Hlavní obsah

Pohon všech kol přináší jistotu, ale neobírá ani o zábavu

Foto: BMW

Lidé si obvykle kupují auto s pohonem všech čtyř kol jen kvůli tomu jednomu dni, kdy napadne deset čísel sněhu a pohyb na silnicích se zcela zastaví. No, pak by měli mít jistotu, že bude opravdu fungovat, že? Proto jsme vyrazili s letkou BMW xDrive do horského střediska Pec pod Sněžkou, abychom to vyzkoušeli. Jenže co dělat, když se příroda rozhodne celou věc zkomplikovat a na silnicích není ani vločka sněhu?

Článek

Letošní česká zima je zatím pěkně vypráskaná – na mizernou sezónu si stěžují nejen vlekaři, vrásky přidělala také organizátorům BMW xDrive Tour, kteří nám chtěli dopřát sněhové radovánky. Místo toho jsou ale všechny silnice suché. Naštěstí mají v záloze ještě lepší výzvu, která prokáže kvalitu pohonu všech kol. Nebo jeho naděje sfoukne jako svíčku…

Jistota na sněhu a ledu

Stojíme u paty úzké stezky stoupající mezi stromy, která je díky stínu lesa kompletně pokrytá uklouzaným ledem. Jsou to přesně takové plotny, na které byste vstoupili jednou nohou a už byste se váleli na zemi. Vyrážím vzhůru za volantem BMW X4 a čekám, kdy se kola začnou bezmocně protáčet a já zůstanu na svahu potupně viset.

Jenže nic takového se neděje. Gumy se prokousávají přes zledovatělý povrch a je krásně cítit, jak xDrive neustále mění distribuci točivého momentu na kola, která nacházejí – a zase ztrácejí – trakci. Občas trochu zasáhne elektronika, někdy musím lehce korigovat volantem, ale v podstatě stačí nepouštět nohu z plynu, aby auto neztratilo setrvačnost. Hravě tak překonávám překážky, na které bych si jinak musel vzít mačky a cepíny, nebo počkat až do jara.

Foto: BMW

Sněhu se nemusíte bát, s pohonem všech kol si na něm můžete užít i spoustu legrace

Inteligentní pohon všech kol xDrive využívá zkušeností BMW s vývojem čtyřkolek, které sahají až do roku 1985 k modelu 325i Allrad. Jeho nejnovější generace je však již založená na lamelové mokré spojce u převodovky, která dokáže reagovat na prokluz za pouhých 100 milisekund a rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravou. Už dávno nejde o tupých 50:50 – poměr se kontinuálně mění podle aktuálních podmínek, takže na jednu nápravu může jít dokonce i 100 % výkonu. Jeho precizní naladění méně šikovným řidičům dodává jistotu, těm zkušeným však stále umožňuje užít si dost zábavy…

Není xDrive jako xDrive

Popisovaná koncepce xDrive platí pro vozy od současné řady 3 výš. Nová řada 1 a 2 však sdílí „předokolkovou“ platformu s vozy MINI a její pohon všech kol (u MINI mu říkají ALL4) je založený na mezinápravové spojce typu Haldex, která v případě prokluzu dokáže změnit poměr distribuce točivého momentu z běžných 100:0 ve prospěch přední nápravy až na vyvážených 50:50, což vám pomůže dostat se i z velmi uklouzané šlamastyky.

Zábava na asfaltu

XDrive má ale smysl i na asfaltu – systém totiž reaguje i na zvolený jízdní režim, rychlost auta a natočení volantu a podle toho pracuje s distribucí točivého momentu. V komfortním režimu je typické rozložení 40:60 (ve prospěch zadní nápravy), ve sportovním je to však už 30:70. Při parkování nebo vyšších rychlostech, kde čtyřkolku nevyužijete, se pohon předních kol odpojuje kvůli šetření lamelové spojky a zvýšení efektivity (snížení spotřeby).

Chování xDrive se mění dokonce i v průběhu jediné zatáčky – v nájezdu se auto chová jako zadokolka kvůli hbitějšímu zatočení, uprostřed vinglu se točivý moment přesouvá na přední kola kvůli lepší trakci a na výjezdu jde zase většina na zadek (pokud neprokluzují kola, jinak znovu víc vypomáhá předek), abyste si mohli užít výjezd pod plynem i s případným kontra. Proto se BMW s pohonem všech kol chovají hodně jako zadolkolka, jen s přidanou trakcí předních kol.

Není proto divu, že se u nás kupují BMW většinou právě s pohonem všech kol. O nic z radosti za volantem totiž nepřicházíte, naopak získáváte víc jistoty za horších adhezních podmínek. Když pak někdy vyrazíte na hory, můžete se spolehnout, že nezůstanete viset pod prvním zasněženým kopcem. Tedy pokud zrovna nějaký napadne…

BMW xDrive Tour je akce zacílená na majitele a fanoušky značky BMW, kteří se mohou snadno přihlásit a vyzkoušet si, jak funguje pohon všech kol hned v několika modelech včetně největších novinek – což by se jim jinak jen těžko poštěstilo.

Načítám