Článek
Na úplný začátek se musíme vrátit do roku 1935. Právě tehdy byla v Táboře založena firma Brita na výrobu zapalovacích svíček se slídovou, ale hlavně s tehdy moderní keramickou izolací. Zpočátku působila v malé dílně v Táboře a nikdo tehdy netušil, kam se firma propracuje v budoucnu. Již brzy ale dodává svíčky naší armádě a exportuje do Švédska, Norska, Rumunska a Jugoslávie. Britu založil strojní inženýr Josef Bruck, ale dlouho ji bohužel nevedl. V roce 1938 byl totiž nucen předat podnik do nucené národní správy a odškodnění této křivdy se nikdy nedočkal. Jeho život skončil za války ve vyhlazovacím táboře v Osvětimi, když si před tím prošel i koncentračním táborem v Terezíně. V roce 1940 je firma pod německou okupační správou a dostává se pod křídla německé OHM Keramische Werke. Ta sídlí v Berlíně a výrobu zcela podřizuje potřebám německé armády. Po válce je podnik znárodněn.
Zrodila se Jiskra a žhaví enduro
V roce 1946 byla firma převedena pod národní správu podniků automobilových a leteckých PAL a přestěhována na dnešní adresu. O dva roky později se pak slučuje s konkurenční firmou Cíl, která je také z Tábora. Nakonec se roku 1953 rodí národní podnik Jiskra, jehož hlavním zaměřením je výroba zapalovacích svíček. Ty mají velmi dobré jméno Jiskra Tábor a skvělé renomé získávají hlavně v závodech enduro. Podle několikanásobného mistra světa Josefa Fojtíka je zahraniční závodníci již tehdy považovali za skvělé výrobky. „Třeba při Šestidenní by nám závodníci i manažeři ze všech koutů světa utrhli ruce. Na bundě měli vyšito Champion, ale přišli, abychom jim dali Palku…“ vzpomínal Fojtík v jednom z rozhovorů. Už v této době je Jiskra dodavatelem pro továrny Škoda, Jawa i Čezeta. Investuje se nemalé množství peněz, aby svíčky patřily již tehdy k těm nejlepším na světě a držely krok s moderními trendy.
V roce 1960 se rozběhla i výroba diagnostických přístrojů Paltest a brzy se připojilo i nízkonapěťové zapalování do letadel. O patnáct let později firma začíná vyrábět také technickou a elektrotechnickou keramiku, avšak svíčky jsou stále priorita. Na konci 80. let PAL vyrábí kolem deseti milionů svíček velmi dobré kvality a má skvělé obchodní výsledky, což mu dává šanci přežít i v tržní ekonomice.
Tříletá privatizace a rozšíření portfolia
V novém režimu se výroba nezastavuje. Roku 1992 dochází k založení akciové společnosti Brisk Tábor a.s., která je právním nástupcem státního podniku Jiskra. Mimochodem firma tehdy vyráběla zhruba pětinu toho co dnes. Prodeje ale zpočátku klesají, Češi mají po krk všeho domácího a chtějí zahnat hlad po zahraničních produktech, které si léta nemohli koupit. Privatizace běží tři roky, nakonec dopadá úspěšně a dnes může Brisk sloužit za vzor. Ale už po dvou letech prochází úspěšně mezinárodní certifikací ISO 9001. Také se do výrobního programu dostala diagnostika na měření exhalací, po roce ještě zapalovací elektrody a ionizační sondy pro plynové spotřebiče. Dalším produktem Brisku jsou snímače otáček, které ovlivňují vstřikování paliva do motoru. Nakonec se v roce 2006 jediným akcionářem stal Ing. Mojmír Čapka, který firmu Brisk řídí dodnes, a právě pod jeho vedením se dočkala řady ocenění a pravidelně patří mezi stovku nejobdivovanějších firem u nás.
Dodavatel automobilek se rozrůstá za hranice
Od roku 1996 se začala psát další kapitola, kdy Brisk začal spolupracovat přímo s automobilkami. Pro začátek to pochopitelně byla domácí Škoda Auto, pro kterou táborská firma vyráběla snímače otáček. O rok později už do Boleslavi putovaly i svíčky. Již po dvouleté spolupráci se Brisk dočkal ocenění a patřil k nejlepším dodavatelům celého koncernu Volkswagen. „Za velmi významné uznání naší firmě považuji ocenění Nejlepší dodavatel pro koncern Volkswagen v roce 1998, které jsem osobně převzal od tehdejšího šéfa koncernu pana Piëcha,“ říká ředitel Ing. Mojmír Čapka. Dnes je právě německý koncern největším odběratelem produktů jeho továrny.
Výše zmíněné přispělo k dalšímu růstu a v roce 2000 byla otevřena pobočná továrna v Kaliningradské oblasti Ruska. O rok později se tam začínají vyrábět svíčky pro automobilky AvtoVAZ (výrobce automobilů Lada patřící pod Renault) a GAZ. Později byla vytvořena společnost OOO Brisk Rus, a to přímo v Togliatti, tedy rodišti ruské Lady. Ta dokáže ročně vyprodukovat přes pět milionů svíček, přesto se ale i nadále do zemí bývalého východního bloku dováží stále dost svíček vyrobených u nás. „Dnes považuji za nesmírně významné své počáteční rozhodnutí zachovat a rozšířit vývojovou základnu firmy, nově navázat spolupráci se společností ŠKODA AUTO a.s., zaměřit se na rozvoj automobilových snímačů, export do Ruska a států bývalého Společenství nezávislých států a pochopitelně export na světová teritoria. Tato strategie je dnes pro nás základem úspěchu,“ říká Mojmír Čapka.
V Rusku Brisk ovládá 40 procent trhu a je tamním lídrem. „Naše výsledky v tomto teritoriu jsou tak výrazné, že i největší konkurenti přistupují ke kopírování naší cenové politiky, designu a podobně,“ svěřuje se Čapka. Složitý ruský trh tak i přes svá specifika nedělá české značce problémy. Ta dokonce nemusí čelit ani problémům v přístupu tamních obyvatel, s nimiž se při výrobě v Rusku potýkají jiné zahraniční značky. To vše se podařilo díky pečlivému zaučení tamního personálu, pravidelným auditům a celkové provázanosti ruských výrobních závodů s českým.
Firma se rovněž stává dodavatelem Lamborghini Motori Marina. Od roku 1996 se také vyrábějí svíčky Brisk Silver, které jsou vhodné pro motory na CNG a LPG. Pak je to již v podstatě jen každý rok nová zakázka – svíčky pro zahradní techniku Husqvarna, automobilky Renault, Opel a koncern GM, snímače Start-Stop a ABS pro Volkswagen, Volvo a StreetScooter. To je firma, která dodává elektromobily ve verzi dodávky pro Deutsche Post. Později se seznam odběratelů rozšířil i o Tatru, Zetor, Volvo, Scanii, Kamaz, UAZ, BMB Racing nebo Tedom. Většina produkce míří na export. Ne, že by domácí svíčky Brisk nebyly populární, i já je většinou vybírám do svých aut, ale spíše jsou oblíbené natolik, že malý český trh je jen malým dílkem ve velké skládačce. Šestkrát se firma také dočkala ocenění Dodavatel pro Auto roku ČR, od roku 2015 je jím pravidelně a nejspíš si tohle výlučné postavení udrží i nadále. Mezi další významné trofeje patří i titul Gentlemanská firma. „Toto ocenění mohou získat firmy, které při svých úspěšných ekonomických aktivitách ctí principy etiky, společenské odpovědnosti, podpory rozvoje vědy a výzkumu, ekologie a dlouhodobé udržitelnosti podnikání. Zároveň pečují i o vlastní zaměstnance, podporují jejich kulturní, sportovní a vzdělávací aktivity,“ vysvětluje Mojmír Čapka.
Firma vlastní i několik patentů, například na kruhové jiskřiště u svíček Premium, které jsou oblíbené zejména v Německu, Austrálii a USA. Patentované je i laserové nanášení elektrody na špičku izolátoru u svíček Premium EVO. Díky tomu se svíčkám prodloužila životnost, lépe využívají energii, snížila se produkce emisí i spotřeba a naopak vzrostl výkon. Udržet se ve světové špičce není jednoduché, a tak firma průběžně investuje nemalé částky i do technologií a inovací. Že se jí daří, to potvrzuje i výběr Brisku coby dodavatele přímo pro automobilky. Brisk má dobře nastavenou cenovou politiku vzhledem ke kvalitě a její stálosti u svých výrobků, umí také flexibilně reagovat na změnu požadavků zákazníků.
V Táboře ale nezapomínají ani na majitele veteránů a vyrábí i svíčky vhodné pro staré motory. Brisk si získal skvělou pověst ve všech závodech, a to od motokár přes rallycross, motokros (tým JD Dunnex KTM se s nimi účastní i mistrovství světa), supermoto až po rally. Svíčky používá také závodní 77 Team ve svém motorovém člunu, a dokonce se prosadily i ve Spojených státech amerických. Tam se používají ve speciálech Performance a také v na okruhu Daytona. Kromě aut a lodí se navíc táborské svíčky dostávají i do vzduchu v leteckých motorech LOM Praha. Mimo úspěchů v byznysu se Brisk těší i dobré pověsti díky zodpovědnému chování k vlastním zaměstnancům, dobročinným organizacím i životnímu prostředí. Firma mimo jiné financuje též dobročinné organizace v okolí (místní Hospic Jordán či Diakonie Rolnička) a městské kulturní akce. Několikrát byla oceněn jako nejobdivovanější firma v Jihočeském kraji a v Táboře byste asi těžko hledali někoho, kdo s ní není nějak propojen. Navíc spolupracuje i s technickými školami v okolí, studentům nabízí praxe a vychovává si v nich nové zaměstnance.
Závoďák, který nikdy nezávodil, ale i tak boduje
Ještě je ale vhodné zmínit jednu kapitolu z historie firmy – Brisk si totiž postavil vlastní Showcar. Když se na tohle kupé podíváte, na první pohled poznáte první generaci Škody Fabie. Model se jmenoval Brisk RS 01 WRC, odpovídal parametrům vrcholné kategorie soutěžních aut, ostatně i jeho přední část připomínala ostrou Fabii WRC. Karoserie kupé ale měla odkazovat na legendární model 130 RS. Kvůli tomu, že model existoval pouze v jediném exempláři, neměl pochopitelně nikdy naději na homologaci. Karoserie byla z kevlaru na trubkovém rámu a Fabii vlastně jen připomínala – ze skutečného auta pocházela pouze maska a světla. Později se v zájmu přilnavosti vzadu objevilo křídlo.
Brisk to vzal vážně a na vývoji modelu spolupracoval s firmou Prodrive, která se v minulosti podílela na několika rally speciálech. Hlavním konstruktérem byl Jaroslav Macek a spolupracovali s ním Petr Volanský a Jan Matějka, elektroinstalaci připravil Jaroslav Kolář. Vyladěný přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec Volkswagen nabízel 500 koní v 7 000 otáčkách a 600 Nm v 3 700 otáčkách. To vše díky klikové hřídeli z Octavie TDI, hlavě válců z Audi S3, zakázkovému turbodmychadlu a vlastním svíčkám Brisk Racing DOR 1O DS Evo 2. Výkon šel na všechna kola přes sekvenční šestistupňovou převodovku a tři pasivní samosvorné diferenciály. K zastavení sloužily kotoučové brzdy z Porsche, takže to byla vlastně taková velká skládačka, jako kdybyste si hráli na lego ve velkém skladu dílů pro celý německý koncern. Hmotnost se pohybovala kolem 920 kilogramů, maximální rychlost byla jen kolem 200 km/h, protože tady se hlavně řešila akcelerace na stovku za 2,7 sekundy.
Auto vzbudilo velký mediální ohlas a udělalo firmě skvělou reklamu, ale jinak se moc neprojelo na soutěžích ani na závodech do vrchu, které byly původně v plánu. Dnes je jen občas využito k reklamním účelům. Celkově se firmě Brisk ale daří mnohem lépe než jedinému jejímu automobilu a doufejme, že podobně úspěšná bude i nadále. Ročně vyrobí 50 milionů svíček a 7 milionů snímačů, patří mezi pět největších výrobců svíček na světě.
Zhruba 97 procent produkce míří na export. „Vyvážíme do 77 zemí světa na pěti kontinentech. Kromě již velmi dobře fungujících a stabilních trhů USA, Jižní Ameriky, celé Evropy, Ruska, bývalých států Ruské federace, Středního východu, Austrálie či států severní a střední Afriky přibývají každý rok nová, často exotická teritoria, jako například Mauricius, Zimbabwe nebo Botswana,“ uvedl Mojmír Čapka. U nás jde o jedinou firmu zabývající se touto výrobou a v Evropě je druhou největší, přesto je ale kompletně česká s jediným českým majitelem. A skvělé jméno má i v různých odvětvích motorsportu, kde patří jejich svíčky k nejspolehlivějším. Na tuhle společnost může být pan Čapka právem hrdý.