Hlavní obsah

BMW X6 xDrive 40d – Volba filozofie

Foto: Jakub Deml

Jenom málo kategorií aut umí rozdělit automobilovou obec tak jako „kupé-SUV“. Tenhle symbol opulence a ukázka toho, že si můžete dovolit koupit „míň za víc“, působí na spoustu lidí jako červený hadr. Často pak slýcháme o zbytečnosti, rozmařilosti a o všech těch neřestech. Ale vždyť o to právě jde…

Článek

V první řadě je potřeba říci jednu věc. X6 nemá oproti technicky příbuzné X5 žádnou objektivní výhodu. Fakt, že máte svažující se střechu, ubere 70 litrů ze zavazadelníku a nějakých 5 centimetrů z prostoru nad hlavou zadní posádky. Zato je ale X6 dražší – zatímco X5 s testovanou motorizací 40d stojí 2 007 200 korun, X6 vyjde na 2 171 000 korun. Takže si můžete připlatit za to, abyste dostali méně prostorné auto.

A přesně o to kráčí. Myslím, že už jsem to někde někdy v minulosti psal, ale faktem je, že právě na principu „méně praktičnosti za více peněz“ je postavená celá filozofie aut s karoserií kupé. Prostě vezměte sedan – jednu z původních a nejvíc nadčasových automobilových karoserií, seberte jí jeden pár dveří, udělejte elegantnější záď a pak si za to řekněte víc peněz. A od nepaměti si lidé rádi připlatili za to, aby mohli dát na první pohled celému světu najevo, že si mohou dovolit směnit víc peněz za méně užitné hodnoty.

Foto: Jakub Deml

Je vlastně skoro k nevíře, jak velké emoce umí rozdmýchat automobilová silueta

Vezměte potom tuhle zažitou filozofii, aplikujte ji na módní karoserii jednadvacátého století (pravda – při zachování počtu dveří) a hle, máte kupé-SUV. A právě BMW X6 je první svého druhu. Když mnichovští s tímhle nápadem přišli v roce 2007, celý svět nevěřícně kroutil hlavou. Ale o pár let později se začala auta se stejnou karoserií množit jako houby po dešti. Začalo to velkým Mercedesem a pokračovalo velkou Audi, ale pomaloučku polehoučku už se svažující se záď SUV objevuje i v nižších třídách – byť zatím pořád hlavně v prémiovém segmentu.

A tak se mnozí z nás dál a dál zvesela dohadují nad tím, jestli tahle auta potřebujeme. A pořád slyšíme o tom, jak jsou zbytečná, opulentní, nepraktická, předražená a já nevím co ještě. Fór tkví ovšem v tom, že čím víc lidí na ně dští síru, tím víc lidí si je potom půjde koupit. Auta tohohle ražení si totiž kupují lidé právě proto, aby v nich byli vidět a aby – jak už padlo výše – ukázali světu, že mají na to, koupit si „míň za víc“. A že pak spousta lidí pohoršeně ukazuje prstem a jízlivě trousí poznámky o tom, že „za peníze si vkus nekoupíš“? Na tyhle uštěpačné řeči se z pohodlí auta, jehož cena na dvou milionech teprve startuje, kouká přece jenom trochu jinak.

Statusový symbol v základní výbavě

Funguje to celkem jednoduše, sám jsem si to koneckonců vyzkoušel. Stačí otevřít dveře vyzývavě rudého opulentního monstra, posadit se do nesmírně komfortního masážního sedadla potaženého měkoučkou krémovou kůží a zaklapnout těžké dveře s dvojitými okny, které se za vámi s pomocí servomotoru samy dovřou. No a najednou je vám vlastně docela buřt, co si kdo o vás a vašem kontroverzním SUV s neprakticky zmenšeným kufrem myslí.

Foto: Jakub Deml

Kůže, kvalita, nesmírně pohodlná sedadla a technologie. Tohle všechno je samozřejmě na svém místě

Důležité totiž je, že k tomu status symbolu dostanete parádního bavoráka se vším, co k tomu patří. Komfort na palubě je ve všech směrech a smyslech vynikající. Vzduchový podvozek se stará o to, aby se váš osobní kolos se zakulacenou střechou nesl po silnici v naprostém komfortu nevyrušován dírami v asfaltu, přesto však s ocelovou jistotou auta, které i přes svou rozežranou hmotnost umí působit lehkonoze. Do toho je samozřejmě ve střehu armáda jízdních pomocníků, kteří vás klidně odvezou po dálnici z Prahy do Brna, stačí jim jen lehkým dotykem ruky na volantu dávat najevo, že nespíte a dáváte pozor. Laserová světla do toho Brna dosvítí už někde od Průhonic a pak je tu samozřejmě motor…

Foto: Jakub Deml

Silný dieselový šestiválec a adaptivní podvozek – dvě věci, které dělají skutečně dobré SUV

Šest půllitrových válců, dvoustupňové přeplňování, mild-hybridní 48V startér-generátor, osmistupňový automat, pohon všech kol, pozoruhodně fajnová spotřeba a hlavně nikdy nekončící zásoba točivého momentu, kterou tenhle sametově silný dieselový ingot disponuje v naprosto libovolném okamžiku. Ano, jsou auta ještě o něco komfortnější a stejně tak tu jsou auta, která poskytnou o dost lepší řidičský zážitek, ale to nic nemění na tom, že X6, stejně jako méně opulentní sesterská X5, jezdí prostě parádně a řidiče i posádku hýčká jako svoje. Tady si není moc co vymýšlet.

X6 je tedy v první řadě volbou filozofie. O tom, že si koupíte dobré auto, máte již rozhodnuto. Pak se ale musíte rozhodnout, jestli chcete vzít víc peněz a směnit praktičnost za statusový symbol. Zkrátka jestli chcete dát svoje peníze najevo. Bezesporu za to dostanete pár zlých pohledu, ale víte jak to je… z bílých sedaček auta za tři miliony už vám tak zlé připadat nebudou.

Mimochodem ano, tahle X6 skutečně stojí tři miliony – konkrétně ještě dost přes tři miliony. Její cenová specifikace sice začíná již zmíněnou částkou 2 171 000 korun, ale na konci zdánlivě nekonečného seznamu příplatkové výbavy svítí cifra 3 186 876. Na druhou stranu je nutno podotknout, že o moc víc výbavy se přikoupit ani nedá.

Technické údaje
Motorvznětový řadový šestiválec, 4 ventily na válec, uložen vpředu podélně, mild-hybrid
Zdvihový objem2 993 cm3
Výkon340 koní (250 kW) při 4 400 ot./min.
Točivý moment700 Nm při 1 750 – 2 250 ot./min.
Plněnídvoustupňové přeplňování BMW TwinPower Turbo
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonvšech kol xDrive s mezinápravovou spojkou
Pohotovostní hmotnost2 215 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h5,5 sekundy
Maximální rychlost248 km/h
Spotřeba (kombinovaná)9 litrů na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže80 litrů
Kola a pneumatiky275/40 R21vpředu, 315/35 R21 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)4 935 / 2 004 / 1 696 milimetrů
Rozvor2 975 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru580 litrů
Související témata:
Načítám