Hlavní obsah

Budoucnost značky Citroën ukazuje koncept 19_19

Foto: Citroen

Koncept Citroën 19_19

Poslední dobou to vypadalo, že automobilky, které představují své koncepty, jako kdyby zapomněli na to, že se právě na nich mohou designérsky hodně vyřádit. Některé koncepty se dokonce v rámci sériové výroby moc nezměnily. Citroën ale nezapomněl a ukázal, že extravagance a ukázka budoucnosti může být lehce zběsilá, ale přesto velmi zajímavá.

Článek

Koncept této francouzské značky dostal označení 19_19, za čímž spatřujte fakt, že Citroën byl založen v roce 1919 a letos tak slaví 100 let své existence. Francouzi na tomto super bláznivém vozidle chtěli ukázat, jak si představují moderní technologie, důraz na pohodlí a design v příštích několika letech. A to se rozhodně povedlo! Na první pohled zaujme hlavně prosklená karoserie vozu, kterou automobilka přirovnává ke kapsli, inspirované trupem letadla nebo vrtulníku. Jak už jsme řekli výše, prim u daného konceptu hraje pohodlí, kterým jsou vozy značky Citroën celkem proslulé. Proto 19_19 dostal nejmodernější verzi hydraulického odpružení Progressive Hydraulic Cushions, které znáte třeba z modelu C5 Aircross.

Sama automobilka pak celý koncept přirovnává k létajícímu koberci. Přesně jako na něm byste se totiž při jízdě měli cítit. Ostatně, ke komfortu mají přispět i opravdu velká 30palcová kola. Přítomnost tak velkých kol obvykle znamená cokoliv, jenom ne komfort. Citroën se však spojil se značkou Goodyear a společně vyvinuli pneumatiky, které jsou s diskem jednotný celek, kdy guma pneumatiky pokračuje i na ráfky, což má přinést další komfort a pohodlí. Těžko ale říct, jak a jestli vůbec by něco takového fungovalo v reálu. Kola jsou navíc vybavena sadou senzorů, které upravují nastavení během jízdy a zohledňují stav vozovky. Tak se totiž má snížit hluk přenášený do kabiny.

A když už jsme u kabiny, musíme zmínit velmi odvážně vyhlížející interiér. Citroën tvrdí, že přesun do takového interiéru má být vlastně pokračováním domova, kdy se posádka v autě může cítit stejně dobře jako v obýváku. Každé místo v kabině je podobně jako v obývacím pokoji – tvořeném pohovkou, gaučem, taburety, křesly, nábytkem oddělujícím různé prostory – specifické a nabízí různá nastavení, různou oporu těla, prostě vždy podle toho, na co má člověk zrovna chuť. Kabina tak nabízí různé způsoby využití programu Citroën Advanced Comfort, kdy se sedadla u jednotlivých míst rozměrově výrazně liší. Automobilka k interiéru dodává, že se zde může sejít opravdu různě naladěná posádka, která si může přečíst knihu, listovat časopisem, hrát videohru, objednat si jídlo, poslouchat nebo sdílet hudbu, sledovat film... A řidič může dokonce i řídit – tedy, pokud si to přeje.

Asi tedy už tušíte, že koncept je vybaven pokročilým systémem autonomního řízení, který ale v tuto chvíli ještě není na silnicích schválen. Ale jak říkáme, jde jen o ukázku toho, co vše Citroën umí! Proto je koncept 19_19 vybaven snad tisícovkou bezpečnostních asistentů, kteří hlídají jak dění kolem auta, tak uvnitř. Protože budoucnost je nejspíš v elektromobilitě, je i tento koncept plně elektrický. O pohon se starají dva elektromotory s výkonem 450 koní, o který se postarají dvě 100kWh baterie. Z 0 na 100 km/h umí koncept zrychlit za pět sekund a maximální rychlost by se teoreticky mohla zastavit na 200 km/h. Realita ale bude samozřejmě jinde. Citroën tvrdí, že baterie mají dle cyklu WLTP dojezd až 800 km, přičemž rychlodobíječka budoucnosti by posádce mohla nadělit dojezd 600 kilometrů za asi 20 minut dobíjení. Ale stále neztrácejme ze zřetele, že koncept 19_19 je pouze hudbou více či méně vzdálené budoucnosti, neboť má jen ukazovat jednotlivé technologie a možnosti. Do výroby se nejspíš nikdy nedostane.

A ještě perlička na závěr. Citroën na koncept použil logo, které používal před 100 lety. Najdete ho na karoserii i na kolech. Ty mají pevný střed, takže logo stále zůstává v horizontální poloze.

Načítám