Hlavní obsah

Brutální crash test prověřil bezpečnost elektromobilů

Foto: DEKRA

Začne hořet nebo rovnou vybuchne? Očekávání v případě tohoto brutálního crash testu byla vysoká

O bezpečnosti elektromobilů koluje spousta mýtů a polopravd – nakonec je to ještě mladá technologie, která se neustále vyvíjí a zdokonaluje. Proto se německá DEKRA rozhodla na vlastní oči přesvědčit provedením ostrého nárazového testu, který ukáže, co se při nehodě elektromobilu opravdu stane.

Článek

Když se po divoké havárii Richarda Hammonda v přímém přenosu před kamerami Top Gearu vzňal hypersport Rimac Concept_One a následně se odmítal nechat uhasit, upozornilo to na jeden velký problém současné techniky elektromobilů – jakmile se do bateriového článku dostane vzduch, má velkou chuť k samovznícení a oheň se pak lavinovitě šíří i do dalších článků. Ve velkém bateriovém setu moderního elektromobilu jsou jich přitom celé stovky…

To zní skutečně nebezpečně – a také je. Jenže pravdou je, že Hammondova nehoda se stala ve vysoké rychlosti a auto se pak kutálelo ještě několik stovek metrů dolů ze svahu. Při takové extrémní havárii by se vzňalo i kdejaké konvenční auto. Jenže co se stane při nehodě v rychlosti, jakou běžně jezdíme po silnicích? Měly by se posádky elektromobilů bát o své životy?

To se rozhodla zjistit evropská organizace DEKRA zkoumající technický stav vozidel, proto připravila náročný crash test – vzala první generaci elektrického Nissanu Leaf z roku 2012 a v rychlosti 84 km/h ho čelně poslala proti ocelovému sloupu a podruhé pak bokem v rychlosti 75 km/h (samozřejmě šlo o dvě různá, ale technicky identická auta). Běžné nárazové zkoušky (Euro NCAP) probíhají v rychlosti 50 km/h s větší plochou překážky, vyšší rychlost a tenký, nedeformovatelný sloup tak zajistil daleko větší tlak a tím i větší poškození. Pokud tedy čekáte spektakulární show, nebudete zklamaní…

Akorát by vás mohlo otrávit, že se to celé obešlo bez velkého výbuchu nebo alespoň menšího požáru. Hlavně při nárazu z boku je jasně vidět, že sloup narušil konstrukci vozu i bateriového setu, ta to přesto přežila bez větší devastace sebe i svého okolí v jednom velkém pyrotechnickém představení. Přitom šlo o skutečně ošklivé havárie, při kterých by posádka měla jen malou šanci na přežití (v jakémkoliv autě).

Foto: DEKRA

Poškození konstrukce auta bylo skutečně značné

Techničtí odborníci DEKRy tak po provedení testu prohlásili, že elektromobily jsou stejně bezpečné jako běžná auta. To je samozřejmě skvělá zpráva, kterou však budou muset potvrdit až zkušenosti z reálného provozu na silnicích a skutečné nehody, jimž budou (bohužel) řidiči elektromobilů vystaveni. Nepochybujeme ale, že se automobilky snaží dodržet vysoký standard bezpečnosti moderních aut, která je pro zákazníky po celém světě velmi důležitá.

Načítám