Článek
Viděli jste video v úvodu článku? Ne, to není žádná triková záležitost, to je skutečnost. 36palcová kola, letecký šestiválcový motor o výkonu 300 koní a naprosto unikátní koncepce. Špatně se to popisuje, pár vteřin obrázků je víc než tisíc slov. „Nosil jsem v hlavě podobnou myšlenku dlouhých patnáct let, ale jedná se o speciální projekt a nemohl jsem ho postavit dřív, protože bylo velmi obtížné realizovat ho bez technologické pomoci externích partnerů,“ říká Tarso Marques, šéf společnosti TMC (Tarso Marques Concept), zároveň bývalý závodník, jezdil i formuli 1 „Chtěl jsem, aby to byl stoprocentně brazilský projekt, takže vše bylo vyvinuto a vyrobeno v Brazílii.“
Motocykl, dá-li se tomu tak říkat, byl představen na motocyklové show Daytona Bike Week a okamžitě si získal pozornost. Marques sice pár dní před akcí pustil do světa první video, ale na něm vypadalo, že TMC Dumont stojí a trikově je za ním upravená rozpohybovaná krajina. O to větší byl údiv návštěvníků, když Marques na stroji přijel přímo na festival. „Všichni zírali. A Dumont pak získal ocenění na nejlepší motocykl výstavy.“
Nejsložitější na Dumontu bylo vyrobit kola a upravit motor. Ráfky s průměrem 36 palců (téměř jeden metr) nemají středový náboj ani loukotě, jsou extrémně pevné a přesně vystředěné. Přední kolo drží tenoučká vidlice, zadní je pak schovaná společně s pohonem. Obojí si TMC chrání patentem. Někteří stavitelé motocyklů už použili letecký motor a potvrzují, že upravit ho pro podobné použití si vyžaduje jeho kompletní přestavbu - od přenosu výkonu přes optimální otáčky až po chlazení. Firma TMC nakonec použila bezestupňovou převodovku a motor víc než z poloviny přepracovala.
Aktuálně vyjednává Tarso Marques o budoucnosti celého projektu Dumont s případnými investory. „A proč Dumont? Brazilec Alberto Santos Dumont byl vizionář, který měl velmi blízko k letectví. Celou dobu jsem věděl, jak se bude jmenovat.“