Článek
Hlavní město spolkové země Bádensko-Württembersko na jihozápadě Německa oznámilo, že zakáže od 1. ledna 2019 vjezd do města všem automobilům se vznětovým motorem až po normu Euro 4. Do Stuttgartu tak budou moci jen dieselová auta splňující normy Euro 5 a Euro 6, tedy prakticky jen ta nová.
Zastupitelé města argumentují zhoršeným ovzduším ve městě, v centru Stuttgartu měly být na několika místech opakovaně naměřeny překročené hodnoty oxidu dusíku. Na rozdíl od Hamburku, kde byl prozatím omezen vjezd jen do dvou ulic, ve Stuttgratu se bude jednat o území celého města i s jeho předměstími. A je pravděpodobné, že další města se budou přidávat.
Takto radikální krok zaskočil mnoho Němců, ale i odborníky u nás: „Je to bláznovství, to se nedá jinak říci,” nebere si servítky tiskový mluvčí ÚAMK Igor Sirota. Podle něj je jen ve Stuttgartu hlášeno na 188 tisíc aut, která nebudou od nového roku normu splňovat. Rezidenti budou mít čas do konce března, aby svá auta vyměnili za nová. Restrikce se ale dotkne i dalších desítek tisíc lidí dojíždějících do města za prací.
Výměna staršího vozu za nový nebude pro tamní obyvatele levnou záležitostí. Navíc je možné, že pokud se kvalita ovzduší ve Stuttgartu výrazně nezlepší, rozšíří se zákaz i na diesely splňující normu Euro 5. Kupovat si vůz s pětkou si asi řada tamních obyvatel tedy dvakrát rozmyslí.
Přístup německého města přijde mluvčímu ÚAMK vůči lidem značně nefér: „Celé roky se v Německu tváří, že diesely jsou ekologické a vybízejí veřejnost k jejich koupi. Nikdo z úřadů nebo státní správy předem zákazníky nevaroval, že budou jejich vozy omezovány,” vysvětluje Igor Sirota a dodává, že zodpovědnost za špatné ovzduší by měli nést všichni, tedy jak občané, tak města, ale i automobilky a stát. „Takhle to ale odnesou jen ti občané,” popisuje situaci Sirota.
Co to znamená pro české řidiče? Zatím takřka nic, jen zkrátka nejezděte s vozy nesplňujícími normu Euro 5 do Stuttgartu a jeho nejbližšího okolí, jinak riskujete pokutu 25 eur v případě osobního automobilu a 75 eur v případě auta nákladního. Podle mluvčího Ústředního automotoklubu je to ale předobraz toho, co se bude dřív nebo později dít i u nás, nejvíce se v této souvislosti zatím mluví o Praze.
Normu Euro 5 by měla splňovat všechna auta vyrobená po 1. září 2009, některá ji ale splňovala již před tímto datem. O tom, jakou normu splňuje váš vůz, se můžete sami přesvědčit ve velkém technickém průkazu. Na zadní straně je kolonka „Směrnice EHS/ES”, která obsahuje kód normy. V níže přiložené tabulce si pak můžete lehce ověřit, jakou Euro normu váš vůz splňuje.
Euro 1 | 91/441/EEC, 93/59/EEC |
Euro 2 | R 83-03 B,C, R 83-04 B,C, ES 94/12, ES 96/44, ES 96/69, 98/77 |
Euro 3 | R 83-05A, ES 98/69A, ES 1999/102A, ES 2001/1A, ES 2001/100A, ES 2002/80A, ES 2003/76A, ES 2006/96A |
Euro 4 | R 83-05B (83 R II), ES 98/69B, ES 1999/102B, 2001/1/ES-B, 2001/100/ES-B, 2002/80/ES-B, 2003/76/ES-B |
Euro 5 | 49.03a .04-B2, 1999/96/ES-B2, 2001/27/ES-B2 |
Euro 6 | ES 2007/0715, ES 692/2008 |