Článek
Poté, co úspěchy továrního týmu Porsche předznamenaly konec jedné kategorie vytrvalostních závodů (už zase), rozvíjí se nám tu nová kategorie vytrvalostních hyperaut, která by měla mít mnoho společného se silničními supersporty, které už pilně připravují automobilky jako Aston Martin nebo Mercedes, ale také Toyota, a dokonce i Peugeot.
Důvod je vlastně poměrně nasnadě. Výše zmíněný úspěch Porsche způsobil, že Toyota je momentálně ve třídě LMP1 prakticky sama – konkurence v podobě švýcarské stáje Rebellion je více méně do počtu. Ačkoliv nutno podotknout, že v letošním ročníku se Rebellionu podařilo umístit na druhém místě, čímž tak japonskému týmu vyfoukl senzaci v podobě takzvaného vítězství 1-2. Druhý prototyp Toyoty se totiž umístil „až“ na třetím místě.
Toyota již na svém voze tvrdě pracuje, dokonce představila zamaskovaný prototyp při příležitosti ceremoniálů na slavném francouzském okruhu de la Sarthe. Není tajemstvím, že vůz bude značně těžit z expertízy a technologií typu TS050, který si odnesl zlatou medaili z Le Mans poslední tři roky po sobě, včetně toho letošního.
Prozatím víme, že výtvor Toyoty s pracovním názvem GR Super Sport bude pohánět uprostřed uložený 2,4l V6 twin-turbo, který s pomocí elektromotorů bude dávat kombinovaný výkon 986 koní. Dá se tedy předpokládat, že půjde o čtyřkolku, ovšem zda bude elektřina buď pohánět jen přední kola, nebo bude také pomáhat benzinovému motoru na zadní nápravě, nám v Toyotě zatím neprozradili. Víme však, že vznikne minimálně dvacet homologačních kusů pro „sériovou“ výrobu a tedy i silniční využití.
Pozadu však nezůstává ani Peugeot, který má z Le Mans bohaté zkušenosti díky úspěšným projektům, jako byl typ 905 z první poloviny devadesátých let, případně naftová 908 ze začátku milénia. Hodlá se přidat do rvačky už v roce 2022 a na projektu hodlá spolupracovat se spřátelenou značkou Total.
Jeden z ne zcela nepodstatných důvodů, proč se Peugeot rozhodl vrátit do světa vytrvalostních závodů, prý je, že nová kategorie LMH slibuje konstruktérům „jistou aerodynamickou svobodu“. Jinými slovy, automobilky budou schopny na své vozy promítnout charakteristické znaky, které můžeme vídat i na silničních vozech.
Je koneckonců pravda, že to je jeden z problémů současné kategorie LMP1 – ani u prototypu z Německa nebo z Japonska jste na první pohled nepoznali, že jde o Porsche, respektive Toyotu, neboť kvůli přísným aerodynamickým regulím byl jejich design tak nějak… anonymní. Na skicách chystaného hyperauta Peugeotu jsou vidět tvary a barvy, které Peugeot občas používá u svých konceptů a zejména pak charakteristický znak coby světla ve tvaru drápů.
Velkou výhodou třídy hyperaut je, že technika opravdu bude vycházet ze silničních supersportů. I Peugeot v současnosti pracuje na pohonu pro své hyperauto, který by kombinoval motor s vnitřním spalováním a elektromotor, případně elektromotory. Soustava by podle dostupných informací měla dávat výkon okolo 700 koní. Je však jisté, že Peugeot vstup do této kategorie nebere na lehkou váhu, neboť údajně do vývoje zapojil všechna svá sportovní oddělení.
Nová hybridní hyperauta by se měla od současných vozů lišit také většími rozměry – délka je definována na 5 metrů, šířka má dle regulí být 2 metry. Jedním z takových bude i americký Glickenhaus. Scuderia Cameron Glickenahaus, založená podnikatelem, nadšencem a sběratelem aut Jamesem Glickenhausem má bohaté zkušenosti s vytrvalostními závody, a to i na obávané 24hodinovce Nürburgringu.
Podle nedávných informací bude Scuderia Cameron Glickenhaus, zkráceně SCG, do svého hyperauta montovat dvakrát přeplňovanou V6, které by měl pomáhat elektromotor. Nové informace však naznačují, že by mělo jít o V8 twin turbo bez jakékoliv hybridní pomoci, který bude vyvíjen ve spolupráci s francouzskou firmou Pipo Moteurs – ta má zkušenosti jednak ze světa rallye, ale také postavila již nespočet motorů pro vrchařské speciály.
Zatím se zdá, že výkonový limit pro nově vznikající třídy hyperaut by pro Le Mans měl být 740 koní, takže silnější vozy budou muset patrně opatřit své vozy restriktory. Hmotnostní limit činí 1 100 kg. To by znamenalo, že nová hyperauta by měla být o kus pomalejší než současné prototypy, údajně by mělo jít na okruhu de la Sarthe o rozdíl zhruba 15 vteřin na kolo. Pokud to ale prospěje atraktivitě závodů, je to daň, kterou se vyplatí podstoupit.