Článek
Studie ve Velké Británii odhalila zajímavý fakt – vozy starších ročníků různých značek nejsou schopny se vypořádat s moderními palivy. Týká se to mimo jiné např. fordů, nissanů, volkswagenů, podle některých zdrojů dokonce i vozů Ferrari a dalších. Hlavním viníkem byla nová generace paliv s kódovým označením E10, která má být šetrnější k životnímu prostředí. A již v blízké budoucnosti se má objevit na čerpacích stanicích po celé Evropě.
Všichni víme, že se dnes do paliv přidávají všemožné příměsi – mimo jiné „až“ pět procent bioethanolu. Shodou okolností tak všechna evropská paliva obsahují právě těch pět procent… Jenže E10 toto číslo zvyšuje, jak už jste nejspíš uhádli, na dvojnásobek. Podle všeho se to týká i zámořských zemí jako USA a Austrálie.
Vtip je v tom, že většina moderních vozů je připravena na takový typ paliva, respektive na jeho složení. Jenže ne všichni řidiči taková auta vlastní…
A jelikož se britské ministerstvo dopravy chystá prosazovat tato moderní paliva, rozhodla se tamní nadace RAC provést výzkum. Výsledky člověka přinejmenším zaskočí. RAC Foundation, jak zní celý název organizace, totiž odhalila, že aut, kterým „nechutná“ E10, jezdí v Británii překvapivě mnoho. A prý se nezdá, že budou ubývat.
Vlastně ani zdaleka ne – ještě v roce 2020 má Britské ostrovy brázdit 28.000 vozů Volkswagen Golf s alergií na E10. V závěsu je pak třeba Nissan Micra s 15.800 kusy, třeba takových Fordů Escort jezdí ještě dnes skoro 9.000.
Suma sumárum, 634 tisíc vozidel schválených k provozu bude v roce 2020 vykazovat známky nesnášenlivosti paliva E10. Přitom více než čtvrtina z nich nebude starší než z roku 2000! Britské ministerstvo dopravy slibuje (vidíte, všude je to stejné), že k mání budou oba typy paliva, ale víte, jak to se sliby politiků bývá. Nicméně v Německu se už teď nějakou dobu prodávají oba druhy benzinu, a E10 zrovna dvakrát na odbyt nejde – je totiž o něco dražší.
Situaci komentoval i ředitel organizace RAC Steve Gooding: „Řidiči už by měli začít zjišťovat, zda si jejich auto s palivy poradí, protože v opačném případě to může napáchat nemalé škody. Zejména proto, že podle naší analýzy tu budou i v horizontu několika let stále stovky tisíc vozidel nevyhovujících novým nařízením. Vozů, jež jsou stále provozuschopné a na které se řada lidí spoléhá jako na denní dopravní prostředek, protože na koupi nového nemají dostatek financí.“
Abychom trochu ubrali na skepticismu, sluší se říct, že většina přihlášených aut si s novou generací paliv poradí a majitelé aut budou na tuto skutečnost upozorněni. Navíc zrovna na Ostrovech se to z velké části týká starých vozů MG, Morris Minor a Rover. A jen pro rekapitulaci, z těch více „kontinentálních“ to pak jsou hlavně následující: Volkswagen Golf, Nissan Micra, Mazda MX-5 a Ford Escort.
A co to znamená pro české řidiče?
Benzin typu E10 by měl do Česka dorazit v průběhu příštího roku. Dobrá zpráva ale je, že na výběr bude z obou variant – jak klasické „pětadevadesátky“, tak varianty E10. Alespoň zatím. V plánu je totiž klasický benzín s pěti procenty biolihu, lépe známý pod označením Natural 95, zcela vyřadit. Má se tak stát někdy v roce 2020.
A řešení? No... je vám asi jasné, že nejlépe z toho stejně nakonec „vybruslí“ čerpací stanice. Ten, komu nebude „chutnat“ E10, si může stále koupit dražší prémiový benzin s 98, případně 100 oktany. Jinými slovy: vlk se nažere a koza zůstane relativně celá. Jen bude muset o trochu víc zaplatit.
Důležitý je rok výroby
Auta vyrobená v roce 2005 a novější by neměla vykazovat žádné problémy – ta mají řídicí jednotky a čidla uzpůsobena tak, aby „přechroustala“ různé typy benzínu. Majitelé ostatních vozů starších ročníků, motorek a zahradní techniky by se ale měli mít na pozoru.
Nicméně ani omezení věkem nemusí tak úplně platit pro všechny. Německý autoklub ADAC provedl nezávislý test paliva E10 na Opelu Signum, kde po opakovaném načerpání benzinu E10 opravdu došlo k vážnému poškození motoru. A to se bavíme o autě, které se vyrábělo v letech 2005-2008. I to asi bude jeden z důvodů, proč se E10 u našich západních sousedů velké oblibě netěší.
Většina současných škodovek se těmto problémům vyhýbá, problém však nastává u Škody Felicie, která se vyráběla od roku 1994 až 2001, a je tak nejnovějším „alergikem“ na E10. Dále se to týká všech variant modelu Favorit (tedy i Forman a Pick-up), a pochopitelně modelů 130, 120, 110, 105 a 1000.
Kdo je tedy viníkem?
Každého hned napadne, že hlavním darebákem tu jsou „petrolejáři“, jenže i ti čelí nějakému nátlaku – tomu z Bruselu. Evropská hospodářská komise totiž požaduje snížení emisí vzniklých spalováním fosilních paliv o šest procent zhruba do dvou let, a tak dodavatelé paliv musejí reagovat. A jelikož se snaží české ministerstvo „jít s dobou“, nezbývá než se držet trendu. Alternativní pohony se sice poslední dobou dostávají do kurzu, to ale zatím nestačí.
Pozoruhodné je, že tato nařízení začala přicházet nedlouho po aféře Dieselgate – kdy nafta byla v podstatě prohlášena za palivo samotného ďábla, a tak se z podílu zhruba 50:50 u vyrobených benzinových a naftových aut všichni začali rychle přiklánět k benzinu. Výsledek? Drtivá většina výrobců teď omezuje produkci aut s naftovými motory, někteří od nich upouští úplně. Tím pádem se někteří z nás budou muset rozloučit se svými staršími vozy, nebo se smířit s čerpáním dražších prémiových paliv. A v ideálním případě jít a koupit si úplně nové auto, vyhovující předpisům, byť to staré bylo stále funkční a svému účelu posloužilo. Jestli spolu tyto dvě věci nějak souvisí, to už necháme na vás, čtenářích.