Hlavní obsah

BMW Z22 – Koncept trojky s prostorností sedmičky

Foto: Archiv Garáž.cz

Pamatujete na Opel Signum? Tehdy nám Opel chtěl nabídnout hatchback na bázi Vectry, který by ale nabízel uvnitř prostornost staré dobré Omegy. Nebyla to ojedinělá myšlenka, BMW něco podobného zkoušelo také.

Článek

Prostornost nejvyšší kategorie v balení kompaktního modelu. Kde jen jsme to viděli? Ach ano, u Opelu Signum, který měl být skutečným nástupcem velké Omegy. Ačkoliv zvenku nedokázal přerůst Vectru, uvnitř měl vskutku královský prostor, zejména vzadu. Ale zase jsme ho my, mrzcí zákazníci, odsoudili k záhubě. Moc takových, kteří by pochopili jeho myšlenku, se totiž mezi námi nenašlo. Ale pokud mi chcete vysvětlit, proč bych chtěl v hatchbackové Vectře jezdit vzadu a platit si osobního řidiče, můžete to zkusit. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Opel ale nebyl jediný, kdo takto uvažoval. Podobný nápad dostalo i BMW, které je přeci jen prestižnější značka. I když ani majitelé BMW nejsou z těch, co by si najímali osobní šoféry. Přesto byl v roce 1999 uveden koncept BMW Z22. Byl velký jako sedan řady 3 E46, ale s rozvorem podobným sedmičce E38. Díky tomu nabízel tenhle koncept přímo královský vnitřní prostor. A to byl o třetinu lehčí, než soudobé BMW 528i Touring (generace E39). Automobilka totiž při konstrukci ve velkém použila karbon.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pod kapotou nebyl žádný zázrak, ale běžný čtyřválec s výkonem 136 koní. Ten byl spojen s variátorem a výkon šel na zadní kola. Na lehké auto to ale stačilo a Z22 lehké opravdu bylo – při konstrukci se totiž používal karbon. A zřejmě i kvůli hmotnosti tady byly systéme steer-by-wire a brake-by-wire, tedy řízení, kdy volant není přímo propojen s nápravou a jen posílá informace a povely do řídící jednotky, která teprve zatáčí s koly. Brzdný systém, pak funguje obdobně, jen informace putují od vašeho pedálu. Kabely a vodiče váží přeci jen méně, než mechanické součástky.  

Foto: Archiv Garáž.cz

Celkem se BMW chlubilo 70 technickými inovacemi a 61 pionýrskými nápady, což znělo dost odvážně. Ani bych neřekl, že je tomuhle konceptu už 18 let. V autě je head-up displej, boční kamery a čtečka otisků prstů ve volantu místo klasického zapalování. Kromě konstruktérů si totiž na tomhle konceptu zkoušel řadu věcí i think tank mnichovské automobilky. Adaptivní světlomety byly propojeny s řízením, což bylo s ohledem na výše uvedený systém by-wire snadné. Klasickou přístrojovku byste tady hledali marně, nahradil jí velký displej uprostřed palubky. Další je i místo zpětného zrcátka.

Foto: Archiv Garáž.cz

O výkonech automobilka taktně mlčela. Průměrná spotřeba se pohybovala prý kolem 6 litrů. Nikdy ale nebylo ani vzdáleně v plánu, že tenhle typ dorazí do výroby. Přesto byl ale koncept plně funkční a ukázal, co všechno umí bavorská automobilka do hatchbacku nacpat.

Načítám