Článek
Celých šest let trval Bugatti vývoj prvního Veyronu. Tehdejší šéf koncernu Volkswagenu trochu neuváženě slíbil světu tisícikoňové auto, co pojede 400 km/h, a i když pak byl celý projekt silně ztrátový, tak slovo dodržel. V druhé polovině roku 2005 se Veyron začal vyrábět a nakonec bylo za deset let vyrobeno 450 Veyronů, tedy o polovinu víc, než se původně plánovalo.
Říkalo se, že navzdory ceně 1 000 000 Eur prodělává Bugatti na každém autě 115 milionů korun - v ceně jsou zahrnuty nejen výrobní náklady, ale zejména vývoj auta. Přesto se Veyron dočkal nástupce - před třemi lety byl představen model Chiron s výkonem 1 500 koní.
Je obdivuhodné, jak dramaticky stoupá produkce této malé fabriky, zvlášť když vezmeme v úvahu, že se každé auto montuje ručně. V továrně, kde se spoléhají výlučně na lidskou práci a nenajdete zde jediného robota, bylo v roce 2017 vyrobeno 70 aut, v roce 2018 to bylo 76 aut a letos by jich mohlo být osmdesát. Výroba jednoho vozu trvá deset měsíců, samotné zkompletování vozu je pak záležitostí osmi týdnů a auta montuje pouhých dvacet zaměstnanců, kteří mimo jiné musí utáhnout 3 800 šroubků a v práci chodí v tričku a dlouhých kalhotách. Bugatti se pak chlubí tím, že jen výstupní kontrola trvá tři dny, z toho osm hodin zaberou jízdní testy a šest hodin kontrola laku.
Dvoustý vyrobený Chiron patří do speciální edice Sport, jde tedy o provedení, jehož cena je cca 85 milionů korun, Chiron Sport má stejný výkon jako „základní“ model, ale je lehčí a má jinak nastavený podvozek i elektroniku. Konkrétní auto skončí v rukou švýcarského zákazníka, který má ve své garáži i Veyron a údajně i legendární Bugatti EB110.
„Když vidíte dvoustý vyrobený Chiron, necítí nic jiného než hrdost,“ řekl Stephan Winkelmann, šéf Bugatti. Tenhle chlap dokázal udělat ziskovou záležitost z Lamborghini a nyní se o to samé pokouší u Bugatti, jeho prvním výjimečným počinem je model La Voiture Noire, moderní pojetí modelu Atlantic. „Dvě stě vyrobených aut nás samozřejmě těší, ale ještě víc jsou pro nás spokojení zákazníci a fakt, naše reklamační oddělení je bez práce.“ A neopomene zmínit, že i když byste na Chiron aktuálně čekali víc než dva roky, takže ještě pár desítek aut čeká na své majitele.
Jedno Bugatti Chiron jezdí už i v ČR, i v tomto případě jde o model Sport. Mohli jste ho vidět na výstavě Legendy, jeho majitelem je 35. nejbohatší Čech Radim Passer. A i on má v garáži Veyrona. Ty jsou v Česku dva - druhé auto si jako ojeté pořídil do své úžasné sbírky Richard Chlad.