Hlavní obsah

Reportáž z floridského muzea jedinečných vozů

Foto: Tomáš Hyan

Kurtis Novi V8 z roku 1946, závodní monopost s pohonem předních kol a unikátním osmiválcem Novi pro 500 mil Indianapolisu

The Brumos Collection byla vždycky trochu z ruky. Pokud chcete tyto exkluzivní vozy vidět, musíte na Floridu, a tak to nikdy nebyl výlet na víkend. Teprve v lednu navíc tuto unikátní sbírku plně zpřístupnili veřejnosti.

Článek

Sbírka Brumos existuje dlouho, tvoří ji nejen závodní vozy týmu Brumos Porsche, ale i další perfektně renovované klasické a závodní automobily, které byly dosud uloženy u dealera Porsche ve floridském Jacksonville.

Foto: Tomáš Hyan

Interiér The Brumos Collection je více luxusní galerií než automobilovým muzeem (sekce klasických a starých závodních vozů)

V roce 2015 však bylo slavné dealerství Brumos Porsche překvapivě prodáno jiné společnosti, která zastupuje vozy dvaceti značek, a ta Brumos jednoduše přejmenovala na Porsche Jacksonville. Bývalý majitel dealerství Dan Davis po odchodu na odpočinek však nezaváhal a pro svou nově otevřenou kolekci vzácných automobilů si jméno Brumos zajistil.

Byli jsme první z České republiky

Zatímco dříve bylo zhlédnutí sbírky takřka nemožné, dne 23. ledna 2020 ji slavnostně otevřeli pro veřejnost a za pouhé tři týdny jsme v The Brumos Collection byli prvními návštěvníky z České republiky!

Přestože byl Brumos Racing v letech 1971 – 2013 jedním z nejúspěšnějších závodních týmů se sportovními vozy, od prosince 2015 toto jméno zmizelo ze světa, což se panu Davisovi nelíbilo, a tak vytvořil podle svých slov neobyčejnou prezentaci The Brumos Collection, kombinující staré i nové, hluboké poznání s interaktivní zkušeností, kdy klasické informace (jak tištěné, tak sdělované dobrovolnými průvodci) se snoubí s digitálními kiosky, na nichž můžete vyvolat informace o příslušném voze, a to včetně jeho závodní historie, technických údajů a dobových fotografií.

Foto: Tomáš Hyan

Sbírka je zasvěcena především automobilům Porsche slavného týmu Brumos, který sázel na startovní číslo 59 už od časů Petera Gregga

Dostat se sem rozhodně není snadné, a proto The Brumos Collection uvidí jen ti, které tato historie opravdu velmi zajímá. Kolemjdoucí nejsou připuštěni, musíte se objednat na určitý den a hodinu, zaplatit online a po potvrzení přijet v určený čas.

Replika Fordovy továrny

Sbírka je umístěna v nové hale, která záměrně připomíná Fordův floridský závod v Jacksonville, otevřený u řeky St. Johns v roce 1924, jenž do roku 1932 vyráběl Fordy pro jižní státy USA. Budova s cihlovou fasádou, vysokými okny a světlým interiérem je klasickou replikou věhlasných děl architektonické kanceláře Alberta Kahna, nyní provedenou ateliérem Jaycox Architects and Associates.

Ve foyeru sbírky je vystaven Ford Model T ročníku 1926, vyrobený v Jacksonville, a na recepci zkontrolují vaši přihlášku.

Když se shromáždí určený počet návštěvníků (kolem dvaceti), přivítá vás ředitel expozice Brandon Starks a sdělí, že můžete setrvat, jak dlouho chcete (tedy do zavíračky), ale požádá vás, abyste se nedotýkali vystavených exponátů a nefotografovali s bleskem! Pak se otevřou velká vrata z foyeru a vy nevěříte vlastním očím. Není to obyčejné muzeum...

Pouze vybrané kousky

Prohlídku ulehčuje, že exponátů je rozumné množství, navíc se všemi informacemi, takže si je v naprostém klidu a pohodě prohlédnete. Provedení expozice, jejího příslušenství a pečlivě renovované exponáty jsou neobyčejně působivé, připadáte si jako v luxusním butiku, či přepychové galerii. Docenti, přívětiví důchodci, postávají u automobilů a jsou připraveni odpovídat na dotazy.

Foto: Tomáš Hyan

Miller TNT z roku 1920 patří k nejstarším dochovaným vozům této americké značky

Obsah digitálních informačních kiosků připravila renomovaná novinářka Jean Jennings, někdejší šéfová amerického Automobile Magazine, která začínala jako taxikářka v Ann Arboru a testovací jezdec automobilky Chrysler v Michiganu.

A kolik automobilů je u Brumose k vidění? Sbírku tvoří asi pětašedesát vozů, vystaveno jich je kolem čtyřiceti, expozice se mění tak, jak se pohybují po jiných akcích. Ve vstupní hale jsou především klasické automobily do třicátých let (např. Duesenberg, Cord, Alfa Romeo) a závodní z Indianapolisu (ne všechny jsou monoposty, jezdilo se tehdy s mechanikem), ale také klasické motory Miller a Offenhauser, typické dvojicí vačkových hřídelů v hlavě válců.

Foto: Tomáš Hyan

Duesenberg Model J z roku 1929, ve své době jeden z nejsilnějších a nejdražších vozů světa

Ve druhé části je to především vzpomínka na Porsche Brumos Racing, ale i další vozidla stuttgartské značky, k nimž patří Porsche 917 z roku 1970 pro film Le Mans se Stevem McQueenem, historické kupé typu 356 z roku 1953, slavný 550 Spyder z Velké ceny Venezuely 1955, ale také traktor Porsche Diesel Super 308 z roku 1959!

Bohatá historie motoristického sportu

Mezi závodními automobily Brumos Racing vynikají mnohé kousky s bohatou sportovní historií, zejména vítězné automobily legendárních jezdců Petera Gregga (byl majitelem Brumosu v letech 1965 – 1980) a Hurleye Haywooda (vyhrál osm čtyřiadvacetihodinových závodů, tři v Le Mans a pět v Daytoně).

Typické pro ně je startovní číslo 59, červené Porsche 911 S z roku 1970, s nímž Gregg vyhrál mistrovství sportovních vozů IMSA GT 1972, bylo poslední před nástupem bílého zbarvení vozů Brumos Racing s červeným a modrým pruhem. Další je monstrum Porsche 917/10 výrobního čísla 007 s pětilitrovým motorem, s nímž nastoupil Peter Gregg do seriálu CanAm 1972, později je nechal předělat ve Stuttgartu na pětilitrové Bi-Turbo s výkonem 1 100 koní (809 kW) a prodal Haywoodovi, který s ním obsadil v CanAm 1973 celkově třetí místo za druhým George Follmerem (Porsche 917/10) a vítězným Markem Donohue (ještě silnější 917/30).

Za značkou Brumos stojí jistý Hubert Brundage, který přišel z New Yorku na Floridu ve věku deseti let, ve dvaceti už byl pilotem a v roce 1953 založil Brundage Motors, aby dovážel Volkswageny.

Později přestěhoval podnik do Jacksonville a jeho telexové jméno Brumos (BRUndage MOtorS) se stalo oficiálním názvem firmy. Dalším majitelem Brumosu byl závodník Peter Gregg a pak Dan Davis, který pokračoval ve vedení firmy i závodního týmu a vytvořil dnešní sbírku.

Neváhal ji však ještě nedávno doplnit o další kousky, například zakoupil unikátní Porsche 917K výrobního čísla 024 z filmu Le Mans, a to za 14 080 000 dolarů na aukci v Pebble Beach roku 2017. Prostě to není obyčejné muzeum.

Načítám