Článek
Prostornost nejvyšší kategorie v balení kompaktního modelu. Kde jen jsme to viděli? Ach ano, u Opelu Signum, který měl být skutečným nástupcem velké Omegy. Ačkoliv zvenku nedokázal přerůst Vectru, uvnitř měl vskutku královský prostor, zejména vzadu. Ale zase jsme ho my, mrzcí zákazníci, odsoudili k záhubě. Moc takových, kteří by pochopili jeho myšlenku, se totiž mezi námi nenašlo. Ale pokud mi chcete vysvětlit, proč bych chtěl v hatchbackové Vectře jezdit vzadu a platit si osobního řidiče, můžete to zkusit.
Opel ale nebyl jediný, kdo takto uvažoval. Podobný nápad dostalo i BMW, které je přeci jen prestižnější značka. I když ani majitelé BMW nejsou z těch, co by si najímali osobní šoféry. Přesto byl v roce 1999 uveden koncept BMW Z22. Byl velký jako sedan řady 3 E46, ale s rozvorem podobným sedmičce E38. Díky tomu nabízel tenhle koncept přímo královský vnitřní prostor. A to byl o třetinu lehčí, než soudobé BMW 528i Touring (generace E39). Automobilka totiž při konstrukci ve velkém použila karbon.
Pod kapotou nebyl žádný zázrak, ale běžný čtyřválec s výkonem 136 koní. Ten byl spojen s variátorem a výkon šel na zadní kola. Na lehké auto to ale stačilo a Z22 lehké opravdu bylo – při konstrukci se totiž používal karbon. A zřejmě i kvůli hmotnosti tady byly systéme steer-by-wire a brake-by-wire, tedy řízení, kdy volant není přímo propojen s nápravou a jen posílá informace a povely do řídící jednotky, která teprve zatáčí s koly. Brzdný systém, pak funguje obdobně, jen informace putují od vašeho pedálu. Kabely a vodiče váží přeci jen méně, než mechanické součástky.
Celkem se BMW chlubilo 70 technickými inovacemi a 61 pionýrskými nápady, což znělo dost odvážně. Ani bych neřekl, že je tomuhle konceptu už 18 let. V autě je head-up displej, boční kamery a čtečka otisků prstů ve volantu místo klasického zapalování. Kromě konstruktérů si totiž na tomhle konceptu zkoušel řadu věcí i think tank mnichovské automobilky. Adaptivní světlomety byly propojeny s řízením, což bylo s ohledem na výše uvedený systém by-wire snadné. Klasickou přístrojovku byste tady hledali marně, nahradil jí velký displej uprostřed palubky. Další je i místo zpětného zrcátka.
O výkonech automobilka taktně mlčela. Průměrná spotřeba se pohybovala prý kolem 6 litrů. Nikdy ale nebylo ani vzdáleně v plánu, že tenhle typ dorazí do výroby. Přesto byl ale koncept plně funkční a ukázal, co všechno umí bavorská automobilka do hatchbacku nacpat.