Hlavní obsah

Brzdy včera a dnes: Nešetřete, udržujte, nepanikařte!

Foto: Michal Jirák

K čemu vám je výkon 500 koní, když jej nemůžete ukočírovat? A co když vám cestu zkříží divoké prase?

Brzdy jsou jedním z nejdůležitějších prvků bezpečnosti, proto se na nich nevyplatí šetřit. Víte však, jakým prošly vývojem, jak poznat, že nefungují na sto procent, nebo co dělat v krizi? Spolu s experty ze Škodovky jsme pro vás připravili všeobecný manuál a relevantně poradíme, jak předejít případným malérům.

Článek

Můžete mít v autě za miliony klidně 500 koní, manuál a pohon zadních kol, ale bez funkčních brzd bude celá paráda k ničemu. Umět včas zastavit je totiž naprostou nutností pro přežití v silničním provozu. Za dobrou řádku let technologie pokročily, takže už nezpomalujeme klackem nebo nohama, nýbrž brzdami.

Jak brzdy fungovaly dříve, jak pracují dnes, co dělat v krizi, a čemu se naopak vyhnout, prozradíme v následujících řádcích, které vznikly ve spolupráci s Karlem Mulačem, specialistou týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto, a Jáchymem Frýdkem, koordinátorem aplikace brzdových regulačních systémů.

Foto: Michal Jirák

Tušíte, co dělat v krizi? Ne? Nezoufejte, poradíme!

Pořádek je základ

Víte, proti čemu není imunní žádný podpůrný systém? Proti mechanické překážce, která zabrání plnému sešlápnutí brzdového pedálu. Proto udržujte prostor pod nohama řidiče čistý, bez „poletujících“ koberečků a vždy noste vhodnou obuv. Boty pro kosmonauty nebo žabky vážně nejsou rozumným řešením.

Foto: Michal Jirák

Pod nohami řidiče udržujte pořádek. Proti předmětu, který blokuje brzdový pedál, není imunní žádný asistenční systém

Dále je nutné zvolit správný posez, sklon opěradla nastavit do úhlu cirka 20 stupňů od svislé osy, tedy v sedačce sedět, nikoliv ležet, a vhodně držet volant. Proč? Tyto faktory ovlivňují sílu, kterou je šofér schopen v krizi na pedál vyvinout.

Foto: Michal Jirák

Správné sezení a používání bezpečnostních pásů je naprostým základem

Jak ale poznám, že brzdy začínají vadnout? „Při brzdění se zvyšuje síla potřebná k vyvolání brzdného účinku, takže má řidič pocit, že auto nebrzdí. Prodlužuje se také zdvih pedálu, pedál takzvaně utíká. Dalším projevem je, že brzdy začínají smrdět a při zastavení se od předních kol valí černý prach. To se bavíme o teplotách brzdových kotoučů cirka 700 stupňů Celsia,“ vysvětluje Frýdek.

Důležité je nepanikařit, ale uvědomit si, co může být důvodem ztráty brzdného účinku. To rozhoduje o tom, jak danou situaci řešit. „Dopravním nehodám se profesně věnuji už delší dobu a moje poznatky jsou takové, že pokud je udávanou příčinou kolize technická závada, tak prakticky vždy jde o zanedbanou údržbu,“ upozorňuje Mulač.

Foto: Michal Jirák

Pokud dojde k poruše brzd, hlavně nepanikařte

Dopravní expert též varuje před výměnou brzd v domácích podmínkách nebo v „garážové“ opravně, kde po instalaci nového obložení nebyla odborně vymezena vůle mezi kotoučem a destičkou. Tato zpočátku překvapivá situace sice má snadné řešení, a to několikrát po sobě sešlápnout brzdový pedál, čímž se vše nastaví do normálu. Velmi důležitým servisním krokem při výměně komponent je i správné odvzdušnění brzdového systému. Rozhodně proto doporučujeme takové zásahy nechat na profesionálech.

Uvaření brzdovky

Jakákoli ztráta brzdného účinku znamená prodloužení dráhy do zastavení, nikoli však nutně tragédii. Typickým příkladem potenciálního průšvihu je přehřátí brzd při jízdě z táhlého kopce. Během klesání brzděte krátkodobě a intenzivně, pomáhejte si též motorem.

Foto: Michal Jirák

Nespoléhejte jen na brzdy, k efektivnímu zpomalování můžete využít také samotný motor

Jestliže budete trvale přibrzďovat, můžete brzy přehrát brzdy, které ztratí svoji účinnost. Pokud k tomu dojde, je nutné zastavit za každou cenu. Prvně plynule přeřaďte na nižší rychlostní stupeň. Při nevhodné změně kvaltu totiž hrozí zablokování kol hnací nápravy, což situaci zhorší. Vyvarujte se také jízdě na neutrál.

Pro plechy bolavé zpomalení je tření vozu o svodidla, avšak v nouzi vám může zachránit život. Nejde-li jinak, konečným řešením je nejspíše náraz, pokud možno do měkkého, ne do stromu či skály. Vždy volte čelní střet, ten je pro posádku kvůli deformačním zónám a zádržným systémům nejbezpečnější.

Foto: Michal Jirák

Když jde do tuhého, pomohou svodidla, ale jde o pro plechy bolavé řešení

„Vyvarujte se zbytečně dlouhé snaze upozornit ostatní na kritickou situaci. Pokud hrozí bezprostřední ohrožení ostatních účastníků provozu, je troubení, popřípadě varovné blikání nezbytné. Jinak ale zbytečně prodlužuje reakce a zhoršuje koncentraci na řešení nastalé situace. A než okolí vyhodnotí, co se děje, bývá většinou pozdě,“ doplňuje Mulač.

Nešetřete, investujte

Většina aut má klasické dvouokruhové brzdy, a pokud dojde k poruše jednoho okruhu, poklesne jejich účinek. Vozy tohoto typu však podle Karla Mulače musí splňovat hodnotu zpomalení 2,44 m/s². I když máte pedál prošlápnutý k podlaze, nepolevujte a stále brzděte.

Foto: Michal Jirák

I když máte brzdový pedál na podlaze a nic se zdánlivě neděje, nepolevujte a nadále ovládejte vozidlo

„Ztráta podtlaku nemá vliv na samotnou účinnost brzd, ovšem řidič je zvyklý na pomoc posilovače, takže v krizi musí na pedál vyvinout osmi až desetinásobně větší sílu než obvykle,“ upřesňuje Frýdek.

Foto: Michal Jirák

Nouzové řešení, brzdění za pomocí parkovací brzdy, aplikujte s rozvahou

„Nouzovým řešením může být i použití klasické ruční brzdy. Není ale tak silné, protože působí většinou na jednu nápravu a při prudkém zatažení může dojít k zablokování kol, a tudíž ztrátě stability,“ dodal.

K předcházení malérům patří pravidelný servis. Pokud periodicky (každé dva roky) neměníte brzdovou kapalinu, může dojít vlivem snížení bodu varu při přehřátí k zavzdušnění soustavy a propadu brzdového pedálu.

Foto: Michal Jirák

Brzdová kapalina by se měla měnit každé dva roky, jinak ztrácí svoje důležité vlastnosti

Tento fenomén nastává, když po jízdě s intenzivním brzděním (například při jízdě z kopce dolů) následně bez ochlazení brzd řidič na delší dobu zastaví a teplo z horkých brzd se naakumuluje v brzdové kapalině. Pokud pak šofér pokračuje v jízdě, může se stát, že při prvním brzdění prošlápne brzdový pedál. Řešením je ochlazení brzd, na které stačí i třeba pět kilometrů jízdy. „Brzdovka“ má také antikorozní účinky, bez svěží náplně hrozí prorezivění trubek.

Foto: Michal Jirák

Nedochlazené brzdy mohou selhat i při banálním úkonu, jakým je krizové brzdění před náhlou překážkou, například před neočekávaným cyklistou

Pozor na neznačkové nebo pochybné obložení, při zvýšení jejich teploty může dojít ke snížení brzdného účinku. Takzvaná „aftermarketová“ řešení od některých výrobců mohou znamenat prodloužení brzdné dráhy až o desítky metrů. Vždy proto velmi dobře vybírejte náhradní díly a v ideálním případě volte ty originální přímo od výrobců.

Foto: Michal Jirák

Myslete na pravidelný servis a kupujte originální, nebo alespoň kvalitní značkové díly

Bezpečnější moderna

Podceňujete moderní auta s motory s menšími zdvihovými objemy? Máme poněkud překvapivou zprávu. Tyto vozy umí zastavit díky elektronice daleko dříve a bezpečněji než srovnatelné automobily staré dvě dekády.

Foto: Michal Jirák

Moderní auta brzdí na jedničku

„Konstrukce celého brzdového systému je dimenzována s daleko větší bezpečností, než tomu bylo dříve. Řada podsystémů elektronické stabilizace dokáže eliminovat ztrátu podtlaku nebo přehřátí brzd. Dnešní systémy zvládají i vysušování brzdových kotoučů při delší jízdě za deště. Díky tomu má řidič k dispozici od prvního okamžiku sešlápnutí brzdového pedálu plnou zpomalovací účinnost,“ uvádí na pravou míru člen týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto.

Každá krize má tedy jiné řešení, ale lepší je těmto situacím předcházet. Před jízdou si vždy uvědomte, jakým jedete autem a zohledněte jeho stav. Tomu přizpůsobte styl a cíl jízdy.

Foto: Michal Jirák

Chystáte se na delší výlet? Rakouský Grossglockner doporučujeme, ale pouze s autem, které je technicky zcela v pořádku

„Pokud někdo naloží (nebo přetíží) svoje léta neudržované vozidlo a vyrazí s ním na rodinný výlet na Grossglockner, může čekat problémy, se kterými by si ani opravdový mistr volantu neporadil,“ uzavírá tématiku brzd Karel Mulač.

Související témata:
Jak poznat
Načítám