Hlavní obsah

Bugatti postavilo nádhernou poctu bájnému EB110 SS

Foto: Bugatti

Co dělat, když prodáváte ta nejrychlejší a nejdražší auta na světě, ale neustále k vám chodí zákazníci, kteří chtějí ještě něco víc? Postavíte exkluzivní speciál určený pro ty nejnáročnější a nejbohatší sběratele. Ten nejnovější vzdává hold bájnému předchůdci EB110 SuperSport.

Článek

Příběh vzniku Bugatti EB110 SS je epický i dojemný zároveň. Podnikatel Romano Artioli vyhrabal kdysi slavnou značku Bugatti z hrobu, postavil jí honosné sídlo, do něj přetáhl ty nejtalentovanější inženýry a nejoddanější pracovníky z širokého okolí a dohromady postavili ten nejrychlejší supersport na světě jménem EB110 GT (představili ho u příležitosti 110. narozenin samotného Ettoreho).

Ale to jim nestačilo, proto ho ještě dál vylepšili, odlehčili a zvýšilii výkon, čímž vytvořili dokonalé EB110 SuperSport, které svými schopnostmi svého času ohromilo i mistra světa F1 Michaela Schumachera, který si jedno hned musel koupit. Nic propracovanějšího a rychlejšího prostě po tehdejších silnicích nejezdilo.

Jenže po strmém vzestupu přišel tvrdý pád – zhrzená konkurence začala Bugatti házet klacky pod nohy a Artiolimu, který v mezičase chtěl ještě pozvednout Lotus, prostě došly peníze. Fabrika ze dne na den zavřela bránu a ze zářivých snů zbyl jen popel. Z toho popela však o dekádu později pod taktovkou koncernu VW povstalo současné Bugatti, které na své kořeny rozhodně nezapomíná.

Foto: Bugatti

EB110 SS, Centodieci a Chiron u původní továrny Bugatti v Campogalliano

Proto je tu speciální edice nazvaná Centodieci, tedy v překladu 110 – což evokuje nejen jméno EB110, ale také 110. výročí založení značky Bugatti, které automobilka letos slaví. Nejdříve v rámci oslav přišla s limitovanou edicí Chironu „110 ans Bugatti“, teď si pro nás připravila pořádnou pecku postavenou přesně podle vzoru EB110 SS.

Ano, základem je pořád šasi a technika Chironu, ale karoserie je navržená a postavená speciálně pro tento model (podobně vzniklo už fascinující Bugatti Divo) a evokuje EB110. Na přídi menší „podkovou“ mřížky chladiče s vodorovnými lamelami ve spojleru a tenkými předními světly, na boku typickými kryty sání s pěti kulatými otvory, na zádi pak velkým pevným křídlem a velkým difuzorem umístěným pod ním. Tohle je prostě učiněné ztělesnění rychlosti.

A jaké rychlosti! Bugatti totiž už tak bláznivě rychlý Chiron ještě zrychlilo. Odlehčili ho o 20 kg (karbonové stabilizátory, upravené stěrače atd.) a jeho čtyřikrát přeplňovaný W16 přifoukli na výkon šílených 1 600 koní (o 100 koní víc oproti Chironu). Centodieci tak vystřelí na stovku za 2,4 sekundy, na dvoustovku za 6,1 s a na 300 km/h za pouhých 13,1 s, tedy o půl sekundy rychleji než Chiron! Maximální rychlost byla naopak snížena ze 420 km/h elektronicky omezených 380 km/h. Kam se hrabe 612koňové EB110 SS, které umělo stovku za 3,3 sekundy a maximálně jelo „pouhých“ 350 km/h (pravda, to se psal rok 1992!).

Hotový vůz se fyzicky ukáže již tento víkend na akci Pebble Beach Concours d’Elegance po boku těch nejkrásnějších a nejdražších aut historie, kam bezpochyby přirozeně zapadne. Bugatti totiž vyrobí pouhých 10 kusů s astronomickou cenou přes 200 milionů korun (9 milionů USD), a všechny jsou už samozřejmě vyprodané. Užijte si ho tedy aspoň a fotkách, ať máte po nocích o čem snít…

Načítám