Článek
Často se bavíme o tom, jak je potřeba k servisu přistupovat preventivně a že někdy poměrně přísné servisní intervaly nastavené výrobci nejsou jen jejich metody, jak z vás vyrazit peníze navíc. Automobilky chtějí, aby auta s jejich logem fungovala správně, bezpečně a aby se v nich nezabíjeli při nehodách lidé.
A právě funkčnost brzdového systému je asi tou nejdůležitější věcí na autě. I bez motoru auto rozjedete z kopce nebo roztlačíte. Ale když ho nemůžete zastavit? Dokonce se říká, že historicky vůbec první zaznamenaná dopravní nehoda s úmrtím řidiče souvisí se selháním brzd.
To, že máte včas měnit brzdové kotouče a destičky, případně obložení bubnů, je věc jasná. Ale hodně se zapomíná na brzdovou kapalinu. Ta je velice opomíjenou náplní, některá auta vypadlá z oficiálních servisních plánů jezdí třeba šest let se starou brzdovkou. Ale někdy i déle.
Následující řádky tak nemají sloužit jako sofistikovaný laboratorní rozbor, ale spíše k vysvětlení důležitých věcí a upozornění, že zanedbávání servisních výměn brzdové kapaliny vás může dostat do průšvihu. Až budete s naloženým autem sjíždět horské průsmyky v Alpách, vzpomenete si, že jsme vám to říkali.
Brzdová kapalina je v autě proto, že přenáší sílu z brzdového pedálu (a posilovače brzd) na brzdy auta. Možná řeknete, proč se to neřeší ocelovým lankem, jako třeba u kola nebo u motorek s bubnovými brzdami, ale v lanku časem vznikají provozní vůle a mají náročnější údržbu. A pro vysoké ovládací síly je potřeba tlusté a těžké lanko, s velkým přepákováním. V tomto ohledu je hydraulický okruh s posilovačem lepší. Proto už třeba i kola používají kapalinu a ne lanko, stejně tak v leteckém průmyslu se k ovládání směrovek a dalších aerodynamických prvků u větších letadel používá hydraulika a ne lanka. Teď vás určitě napadl Boeing s modelem 737, který vlastně dodnes používá také ještě částečně mechanické ovládání, ale to jsme už odbočili.
Kapalina je účinná, ale stárne
Hydraulika je tedy výhodnější. Nezná provozní vůle (ty se vyplňují samotnou kapalinou) a přenáší vysoké síly. Má ale také nevýhody. A dvě největší mohou provoz auta negativně ovlivnit. Především má nějaký bod varu a hlavně pohlcuje vzdušnou vlhkost, takže se v ní časem hromadí voda. A to s teplotou varu souvisí. Tahle degradace vodou totiž způsobuje, že bod varu brzdové kapaliny klesá. A právě odolnost proti teplotě je jedna z nejdůležitějších vlastností brzdové kapaliny. „Životnost brzdové kapaliny je určena tím, že na sebe váže vzdušnou vlhkost. Proto je rozumné po zhruba dvou letech přistoupit k výměně. Kapalina, která už absorbovala vodu, má totiž výrazně nižší bod varu a ten může zásadně ovlivnit funkčnost brzd,“ vysvětluje vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika Karel Starý. Že to nebude tolik znát? Samotné tabulky oficiálních norem ukazují něco jiného.
Asi nejrozšířenější americká norma ministerstva dopravy (DOT) pod označením 49 CFR § 571.116 rozlišuje tři základní kategorie brzdových kapalin. Zatímco nová kapalina DOT3 má teplotu varu 205°C, s 3,7% podílem vody v objemu klesne teplota varu na pouhých 140°C. Nejčastěji používaná kapalina DOT4 má mít podle americké normy bod varu 230°C, ale s kontaminací vodou klesne na 155°C. U kapaliny DOT5 (setkáte se i s označením DOT5.1) je bod varu 260°C, s 3,7% podílem vody v objemu ale jen 180°C.
Vlastnosti brzdových kapalin určují také normy ISO 4925, SAE J 1703 či 1704 a pak jednotlivé normy výrobců, podobně jako u olejů. Nejnovější normy požadují po brzdových kapalinách větší odolnost proti pohlcování vody a stálejší viskozitu v závislosti na provozní teplotě. Pro provoz ve velmi nízkých teplotách může být právě viskozita důležitější údaj než bod varu určovaný hojně rozšířenou normou DOT. Pokud kapalina lidově řečeno „zamrzá“, tak samozřejmě nefunguje správně a zhoršuje se funkce systému jako ABS a ESP, které pracují s rychlými pulsy do brzdového systému.
Proč chcete, aby kapalina „nevařila“
Zatímco kapalina snadno stlačitelná není, plyn vzniklý jejím varem už stlačit lze. A když máte kapalinu plnou vody, budou se snadno při dosažení vysoké teploty tvořit v okruhu bublinky. To se pak projeví tím, že vám změkne pedál pod nohou a auto přestane brzdit tak, jak jste zvyklí.
Kdo jezdí s autem často na závodní okruh, tak tenhle projev zná a ví, že běžné auto s nejrozšířenější kapalinou DOT4 vydrží tak maximálně dvě tři ostrá kola, než začne brzdová kapalina v sériových brzdách vařit. Závodníci či okruhoví střelci se s tím ale nějak vypořádají, stejně používají většinou upravené brzdové systémy s lepším chlazením a odolností. Dají si jedno klidnější kolo, kdy brzdovka vychladne, případně brzdí dřív a adaptují se na zhoršený brzdný účinek.
Ovšem v provozu to tak dobře dělat nejde. Tam nemáte, až na pár výjimečných míst, únikové zóny jako na okruhu. A když pak nastane krizová situace, například při sjíždění táhlých svahů, tak potřebujete, aby auto brzdilo. A ne, abyste pravou nohou šlápli na houbu. Potřebujete tak kapalinu, která má co nejvyšší odolnost proti vysoké teplotě.
A od čeho se kapalina ohřívá? No přece od brzd. Třením kotoučů a destiček (případně obložení v bubnech) vzniká obrovské množství energie, tedy tepla, které se přes brzdové třmeny přenáší právě do kapaliny.
Jak snížit teplotu brzd?
Brzděte krátce a intenzivně, ale ne zbytečně. Nejhorší je sjíždění dlouhého kopce s trvalým nízkým tlakem na brzdový pedál. Tenhle nešvar vídáme u strašné spousty řidičů. Jedou z kopce, vůbec nezpomalují a svítí jim celé minuty brzdovky. Vždyť tím třením vzniká obrovské množství tepla a opotřebovává se i zbytečně brzdové obložení. Přitom stačí podřadit o dvě rychlosti a auto bude zpomalovat motorem se stejnou účinností bez potřeby šlapat na brzdu.
My víme, že pro posádku vozidla nejsou krátké, ale silnější stisky brzdového pedálu moc komfortní, ale lepší je brzdit právě krátce vyšším tlakem. Sice brzdy krátkodobě vytvoří vysoké množství tepla, ale po uvolnění brzdového pedálu se zase rychle proudem vzduchu ochladí.
Využívejte také brzdný moment motoru. U moderních motorů to sice už moc dobře nejde, protože díky minimalizaci tření a ztrát nezpomalují tak snadno, ale pořád lepší něco než nic. Používejte nižší převody při jízdě z kopce, ať zvýšíte otáčky motoru. U automatů, pokud to jde, podřazujte na nižší rychlosti manuálně. Některé automatické převodovky mají i režim pro sjíždění dlouhých kopců, kdy neřadí vyšší rychlosti, naopak podřazením zvýší otáčky motoru, a tedy jeho schopnost brzdit auto.
Jak na servis?
Používejte kvalitní brzdové kapaliny s vysokým bodem varu a lepší odolností proti vázání vody. Ideální je držet se doporučení výrobce, případně se zeptat na kvalitnější produkt, pokud máte starší auto. Od té doby se určitě vlastnosti kapalin zlepšily a třeba dvacet let stará norma výrobce už může být dávno překonaná.
Odolnost proti vysoké teplotě ale nemusí řešit jen majitelé sportovních aut, kteří jezdí na okruh. U běžných osobních aut bude každopádně stačit kapalina doporučená výrobcem, a pak jen dodržovat intervaly její pravidelné výměny.
Nijak drastický nákladový výdaj to není a běžný servis se tím moc neprodraží. Například u Škody Fabia se výměna ve značkovém servisu dá pořídit již od 690 Kč včetně materiálu i práce. „Autorizované servisy pracují s normovanými časy, například na výměnu brzdové kapaliny u Fabie mají předepsáno 30 minut. Samozřejmě, přesně vědí, jaký typ do daného vozu patří, takže nemůže dojít k záměně. Kromě toho disponují měřicí technikou, kterou většina motoristů doma nemá. Ta odhalí stav brzdové kapaliny ve voze, a tak řidič může výměnu lépe plánovat. Není od věci si nechat brzdovou kapalinu zkontrolovat při každé návštěvě servisu preventivně, dobré brzdy jsou základ,“ dodává Karel Starý ze Škoda Auto.
Intervaly u jednotlivých značek se mohou lišit, ale obvykle bývají stanovené na dva roky, případně omezené kilometry. Tady je ale důležitější spíše stáří než nájezd. Voda se do kapaliny dostane i tehdy, když jezdíte málo. Pokud nevíte, jak na tom vaše kapalina je, každý slušný servis dokáže její kontaminaci vodou a bod varu změřit. A pokud chcete mít jistotu, třeba u právě koupené ojetiny, prostě ji nechte vyměnit.
Výměna se provádí různě, rychle to jde odsátím z nádržky v motorovém prostoru, ale tím se nedostane z brzdového okruhu všechna kapalina. Pečlivější mechanici kapalinu vypustí přes brzdový systém. Je to časově náročnější, ale spolehlivější metoda. Jsou na to samozřejmě přesné servisní postupy. Tohle je každopádně činnost, kterou je lepší svěřit odbornému servisu. Jsou to brzdy a pokud opravdu nevíte, co děláte, a nemáte potřebné vybavení, nepouštějte se do toho.