Hlavní obsah

Bzučící bohyně. Britové přestavěli legendární Citroën DS

Foto: Electrogenic

Citroën DS na baterie není dílem automobilky DS, ale soukromé společnosti Electrogenic

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tenhle restomod se rozhodně nebude líbit všem, zvlášť určité sortě milovníků veteránů. Britská společnost Electrogenic totiž přestavěla ikonický Citroën DS – zvaný též bohyně – na elektropohon. Vůz tak přišel o benzinový dvoulitr, avšak vyhrál baterie. To nejlepší ovšem zůstalo zachované, jen krapet vylepšené…

Článek

Nemusíte vyhrávat fanfáry, ani se halit do smutečního, skutečně to není poprvé, co někdo vzal ikonický francouzský automobil a překopal jej na elektrický pohon. Dnes představovaný projekt má na svědomí britská společnost Electrogenic, která se na podobné přestavby klasických vozů specializuje. Namátkou zmíníme portfolio čítající Rolls-Royce Silver Shadow, Volkswagen Beetle nebo Hudson Commodore.

Foto: Electrogenic

Přestavěný Citroën DS pochází z roku 1971

Na paškál si šikovní inženýři tentokrát vzali faceliftovaný Citroën DS z roku 1971, zbavili jej dvoulitrového benzinového motoru a namontovali pod jeho kapotu bezkartáčový elektromotor naladěný na 120 koňských sil a 235 Nm točivého momentu. Úpravci ovšem zachovali původní manuální převodovku a pohon předních kol.

Akumulátory o kapacitě 48,5 kWh vystačí na 225 kilometrů dojezdu, tedy jen na papíře. Víme, že realita je téměř vždy jiná – horší. Podle oficiálních zdrojů se chystá ještě bateriové rozšíření, jež by mělo nabídnout dojezd až 322 kilometrů na jedno nabití. Vůz lze nabíjet rychlostí nejvýše 29 kW za hodinu, takže plné dotankování proudem zabere méně než 120 minut.

Foto: Electrogenic

Citroën DS EV má základní dojezd až 225 km, nicméně připravuje se verze naladěná na 322 km

Co dělá Citroën DS tak výjimečným? No přece jeho hydropneumatické odpružení, díky němuž evropské konkurenci v 50. letech vypálil ne rybník, ale rovnou celý oceán. Tento excelentní žehlič nerovností zůstal zachován, pouze mechanické čerpadlo na kapalinu bylo nahrazeno tišším elektrickým.

Foto: Electrogenic

Benzinový dvoulitr šel pryč a nahradil jej elektromotor

Ah, ano. Cena. Tu společnost nezveřejnila, ale všeobecně se ví, že jen samotná přestavba začíná na cirka 430 až 650 tisících Kč a to prosím jen začíná. Potřebujete také dárcovské auto a to rovněž není levné. Vraky Citroënu DS vyjdou na 150 tisíc, použitelné kusy na dvojnásobek, zachovalé voňavky stojí přes milion a rarity, které by byla škoda přestavovat, mají cenovku okolo šesti milionů korun.

A dává tohle vůbec smysl? Překopávat veterány na elektřinu? Inu pokud vám klekne původní hnací ústrojí na vašem oldtimeru a rozhodnete se to vzít z gruntu, jste trochu kutil, nebo naopak zhýralý milionář, tak asi jo. V Británii možná tuplem, jelikož takový Londýn a jeho starosta nechce vně města staré vozy ani vidět/cítit.

Foto: Electrogenic

Dává vám přestavba klasických veteránů na bateriový pohon smysl?

Někomu jistě elektrická přestavba bohyně nevadí, ba naopak imponuje, ale jiný v tom vidí svatokráděž, ne-li smlouvu s lithium-iontovým ďáblem. Jistě jsou historické vozy, které si elektropřestavbu prostě nezaslouží, ale je jím i Citroën DS? Zhodnocení necháme na vás a rádi si váš pohled přečteme v komentářích pod článkem.

Reklama

Načítám