Článek
„Za vším hledej elektřinu.“ Ještě to oficiálně není přísloví, ale já doufám, že se ujme, protože pokud něco hýbe automobilovým světem stejně silně jako žena tím mužským, tak je to právě elektřina. Jenom ta totiž dokáže z monstra nahánějícího hrůzu udělat emisního beránka.
V případě X5 xDrive45e jde konkrétně o plug-in hybridní ústrojí s elektromotorem o výkonu 113 koní a baterii s (na poměry PHEV) vysokou kapacitou 24 kWh (nevýhodou je, že uberou 150 litrů kufru, ale pořád vám zbyde velmi solidních 500 litrů). Když tedy X5 pravidelně zapojíte do zásuvky, plné nabití baterie vám zajistí čistě elektrický dojezd až 88 kilometrů (reálně to bude spíš kolem 60, což je stále vynikající číslo), což vám nejspíš s rezervou pokryje každodenní popojíždění.
Když pak elektřina dojde nebo budete požadovat víc výkonu (například při překročení rychlosti 135 km/h), nastartuje se známý třílitrový benzinový šestiválec s výkonem 286 koní, který se postará o „nekonečný“ dojezd a patřičnou dynamiku. Výkon celé soustavy 394 koní a 600 Nm a je až neuvěřitelné, jak nenuceně se elektrifikovaná X5 dokáže rozparádit!
Vedle techniků vývoje a konstrukce pohonu se fyzikální zákony okázale rozhodli ignorovat (no dobře, tak přinejmenším přiohnout) také inženýři přes podvozky, protože auto o velikosti a hmotnosti rodinného domu obvykle rozhodně nebývá v zatáčkách takhle hbité a obratné – poděkujme za to adaptivnímu vzduchovému podvozku, aktivnímu natáčení zadní nápravy a vektorování točivého momentu pohonu všech kol. Jízdu po točitých okreskách s X5 si tak můžete až nečekaně užít…
A na dálnici se pak můžete pohodlně rozvalit v pohodlných kožených křesílkách, řízení z části nechat na sofistikovaných jízdních asistentech a užívat si úžasný klid a pohodlí. Nebo můžete objevovat všechny možnosti infotainmentu, ačkoliv na to byste měli raději zastavit, protože je jich nepřeberné množství! Stejně jako všech možných komfortních výbavových prvků, protože X5 je praktičtější verze luxusní silniční jachty. A s novým plug-in hybridním pohonem je ještě chytřejší, tišší, úspornější…
Tedy při pravidelném nabíjení (které kvůli vyšší kapacitě baterie a palubní AC nabíječce s výkonem 3,7 kW zabere asi pět hodin), jakmile totiž elektřina dojde, i přes veškerou snahu elektrické části hybridního pohonu o úsporný provoz, budete jezdit za nijak oslnivých (i když s ohledem na výkon a hmotnost auta celkem ospravedlnitelných) 9 litrů na sto. To má k tabulkovým hodnotám vážně hodně daleko…
Takže pochopím, když se na BMW X5 xDrive45e budete dívat jako na cynický způsob, jak se vysmát ekologickým daním a opatřením. Ale mně přijde zajímavější vnímat ho jako chytré řešení all-inclusive, tedy tak trochu zelené s elektrickým dojezdem a skrz naskrz komfortní díky vysokému výkonu a ničím neomezenému dojezdu. Úhel pohledu si ale musíte vybrat vy sami…
BMW nabízí svou plug-in hybridní X5 xDrive45e za 2 028 000 Kč, což zhruba odpovídá cenovce (o 54 koní slabší) dieselové X5 xDrive40d. Jaké byste si měli vybrat, záleží především na tom, jak auto plánujete používat. Pokud se nepohybujete v centrech měst a jezdíte spíš dálky, pokud nemůžete nabíjet nebo na elektřinu zvysoka kašlete, konvenční X5 s benzinem nebo dieselem pod kapotou vám nebudeme vymlouvat. Jestli se ale většinu týdne kodrcáte po městě a v jeho okolí, doma nebo v práci máte poblíž parkovacího místa zásuvku a rádi poznáváte nové technologie, plug-in hybridní X5 vás určitě dokáže okouzlit a nadchnout.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový šestiválec, turbo, uložený vpředu podél + elektromotor |
Zdvihový objem | 2 998 cm3 |
Výkon | 210 kW (286 k) při 5 000 - 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 450 Nm při 1 600 - 3 500 ot./min. |
Elektromotor | 113 k a 265 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 394 k a 600 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 510 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,6 s |
Maximální rychlost | 235 km/h |
Kombinovaná spotřeba | 1,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 69 l |
Kapacita baterie | 24 kWh |
Elektrický dojezd | až 88 km |
Nabíjení | AC až 3,7 kW |
Kola a pneumatiky | 265/50 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 992/2 004/1 745 mm |
Rozvor | 2 975 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 500 l |