Článek
V dílnách společnosti PSA VIS-Avto pracují naprosto jednoduchým způsobem – vezmou sériovou Ladu 4 x 4 a pustí se do kompletní přestavby. Základní lakování čítá standardní barvy, ovšem v nabídce najdeme také několik druhů maskovacích nástřiků. Sériové ocelové disky putují pryč a nahrazují je černá 15palcová litá kola s terénní obutím v podobě Mud-Terrain pneumatik o rozměru 235/75. Změnu převodových poměrů zajistí instalace samosvorných diferenciálů do obou náprav a k zesílení zadní tuhé nápravy dopomáhá speciální výztuha. Celé auto musí trochu vyrůst, proto mu výrobce nadělí doping v podobně sady pro zvýšení světlé výšky, která obsahuje i zesílené tlumiče a pružiny. Jelikož kola přesahují do stran, doplní řemeslníci ještě rozšiřovací lemy na blatníky. Závěrečnou úpravu exteriéru dovrší lepené emblémy studia, takže se z Lady 4 × 4 stane Bronto 212140.
Kouzla a čáry se dějí také uvnitř. V archaickém interiéru najdete ve standardu klimatizaci, elektricky ovládaná okna i zrcátka a vyhřívaná přední sedadla. Volitelně si můžete auto vyšperkovat terénní výbavou či osvětlením, ovšem nabízí se i komfortní prvky jako parkovací kamera, senzory nebo prémiový audiosystém. Vzhledem k tomu, že je auto posazené výše, poskytuje očekávaný rozhled jako v dnešních kompaktních crossoverech. Takřka nulovou ergonomii vylepšuje volant z modelu LADA 4x4 Urban, který se – na rozdíl od originálního „žiguláckého“ věnce – dá alespoň kloudně chytnout do ruky. Ventilátor je hlučný, plasty vržou, řadicí páka vibruje a je daleko od řidičovi pravačky, na sloupcích jsou archivní lampičky namísto kvalitního osvětlení a sloupek řízení nejde nijak nastavit. Výčet negativ starobylého interiéru by vydal na telefonní seznam, nicméně retro styl je tím pravým kořením upravené Lady 4 x 4.
Kouzlo rychlých převodů
Odpůrce moderní elektroniky potěší přítomnost jediné řídicí jednotky motoru a systému ABS s rozdělovačem brzdného momentu. Elektronickou stabilizaci, kontrolu trakce nebo airbagy tady nehledejte. Při jízdě po silnici si musíte zvyknout na fakt, že pod kapotou pracuje jen osmiventilový čtyřválec s objemem 1,7 litru, výkonem 83 koní a točivým momentem 129 Nm. Optimální cestovní rychlost se díky balonovým pneumatikám s hrubým vzorkem a převodům pohybuje kolem 90 kilometrů za hodinu, a když sepne kompresor klimatizace a jedete do kopce, musíte podřazovat až na třetí rychlostní stupeň, jinak auto ztratí výkon úplně. Na druhou stranu, Bronto na cestách vzbuzuje velký zájem okolí a přitahuje pozornost zvědavců na benzinkách. Mezi majiteli vozů (asi 20 lidí v Česku) se rychle rozšířila fráze: „nemám Nivu, mám Bronto“, což můžeme potvrdit, protože upravený kousek od PSA VIS-Avto hraje oproti klasické Ladě 4x4 úplně jinou ligu.
Bronto patří do terénu, kde využívá krátkého rozvoru a těží z genetických předností pro zdolávání náročných podmínek. Vzhledem ke kompaktním rozměrům umožní řidiči kličkovat mezi stromy nebo hrboly. Vyšší je také brodivost, nájezdové úhly a schopnost překonávat převisy. Minusem je slabý motor, ale díky redukci a uzávěrce mezinápravového diferenciálu někdy stačí jen pořádně šlápnout na plyn a o zbytek se postará železná technika. U nás si Bronto oblíbili nejvíce myslivci – oceňují praktické rozměry a manévrovatelnost, kterou velké off-roady neposkytnou. Většina náhradních dílů je shodná s mnoho let prodávanou klasickou verzí, proto spousta součástek stojí podobně jako na Felicii. Hliníkový nárazník si po nějakém karambolu buď opravíte kladivem nebo za tisíc korun koupíte jiný. Přišli jste o zrcátko? Nové stojí necelou tisícovku.
Staré auto za cenu nového
Netvrdíme, že Bronto 212140 je nejlepším off-roadem na světě. Kvalit německého Mercedesu-Benz třídy G nebo schopností Nissanu Patrol nedosahuje, a po stránce bezpečnosti už vůbec. Auto není ani levné, jelikož v základu stojí necelých 420 tisíc korun, ovšem za svoje peníze dostanete slušně vybavený kus, který ke dlouhodobé spokojenosti potřebuje jen pravidelný antikorozní nástřik, deset litrů benzinu na sto kilometrů a periodický servis. Nejbližší konkurent, nový Suzuki Jimny, se u nás stále neprodává a další pravověrné off-roady z trhu pomalu mizí. Vylepšená Niva je vlastně takovým dinosaurem svého segmentu, osloví jen úzkou část lidí ochotnou zaplatit za „staré“ auto vyšší cenu, nicméně všem majitelům dá to, co od ruského železa očekávají – pořádný rachot a slušnou terénní prostupnost.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový atmosférický čtyřválec |
Objem | 1 690 ccm3 |
Výkon | 61 kW (83 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 129 Nm při 4 000 ot./min. |
Maximální rychlost | 137 km/h |
Převodovka | pětirychlostní, manuální |
Zrychlení 0–100 km/h | neudává se |
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) | 11,7 / 7,1 / 8,8 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1 360 kg |
Nosnost | 250 kg |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 3 740 x 1 713 x 1 665 mm |
Rozvor | 2 200 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 265/585 l |
Základní cena | 419 350 Kč |