Článek
Když jste se v posledních letech kohokoliv z Bugatti zeptali, jakou nejvyšší rychlost by vlastně vymáčkli z Bugatti Chiron, všichni jen nevraživě mlčeli. Koenigsegg jim totiž se svou Agerou RS nejen vyfouknul rekord 0-400-0 km/h (zrychlení ze stání na 400 km/h a brzdění až do úplného zastavení), ale zároveň se blýsknul nejvyšší dosaženou rychlostí 447,19 km/h. A u Bugatti pochopili, že na tohle asi tak úplně nemají…
Tedy přinejmenším ne se sériovým autem. To má totiž standardně elektronicky omezenou nejvyšší rychlost na 420 km/h (kvůli pneumatikám) a odhaduje se, že by se dokázal rozjet až někam k 450 km/h. To by teoreticky mohlo stačit, jenže se tu bavíme o Bugatti, nejlepší automobilce světa (alespoň podle jejich vlastního názoru). Bugatti nechce své soupeře porazit o pár kilometrů v hodině, chce je zničit, zdecimovat, zadupat do země!
Proto se spojili s odborníky na rychlost z Dallary, zkušené vývojáře závodních aut, a Chiron trochu vylepšili. Zadání bylo jasné – pokořit metu 300 mph, což je v přepočtu 482,80 km/h. Proto celé auto o 25 cm prodloužili (všimněte si aerodynamičtější zádi) a posadili ho níž (podvozek využívá laserem ovládané nastavení světlé výšky), aby snížili aerodynamický odpor. Vertikální řešení výfuků připomíná to nedávno použité na Centodieci a uvolňuje tak místo pro větší difuzor, který auto ještě víc přisaje k asfaltu.
Na zádi také nenajdete výsuvné křídlo, protože by jen obíralo auto o cennou rychlost – jako spojler teď funguje celá záď auta. Posílení se dočkal i motor, osmilitrový W16 se čtyřmi turby (přezdívají mu Thor) produkuje nyní 1 600 koní (jako nejnovější speciál Centodieci vzdávající poctu EB110 SS). Převodovka i pohon všech kol však zůstaly beze změn.
Do kabiny navařili bezpečnostní klec, místo sedadla spolujezdce nainstalovali doplňkové počítačové systémy nutné pro rekordní pokus a za volant posadili vývojového pilota Bugatti a veterána rychlostních rekordů Andyho Wallace (s McLarenem F1 zajel památných 389 km/h), pomodlili se a pustili ho vyzkoušet, co tenhle vylepšený Chiron umí…
Rekordní pokus se uskutečnil 2. srpna 2019 na testovací trati koncernu Volkswagen Ehra-Lessien, vysokorychlostním oválu s nejdelší rovinkou 8,7 km. Z klopené zatáčky na ni Andy najížděl v rychlosti 290 km/h (už to je pro většinu z nás těžko představitelné) a pak zadupl plyn do podlahy. Bláznivá čísla na rychloměru naskakovala pěkně rychle a za pár sekund překročila 400 km/h, pak se převalila přes 450 km/h a stále stoupala, i když už jen po jednotkách… Nakonec se rychloměr zastavil na hodnotě šílených 490,48 km/h (304 mph)!
Uf, fantastický výkon, smekáme před Bugatti. Ale nečekejte, že se tohle auto objeví ve výrobě (nejspíš ani tehdy, když jim donesete hned několik kufrů plných peněz), na to je příliš speciální a vzniklo za jediným účelem – ukázat, co Chiron opravdu umí. Bugatti však určitě neodolá a na základě zkušeností z projektu připraví speciální, rychlejší verzi Chironu (oficiálně však zatím tajuplně mlčí), která sice nepojede 490 km/h, ale Ageru RS dokáže jistě pořádně prohnat až do maxima.
A u Koenigseggu, Hennesseyho a SSC teď mají hodně o čem přemýšlet…