Článek
V první řadě je potřeba říci jednu věc. X6 nemá oproti technicky příbuzné X5 žádnou objektivní výhodu. Fakt, že máte svažující se střechu, ubere 70 litrů ze zavazadelníku a nějakých 5 centimetrů z prostoru nad hlavou zadní posádky. Zato je ale X6 dražší – zatímco X5 s testovanou motorizací 40d stojí 2 007 200 korun, X6 vyjde na 2 171 000 korun. Takže si můžete připlatit za to, abyste dostali méně prostorné auto.
A přesně o to kráčí. Myslím, že už jsem to někde někdy v minulosti psal, ale faktem je, že právě na principu „méně praktičnosti za více peněz“ je postavená celá filozofie aut s karoserií kupé. Prostě vezměte sedan – jednu z původních a nejvíc nadčasových automobilových karoserií, seberte jí jeden pár dveří, udělejte elegantnější záď a pak si za to řekněte víc peněz. A od nepaměti si lidé rádi připlatili za to, aby mohli dát na první pohled celému světu najevo, že si mohou dovolit směnit víc peněz za méně užitné hodnoty.
Vezměte potom tuhle zažitou filozofii, aplikujte ji na módní karoserii jednadvacátého století (pravda – při zachování počtu dveří) a hle, máte kupé-SUV. A právě BMW X6 je první svého druhu. Když mnichovští s tímhle nápadem přišli v roce 2007, celý svět nevěřícně kroutil hlavou. Ale o pár let později se začala auta se stejnou karoserií množit jako houby po dešti. Začalo to velkým Mercedesem a pokračovalo velkou Audi, ale pomaloučku polehoučku už se svažující se záď SUV objevuje i v nižších třídách – byť zatím pořád hlavně v prémiovém segmentu.
A tak se mnozí z nás dál a dál zvesela dohadují nad tím, jestli tahle auta potřebujeme. A pořád slyšíme o tom, jak jsou zbytečná, opulentní, nepraktická, předražená a já nevím co ještě. Fór tkví ovšem v tom, že čím víc lidí na ně dští síru, tím víc lidí si je potom půjde koupit. Auta tohohle ražení si totiž kupují lidé právě proto, aby v nich byli vidět a aby – jak už padlo výše – ukázali světu, že mají na to, koupit si „míň za víc“. A že pak spousta lidí pohoršeně ukazuje prstem a jízlivě trousí poznámky o tom, že „za peníze si vkus nekoupíš“? Na tyhle uštěpačné řeči se z pohodlí auta, jehož cena na dvou milionech teprve startuje, kouká přece jenom trochu jinak.
Statusový symbol v základní výbavě
Funguje to celkem jednoduše, sám jsem si to koneckonců vyzkoušel. Stačí otevřít dveře vyzývavě rudého opulentního monstra, posadit se do nesmírně komfortního masážního sedadla potaženého měkoučkou krémovou kůží a zaklapnout těžké dveře s dvojitými okny, které se za vámi s pomocí servomotoru samy dovřou. No a najednou je vám vlastně docela buřt, co si kdo o vás a vašem kontroverzním SUV s neprakticky zmenšeným kufrem myslí.
Důležité totiž je, že k tomu status symbolu dostanete parádního bavoráka se vším, co k tomu patří. Komfort na palubě je ve všech směrech a smyslech vynikající. Vzduchový podvozek se stará o to, aby se váš osobní kolos se zakulacenou střechou nesl po silnici v naprostém komfortu nevyrušován dírami v asfaltu, přesto však s ocelovou jistotou auta, které i přes svou rozežranou hmotnost umí působit lehkonoze. Do toho je samozřejmě ve střehu armáda jízdních pomocníků, kteří vás klidně odvezou po dálnici z Prahy do Brna, stačí jim jen lehkým dotykem ruky na volantu dávat najevo, že nespíte a dáváte pozor. Laserová světla do toho Brna dosvítí už někde od Průhonic a pak je tu samozřejmě motor…
Šest půllitrových válců, dvoustupňové přeplňování, mild-hybridní 48V startér-generátor, osmistupňový automat, pohon všech kol, pozoruhodně fajnová spotřeba a hlavně nikdy nekončící zásoba točivého momentu, kterou tenhle sametově silný dieselový ingot disponuje v naprosto libovolném okamžiku. Ano, jsou auta ještě o něco komfortnější a stejně tak tu jsou auta, která poskytnou o dost lepší řidičský zážitek, ale to nic nemění na tom, že X6, stejně jako méně opulentní sesterská X5, jezdí prostě parádně a řidiče i posádku hýčká jako svoje. Tady si není moc co vymýšlet.
X6 je tedy v první řadě volbou filozofie. O tom, že si koupíte dobré auto, máte již rozhodnuto. Pak se ale musíte rozhodnout, jestli chcete vzít víc peněz a směnit praktičnost za statusový symbol. Zkrátka jestli chcete dát svoje peníze najevo. Bezesporu za to dostanete pár zlých pohledu, ale víte jak to je… z bílých sedaček auta za tři miliony už vám tak zlé připadat nebudou.
Mimochodem ano, tahle X6 skutečně stojí tři miliony – konkrétně ještě dost přes tři miliony. Její cenová specifikace sice začíná již zmíněnou částkou 2 171 000 korun, ale na konci zdánlivě nekonečného seznamu příplatkové výbavy svítí cifra 3 186 876. Na druhou stranu je nutno podotknout, že o moc víc výbavy se přikoupit ani nedá.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vznětový řadový šestiválec, 4 ventily na válec, uložen vpředu podélně, mild-hybrid |
Zdvihový objem | 2 993 cm3 |
Výkon | 340 koní (250 kW) při 4 400 ot./min. |
Točivý moment | 700 Nm při 1 750 – 2 250 ot./min. |
Plnění | dvoustupňové přeplňování BMW TwinPower Turbo |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Pohon | všech kol xDrive s mezinápravovou spojkou |
Pohotovostní hmotnost | 2 215 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,5 sekundy |
Maximální rychlost | 248 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 9 litrů na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 80 litrů |
Kola a pneumatiky | 275/40 R21vpředu, 315/35 R21 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 935 / 2 004 / 1 696 milimetrů |
Rozvor | 2 975 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 580 litrů |