Článek
Španělský server km77 si vzal na paškál Seat Mii Electric, bratra elektrické Škody CITIGOe iV, a podrobil ho dynamickému losímu testu. Cílem těchto zkoušek je prověřit manévrovací schopnosti vozu při vyhýbání se náhlé překážce.
Losí test vznikl ve Švédsku a simuluje situaci, kdy se musíte náhle vyhnout zvířeti na vozovce. Prudký manévr prověří, zdali vozidlo nemá tendence k převrácení nebo ke sražení kuželu, což by v reálné situaci mohlo znamenat kolizi.
Seat Mii Electric má zajistit bezemisní masovou městskou i meziměstskou mobilitu, a to za přijatelnou cenu dostupnou všem. Jenže v losím testu se bratrovi naší elektrické škodovky moc nedařilo.
Testovací kousek serveru km77 měl obuté úsporné šestnáctipalcové pneumatiky Continental EcoContact 5 o rozměru 185/50. Zkouškou úspěšně prošel pouze v rychlosti 70 kilometrů za hodinu. Při rychlosti 73 kilometrů za hodinu se vozidlo jevilo jako neovladatelné a při rychlosti 79 kilometrů za hodinu v „losáku“ zcela pohořelo.
Proč auta vlastně selhávají v losích testech? Oslovili jsme specialistu z dopravního polygonu v Hradci Králové.
„Z pohledu provedení losího testu na videu nevidím žádnou zásadní chybu, kterou by řidič při manévru provedl, byť se tam drobnější neduhy, například sražení první kuželky či lehce přetažený manévr, najdou. Od monitoru však není možné posoudit nastavení a ovladatelnost vozu. Velmi důležitý je celkový stav obutí a tlak v pneumatikách, především na zadní nápravě. Určitou roli hraje také počet opakování testu a vyloučení lidské chyby. Další parametr, který může ovlivnit chování vozu, je pak hmotnost a její rozložení včetně umístění trakčních baterií,“ vysvětluje Martin Trpkoš, odborný lektor Polygonu Hradec Králové.
„Poměrně radikálně dokáže změnit chování vozu nastavení elektronické stabilizace, která může na základě načtených parametrů vyhodnotit vyrovnávací manévr a jeho sílu jako silně nebezpečnou, takže vozidlo podrží cíleně na brzdách – to nezatáčí, ale pokračuje s drobným prodlením rovně. Takový zásah nastane proto, aby elektronika stabilizovala pohyb automobilu okolo svislé osy, kdy může hrozit přetočení a přechod do rotace, ovšem zvenčí se pak vůz jeví jako neovladatelný, především během dokončování manévru, tedy při návratu směrem doprava,“ dodal Trpkoš.
Jelikož jsou vozy tohoto typu určeny primárně do města, většinou je na dálnicích nebo horských silničkách nepotkáte. Nicméně to neznamená, že se s nimi nemůžete dostat do potíží. Ostatně většina dopravních malérů vzniká právě v zastavěných oblastech.
Za nevalnými výsledky elektromobilu od Seatu stojí řada faktorů. Některé lze ovlivnit ještě preciznější prací řidiče, ale mnoho z nich už je fixně nastaveno od výroby. Automaticky to však neznamená, že by tuzemské elektrické Citigo dopadlo v losím testu stejně. Přece jen ho mohli inženýři v Mladé Boleslavi naladit malinko jinak.