Článek
Volkswagen se Škodovkou počítá i do budoucna. Na tiskové konferenci to potvrdil Thomas Schäfer, jenž představil plány, které značka hodlá splnit do roku 2030. Z jedné strany plánuje ještě zvýšit prodeje a lépe čelit moderním výzvám – křehkému dodavatelskému řetězci, který ukázala nehoda lodi v Suezském průplavu i nedostatek čipů – ze strany druhé se značka nepouští naplno do vod elektromobility a neoznámila definitivní konec spalovacích motorů jako jiné automobilky.
Co se konkrétních plánů na další dekádu týče, Škoda Auto představí tři modely s čistě elektrickým pohonem. Příliš detailů na konferenci nepadlo, víme ovšem, že všechny mají být menší a levnější než současný Enyaq iV. Vozy s elektromotory přitom mají vznikat v tuzemských závodech škodovky – v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Naopak s vodíkem se nepočítá, pro značku je jeho využití příliš komplikované a nákladné.
Kombinací elektromobilů, vozů se spalovacími motory, ale i snížením produktové komplexnosti (v praxi by mohlo být k mání například méně druhů volantů, které si může zákazník vybrat) a podporou on-line prodeje chce značka zvýšit počet prodávaných kusů na 1,5 milionu ročně. Pomoci jí v tom mají nové trhy – Rusko či Indie, kde chce značka uspět se speciálně vytvořeným modelem Kushaq, ale i stálá nabídka oblíbených vozů. Konkrétně Schäfer zmínil vůz Fabia, který by měl na většině trhů stát méně než 14 tisíc eur (350 tisíc Kč).
Automobilka v současnosti nečelí pouze problémům s koronavirem a nedostatkem čipů. V rámci přechodu z výroby pouze spalovacích motorů na elektromotory musí investovat stovky milionů eur, snížit tyto náklady má například zmíněná menší produktová komplexnost, nižší byrokratická zátěž, ale i obsazení více žen ve vedoucích pozicích. Konkrétně má být každá čtvrtá manažerská pozice obsazena ženou, od čehož si značka slibuje větší rozmanitosti nápadů i přístupu. Do roku 2030 se chce Škodovka dostat mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě.
Žádný konkrétní automobil na dnešní prezentaci představen nebyl. Vedení zmínilo oblíbenou Octavii kombi jako pilíř své nabídky, není ovšem prý zřejmé, zda budoucnost octavií je i v elektřině, či se model do zásuvky bude jmenovat jinak. Na dotaz z publika německý manažer rovněž přiznal, že se nepočítá ani s Fabií RS.