Hlavní obsah

Britská firma oživuje legendární Sierru RS500 Cosworth!

Foto: CNC Motorsport AWS

Slavný Ford Sierra RS500 Cosworth ožije v (hodně) omezené sérii. Jako dozor bude dokonce jeden z jejích původních jezdců

Návrat Sierry Cosworth, třikrát sláva! A to třikrát myslíme doslova, neboť „nová“ Sierra Cosworth RS500 vznikne v malé sérii pouhých tří kusů za velmi „malosériovou“ cenu. Výroba bude probíhat ve Velké Británii a budou se na ní podílet mistři svého oboru, přičemž dohlížet na ni bude legenda Cestovních vozů, Andy Rouse.

Článek

Ford Sierra RS Cosworth. Legenda šampionátu Cestovních vozů a pro mnohé také praotec všech rychlých Fordů. Všeho všudy vzniklo jen okolo 5 500 kusů, přičemž velká část z nich se do dnešních dní bohužel nedochovala, jde tedy o velkou vzácnost. Vrcholem pak byla verze RS500, která vznikla v počtu přesně 500 kusů a která se nedostala za hranice Britských ostrovů.

Foto: CNC Motorsport AWS

Projekt britského závodního týmu CNC Motorsport vzniká pod odborným dohledem jednoho z jezdců Sierra RS500, Andyho Rouse, a to za využití dobových nákresů a dokumentů

Jedna z největších legend cestovních vozů obecně a vlastně i motorsportu jako takového se však dočká částečného znovuzrození. Stejně jako u původní RS500 půjde výhradně o vozy s pravostranným řízením, produkce však bude dokonce ještě více limitovaná – a to na pouhé tři kusy.

Na vzkříšení legendy pracuje závodní tým CNC Motorsport AWS společně s kdysi velmi úspěšným závodníkem „Cesťáků“, Andym Rousem. Půjde o přesné kopie, jejichž karoserie budou přímo vycházet z těch originálních, přičemž první kus by měl být hotový už začátkem roku 2022 – úchvatné na tom je, že onen konkrétní kus dokonce bude mít nevyužitou karoserii původní Sierry, která od osmdesátých let ležela ladem.

Nabízí se otázka – pro koho takové vozy budou? Pro spekulanty, kteří auta zaparkují do klimatizované a odvlhčené garáže a za dalších 20 let je vytáhnou coby ekvivalent zlatého vejce? Nebo nadšence, kteří budou s vozem dělat to, k čemu je postaven, tedy s ním jezdit? Tvůrci tvrdí, že odpověď B je správně – záměrem je, aby všechny tři vozy splňovaly regule pro účast na historických závodech po celé Británii. Společnost Andy Rouse Engineering navíc pracuje s původními nákresy a dokumenty.

Foto: Ford

Andy Rouse a tato konkrétní Sierra RS500 byli v seriálu Cestovních vozů doslova zbraní hromadného ničení. Teď se ten samý jezdec podílí na znovuzrození slavného sporťáku

Nadšenecký faktor a duchovní hodnota projektu jsou ještě umocněny faktem, že motory pro „novou RS500“ bude sestavovat původní motorář Fordu, chlapík jménem Vic Drake, kterému údajně rukama prošlo více než sto pohonných jednotek Sierry RS500. Motor o výkonu 575 koní bude spárován s poctivou pětistupňovou manuální převodovkou od firmy Getrag a přes diferenciál s viskózní spojkou bude pohánět zadní kola. Všechna tři auta budou v interiéru mít dokonce i původní budíky, přičemž exteriéry budou nalakovány bílou barvou – zde tedy vznikne prostor pro závodní polepy, které však jsou na přání.

Každý vůz bude uveden do specifikace přesně odpovídající té, jakou zná sám Rouse – to znamená výfuk vyvedený na boku, drobné úpravy podvozku nebo vyhřívané čelní okno. Pilot se dokonce osobně postará o namontování ocelové ochranné klece.

„S RS500 byla ohromná zábava a ze všech aut, se kterými jsem závodil, si přeji, abych dnes mohl vlastnit právě tu svoji v modro-bílém zbarvení Kaliber,“ vzpomíná Rouse. „Když mi Alan z CNC Motorsport řekl, že se dostal k zachovalé a nepoužité karoserii RS500, napadlo nás, že by bylo skvělé vůz oživit přesně v té podobě, jak vznikaly v dílně v Binley. Vzhledem k úsilí, které tento muž vkládá do budování svého technického podniku, se jevil jako jediný důvěryhodný partner pro budování tohoto projektu,“ dodal britský závodník.

Andy Rouse je bývalý britský závodník narozený v anglickém Dymocku v roce 1947, známý je díky tomu, že jezdil v sérii WTCC i Britském šampionátu sedanů neboli BSCC. Vyhrál celkem 60 závodů a v celkovém pořadí se umístil první v letech 1975, 1983, 1984 a 1985. Závodění pověsil na hřebík v roce 1994 ve věku 47 let. Každý exemplář novodobá inkarnace slavné Sierry RS500 vyjde minimálně na 185 tisíc liber, tedy 5,6 milionu Kč.

Načítám