Bob Boniface se opravdu snažil, aby nová verze vypadala jinak, mohutněji a luxusněji než dřív. Zejména v pontonu nový Escalade narostl, kapota je mnohem výš a skla jsou na výšku menší, než u předchůdce. K tomu má navíc v blatnících až dvaadvacetipalcová kola, ale možná budete vyšší profil gum postrádat. Mezi nimi se v prazích nachází tradiční elektricky výklopný schůdek pro snazší nastupování. Ani přesto, že jsou tři čtvrtiny karoserie z vysokopevnostní oceli, nepůsobí tak těžkotonážně jako předchozí verze. Řada prvků pak jasně odkazuje na staré modely značky a jejich klasické linie, například na výšku orientované full LED přední světlomety. Celkově je design vydařený, což si ostatně myslí i fanoušci. Prý své sourozence v tomto ohledu doslova zadupal do země.

Foto: Archiv Garáž.cz

Cadillac nabízí tři stupně výbavy, kromě základu si můžete vybrat ještě verze Luxury a Premium. Vždy ale cítíte maximální důraz na luxus a preciznost zpracování. Kůže kam se podíváte, nechybí ani dřevěný dekor. Nekvalitní a lacině vypadající plasty už byste tu hledali marně. Pohodlí posádky mělo být maximální a bez omezení, navíc je tvar masivních sedadel připraven pro americké postavy, takže Evropana opravdu tlačit nikde nebude. A jelikož je tohle auto pravá amerika, prakticky všechno se tady ovládá elektricky. Uprostřed palubky je velký osmipalcový dotykový displej infotainmentu s přehlednou navigací, která už zná i Východní Evropu a umí mluvit česky. Přesto k uživatelské přívětivosti systému BMW má Američan daleko. Výrazným zlepšením je ale klávesnice QWERTY, minulá generace měla písmena řazená dle abecedy, což zadání nijak neusnadňovalo. A také už je Cadillac vybaven systémem Apple Car Play a Android Auto včetně možnosti propojení přes Bluetooth. Pod displejem je konzole s dotykovými spínači, která připomíná masku auta. Řízení zpříjemňuje i head-up displej před řidičem. Ozvučení dodala firma Bose. Přední loketní opěrka je dostatečně široká, aby se mezi vaše ruce vešla přihrádka na bezdrátové dobíjení telefonu. A v loketce je pak zabudovaná i lednička.

Foto: Archiv Garáž.cz

Auto můžete mít ve dvou délkách rozvoru – 2946 a 3302 mm. Na fotkách vidíte kratší kus, i tak ale nabízí 3 řady sedadel (celkem pojme 7 cestujících) a každou s dostatečným prostorem pro pasažéry. U té třetí se navíc konstruktéři hodně snažili, aby byla pohodlnější než dříve. Jde jen o to, jak velký zavazadlový prostor se pak nachází v zádi auta (až 2667 litrů s nakládací hranou velmi nízko u země a možností sklopit opěradla elektricky do roviny s podlahou). S výbavou se tady nešetřilo, například parkování je přímo hračka díky kamerovému systému ukazujícímu celé okolí, nechybí ani asistent jízdy v pruzích. Cadillac umí číst i dopravní značky, ale bohužel ne ty české. Samozřejmostí je připojení 4G LTE, aby byl systém auta stále online. Zadní sedadla mají v hlavových opěrkách těch předních k dispozici vlastní obrazovky na přehrávání DVD, další obrazovka je ve stropě. Samostatně si mohou pasažéři vzadu nastavovat i klimatizaci.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pod kapotou je pochopitelně vidlicový osmiválec, jak se na pořádné americké auto sluší. Jde o motor EcoTec L86 DOHC s přímým vstřikováním paliva a objemem 6,2 litru. Spárovaný byl se šestistupňovým automatem, od roku 2015 se dodává osmistupňový automat se speciálním režimem na tahání přívěsů. Vždy ale s voličem vpravo na sloupku řízení dle tradic značky, takže na středovém tunelu zbývá více místa. Má i režim ručního řazení pomocí tlačítek, ale funguje sám tak dobře, že jej ani používat nepotřebujete. Solidních 420 koní umí tohohle „drobečka“ řádně prohnat a poslechnete si celkem hezký zvuk. V tahu více než šestilitr opravdu burácí, ale jinak je celkem příjemně tichý a klidný. Na rovných dálnicích není atakování limitu žádný problém, připravte se ovšem na to, že pocitově tu rychlost vůbec nepoznáte, motor táhne v celém spektru otáček (maximum točivého momentu 623 Nm najdete na hodnotě 4300 otáček). A tak můžete být pak třeba nemile překvapeni, o kolik najednou musíte zbrzdit, když se přiblíží váš sjezd z dálnice. To víte, 2,5 tuny se prostě chová podle fyzikálních zákonů navzdory tomu, že za jízdy tu hmotnost vůbec necítíte a auto jede úplně nenuceně. Mnohem lepší asi bude využívat adaptivní tempomat. Druhé překvapení asi zažijete poprvé na pumpě, nádrž je dost velká (98 litrů), takže naplnění není levné. Spotřeba se ale pohybuje na únosné míře kolem 13,2 litru, což je na osmiválec slušná hodnota.

Foto: Archiv Garáž.cz

Neznamená to ale, že mimo dálnice by Escalade bylo nepoužitelné. Zcela nové elektronické odpružení Cadillac Magnetic Ride Control a variabilní posilovač vám usnadňují jízdu kdekoliv. Jistě, v malých městských uličkách nebo na úzkých okreskách auto není jako doma a rozměry jej stále trochu limitují. Ale na všechno se dá zvyknout, i na obrovské auto, větší než Escalade (na českých silnicích můžete totiž potkat třeba starý Suburban nebo F-650, vedle kterých je tenhle Cadillac jako drobeček). Díky širšímu rozchodu kol se zlepšila stabilita auta oproti předchůdci. Magnetické tlumiče jsou nastavitelné ve dvou režimech – Tour a Sport. Manuálně lze zapnout i pohon všech kol, ovladač se navíc posunul výše, takže už o něj nezavadíte kolenem. Nevýhodou je trochu tvar zrcátek, za deště se za nimi víří vzduch a špiní se boční okna, k čemuž u předchozí verze nedocházelo. Vidět je v nich ovšem krásně.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jen jednu věc po něm nechcete a nejspíš ani chtít nebudete – jízdu v terénu. Ano, pochopitelně že suchou polní cestu zvládne bez potíží, jak vidíte i na našich fotkách. Ale jinak patří čistě na silnici. Právě tam, v českých podmínkách, velmi oceníte měkké naladění podvozku. Jen řízení je nekomunikativní a moc se toho z volantu nedozvíte. On totiž i posilovač je hodně výrazný, což je ovšem u tak velkého auta třeba. Ve výbavě nechybí systém automatického parkování.

Foto: Archiv Garáž.cz

Podle mnoha amerických recenzí je Escalade opravdu nejlepší na tamním trhu. Přísnějším evropským okem to neleze takto jednoznačně říct, ale pokud vás zajímá prémiový segment, výkon a prostornost, tak by vás Cadillac mohl zaujmout. Nebo pokud vás láká cítit se za volantem jako pán světa. Nechybí mu hezký vzhled ani silný motor. A v USA si jej vybralo hodně zákazníků, nejspíš se nemohou všichni mýlit.

Technické údaje: Cadillac Escalade
MotorZážehový vidlicový osmiválec
Objem6162 cm3
Výkon313 kW (420 k)/5600 ot.
Točivý moment624 Nm/4100 ot.
PřevodovkaŠestistupňová automatická
Maximální rychlost180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h6,8 sec
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)15,9/13,8/11,1 l na 100 km
Provozní/užitečná hmotnost2649/1025 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)5144 x 2045 x 1890 mm
Rozvor2946 mm
Objem nádrže98 l
Objem zavazadelníku430/2668 l
Základní cena1 268 900 Kč

S Hip-hopovým králem

Cadillac Escalade u nás není poprvé, přečíst jste si mohli i test předchozí verze. Tehdy šlo o hybridní model, kterému ale nechyběl obligátní V8 pod kapotou. V Česku sice nešlo o nejpopulárnější auto, ale jízda s ním rozhodně měla něco do sebe. Vždyť to auto ve své době hrálo snad ve všech hip-hopových klipech, takže pozornost jste s ním vzbudili zaručeně.

Načítám