Hlavní obsah

Bugatti má problém, SSC Tuatara strčí Chiron do kapsy

Foto: SSC North America

SSC Tuatara dosahuje výkonu skoro 1 800 koní, potřebuje k tomu jen to správné palivo

Severoamerická automobilka SSC představila produkční model Tuatara a rovnou zveřejnila i technické parametry, které doslova šokují. Vidlicový osmiválec dosahuje výkonu až 1 775 koní, ovšem to není všechno. Vůz disponuje také proklatě nízkým podvozkem a hodně aerodynamickým tělem. V Bugatti tak mají opravdu vážný problém...

Článek

Úchvatnou karoserii nové Tuatary navrhl bývalý designér studia Pininfarina Jason Castriota a zástupci SSC tvrdí, že tělo i monokok jsou vyrobeny z uhlíkových vláken dosahujících kvality určené pro vesmírné programy.

Vůz disponuje nízkým odporem vzduchu (koeficient 0,279) a aktivními aerodynamickými prvky, což má údajně za následek stejně hladkou prostupnost vzduchem jak při rychlosti 160 kilometrů za hodinu, tak při 480 kilometrech za hodinu.

Foto: SSC North America

Převodka pracující uvnitř je sice manuální, nicméně plně automatizovaná

Klíčem k úspěchu je samozřejmě srdce vozu, které v případně 1 250 kilogramů vážící Tuatary nabídne osm válců, dvě turba, objem 5,9 litru a elektronický omezovač na hranici 8 800 otáček za minutu. Motor vyvinutý společností Nelson Racing Engines dosahuje výkonu 1 370 koní při použití 91 oktanového benzinu a 1 775 koní s palivem E85 (bioethanol).

Foto: SSC North America

Tuatara je druhým modelem automobilky SSC, první byl Ultimate Aero a jeho deriváty

Nejvyšší točivý moment 1 735 Nm je k dispozici v 6 800 otáčkách za minutu a přenáší ho sedmirychlostní automatizovaná manuální převodovka na zadní nápravu. Sofistikovaný robot zvládne v závodním režimu přeřadit za méně než 100 milisekund, což je o polovinu rychleji, než to zvládnou dnešní prémiové převodovky v luxusních autech. Těm zabere změna kvaltu asi 200 milisekund.

Foto: SSC North America

Vůz disponuje vyklápěcími dveřmi směrem nahoru, podobně to má i Lamborghini Aventador

Každodenní používání zpříjemní výklopné dveře směrem nahoru, kamery pro hlídání slepého úhlu a vertikálně orientovaný dotykový displej s ovladači pro manipulaci s vestavěnou telemetrií.

Foto: SSC North America

Srdcem vozu je 5,9litrový osmiválec se dvěma turbodmychadly

Abyste si při přejíždění retardérů nepoškodili auto, můžete si předek zvednout až o čtyři centimetry. Na závodní dráze zase uvítáte patřičně nízkou světlou výšku, která je v režimu Track necelých sedm centimetrů vpředu a 8,2 centimetru vzadu.

Achillovou patou sportovní vozů je také nízký strop, nicméně v SSC tvrdí, že do Tuatary se pohodlně vejdou vysocí řidiči i se závodní přilbou.

Pokud vše půjde hladce, automobilka postaví ještě 99 kusů tohoto exkluzivního supersportu. Ceny zatím nebyly zveřejněny, poslední relevantní údaj je z roku 2013 – tehdy měl vůz stát 25,5 milionu korun. Nicméně doba pokročila, kurzy měn se hýbaly a inflace vzrostla, takže nyní půjde o daleko větší částku.

Foto: SSC North America

Uvnitř najdete dotykovou obrazovku nebo plně digitální přístrojový štít

Severoamerická SSC vloni v létě oznámila, že premiérový kus představila prvnímu majiteli už během motoristické show nazvané Monterey Car Week, nicméně neuvolnila žádné oficiální fotografie. Nyní víme proč – vlastník severoamerického supersportu, Dr. Larry Caplin, chtěl vůz oficiálně uvést ve svém rodném městě na autosalonu ve Filadelfii.

Foto: SSC North America

Část pohonného ústrojí a zavěšení

Caplin mimo jiné založil neziskové organizace podporující chudé studenty se zájmem o práci ve zdravotnictví, vědě a technologických nebo inženýrských oblastech. Tyto neziskovky také sponzorovaly pavilon supersportů právě na letošním autosalonu ve Filadelfii. A víte, kdo byl hlavní hvězdou salonu? Přece Caplinova superrychlá perleťově černá Tuatara s červenými doplňky.

Foto: SSC North America

Karbonový monokok dosahuje kvality, jako kdyby byl určen pro vesmírný program

SSC Tuatra však není prvním počinem automobilky, ta v roce 2004 ukázala světu prototyp supersportu SSC Ultimate Aero a následně i jeho další deriváty včetně elektrické verze.

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg Jesko je dalším kandidátem na titul krále rychlosti

Dalším hráčem o titul krále rychlosti je vedle Bugatti s 1 480koňovým Chironem také Koenigsegg a jejich model Jesko s výkonem 1 600 koní, který byl sestaven tak, aby pokořil onu magickou hranici 480 kilometrů za hodinu. Své však neřekl ještě pan Hennessey s Venomem F5, pod jehož kapotou by mělo burácet celých 1 817 koní a maximálka přesáhnout dokonce 500 kilometrů za hodinu.

Načítám