Hlavní obsah

BMW Z4 M40i – lepší než antidepresiva

Foto: Jakub Deml

Třetí generace Z4 není jen další obyčejný roadster, BMW se s ní chce vrátit ke kořenům. Nová Z4 by tak měla být opravdovým sportovním autem, které uspokojí i hodně náročné řidičské fajnšmekry. Dokáže nás přesvědčit o svých kvalitách? Dokáže se měřit s těmi nejlepšími sportovními auty bez střechy? Musíme skočit za volant a ověřit si to. A pochopitelně nahoře bez.

Článek

Mít roadster je dar. Složení střechy vám otevře novou dimenzi automobilismu – užijete si víc volnosti, vychutnáte si krásné počasí, cítíte všechny vůně přírody, jste všemu blíž. Najednou to není jen o tom někam dojet, ale užít si celou cestu. Není divu, že většina řidičů aut bez střechy jezdí jen pohodovou kochačku. Až pak zase přesednete znovu do auta se střechou, budete se cítit jak sardinka v plechovce, stísnění a citově deprivovaní. Ta volnost auta bez střechy vám bude prostě chybět. Je to tak návykové, že jakmile to jednou okusíte, budete ho prostě muset mít.

Foto: Jakub Deml

Upozornění ministerstva dopravy: Jízda s nebem nad hlavou je silně návyková!

Mít roadster je ale i prokletí. Je to totiž tak návykové, že pak budete chtít svou dávku každý den. Každé ráno hned po probuzení poběžíte k oknu a budete zkoumat počasí – a jakmile nebude z oblohy nic padat a bude aspoň trochu nad nulou (kulich a šála patří k základní výbavě každého vyznavače kultu „nahoře bez“), budete prostě muset vyjet, i kdybyste si stokrát říkali, že dneska nic, že budete jen lenošit.

Přesně to zažijete i s Z4 M40i, třetí generací oblíbeného roadsteru od BMW – vlastně čtvrtou, pokud budeme počítat i první Z3, která vyznávala stejný koncept, jen nesla jiné jméno. A právě k původní Z3 má nová Z4 nejblíž. Vrátila se k látkové skládací střeše a kabinu má posunutou kupředu, takže se může pochlubit vyváženějšími proporcemi namísto dlouhatánské přídě a kraťoučké zádi minulé Z4. Vypadá zatraceně sexy, zvlášť v tomhle matném oranžovém laku Frozen Orange (asi proto za něj chtějí 90 tisíc), přesně jak od sportovního roadsteru pro radost očekáváte. Takže si rychle skočte k holiči a vezměte si na sebe slušné oblečení, se střechou dole totiž budete hodně na očích.

Nejlépe uděláte, když vší pozornosti ujedete za hranice města a budete si užívat brouzdání po okreskách, krás přírody a větru ve vlasech, motor si bude spokojeně brumlat a vás bude to kroucení volantem bavit, aniž byste museli jet pilu. Jenže Z4 M40i je sportovec tělem i duší, takže stačí narazit na kousek hezky zakrouceného asfaltu a hned vás přinutí přidat trochu tempo…

Foto: Jakub Deml

Látkovou střechu stáhnete elektricky za pouhých 10 sekund v rychlosti až 50 km/h

Zapnete sportovní režim, osmistupňový automat přepnete do manuálního módu, pevně chytíte volant a zadupnete plyn do podlahy, motor zaburácí a auto vystřelí vpřed. Držíte ten volant opravdu pevně? Na povel máte totiž 340 koní a 500 Nm, což znamená hodně hutný zátah až do velmi nezákonných rychlostí – začíná to stovkou za 4,5 sekundy a končí omezovačem, který přistřihne křídla vašeho rozletu až ve 250 km/h!

Foto: Jakub Deml

Dobré sportovní auto poznáte podle toho, že vás nenechá se jen tak loudat

Ještě lepší je Z4 M40i v zatáčkách, kde si počíná naprosto rezolutně, a přitom vám říká o všem, co se děje – na brzdách a při zatočení si všimnete přenosu hmoty, v dlaních na volantu ucítíte, jak se přední kola zakusují do asfaltu, pod zadkem zase registrujete, jak zadní kola pod plynem pomáhají dotáčet zatáčku. Auto je v plném nasazení zcela sebejisté: brzdy jsou brilantní, řízení dokonale přesné, vedení stopy jisté, řazení bryskní, odezva na plyn vynikající (i přes to, že má turbo), podvozek stabilní a chování čitelné, nedotáčivost tohle auto nezná a přetáčivost je dobře komunikovaná, takže vás nezaskočí (limity jsou navíc hodně vysoko, nebojte). V minulé Z4 jste seděli až na zadních kolech a těm předním jste museli posílat pokyny faxem, teď se díky posunuté kabině auto otáčí přímo kolem vás. Jste tak přímo uprostřed dění, všechno vnímáte intenzivněji a máte věci víc pod kontrolou.

Přesto tu k řidičské dokonalosti něco chybí. Porsche Boxster, hlavní konkurent nové Z4, dokáže být komunikativnější a interaktivnější – čumák nezatížený motorem se ochotněji vrhá do zatáček a auto se jimi lehkonoze proplétá, cítíte z něj víc radosti z pohybu, víc přizpůsobivosti. To znamená, že se za jeho volantem budete bavit o trochu víc. To BMW zdolává asfaltky přímočařeji a víc na sílu (v téhle rodině to tak mají prostě ve zvyku). Jenže jednu zásadní věc vám Boxster nenabídne – šestiválec.

Foto: Jakub Deml

Šest válců je víc než čtyři. Oceníte to nejen při hospodských hádkách, ale především za volantem

Zatímco Porsche přešlo u svého nejmenšího modelu kompletně na přeplňované čtyřválce, v čumáku nejrychlejší Z4 pořád hromově burácí šest hrnků v řadě. Soundtrack Z4 je proto vytříbenější a užijete si ho i na půl plynu, když si jen tak svižně plujete krajinou. Na plný plyn pak přijde vhod i plnotučný zátah daný větším objemem. Pravda, také BMW můžete mít s přeplňovaným čtyřválcem (197 nebo 258 koní), a dokonce přijde puristická verze s manuálem, která bude díky uspořeným kilům o něco obratnější a komunikativnější, jenže šestiválcová M40i je ta, o které budou všichni snít.

A měli byste si ji pořídit, protože nová Z4 M40i je bez diskuse nejsportovnější roadster, jaký BMW za poslední dekády vyrobilo. Je tak dobrá, že na Ringu ujede i tolik uctívané M2! Je tak dobrá, že si to může na férovku rozdat s premianty třídy. Je tak dobrá, že vás bude bavit řídit ji nejen na plný plyn, ale i při obyčejné couračce pod jasným nebem a s větrem ve vlasech. Je tak dobrá, že vás v neděli brzy ráno vytáhne z postele a přinutí celý den jezdit a smát se. S tímhle autem nemá špatná nálada prostě žádnou šanci.

Všechno ale má svou cenu. A Z4 není z levného kraje. Už brzy dorazí na trh základní verze se 190koňovým přeplňovaným dvoulitrem a manuálem, která se těsně vejde do milionu. Verze s automatem je o nějakých 60 tisíc dražší a za dalších 60 koní dáte masivních 200 tisíc. M40i ale začíná až na částce (nadechněte se) 1,6 milionu, což jsou však ty samé peníze, o které si řekne Porsche za svůj čtyřválcový základní (slabší a pomalejší) Boxster. Vlastně to není vůbec špatná nabídka!

Technické údaje
Motorřadový šestiválec, turbo, uložený vpředu podél
Zdvihový objem2 998 cm3
Výkon250 kW (340 k) při 5 000 - 6 500 ot./min.
Točivý moment500 Nm při 1 600 - 4 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost1 610 kg
Akcelerace 0-100 km/h4,5 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)7,1 l/100 km
Objem palivové nádrže52 l
Kola a pneumatikypřední 255/40 R18zadní 275/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 324/1 864/1 304 mm
Rozvor2 470 mm
Objem zavazadlového prostoru281 l
Načítám