Článek
V dávných dobách patřil segment luxusnějších SUV jedinému autu. Někteří z nás pamatují, když jste si mohli koupit pouze Range Rover. Německá trojka objevila tuto kategorii až v devadesátých letech, i když to jen Mercedes a BMW, Audi si počkalo ještě jednu generaci. Ve Stuttgartu měli výhodu, že v terénu už dlouho řádilo jejich Géčko, ale v Mnichově začali s čistým štítem. Popularita první generace X5 však předčila očekávání a o osudu značky bylo rozhodnuto. Zábavné řidičské zadokolky musely uvolnit značnou část nabídky naftovým modelům s pohonem všech kol xDrive, kterým vládlo SUV X5. Tomu později rodinku doplnil model X3 a jejich "stylovější" verze X4 a X6. Model X5 se ve své třetí generaci musí prát s mnohem více konkurenty, než ten první, což se mu ale stále daří. V čem to tedy vězí?
Interiér z programu Individual má díky M paketu elektricky ovládaná přední sedadla (včetně prodlužovacího sedáku). Dost se sem hodí i doplňky v hliníkovém dekoru. Sportovní M volant vypadá dobře a hlavně se i dobře drží, i jeho pozice je elektricky nastavitelná a není problém najít si za ním optimální pozici. Podle mě se ale v X5 stále sedí zbytečně vysoko. Naštěstí možnost naklopit sedák to trochu kompenzuje. Vedle kapličky je nový displej palubního infotainmentu s inovovanou grafikou. Perfektní ovládání přes klobouček iDrive s geniální funkcí psaní prstem zůstalo, nově ale můžete ťukat prstem i přímo na obrazovku, která je dotyková. Umístění v periferním zorném poli je také příjemné, stejně se vám ale většina funkcí zobrazuje na head-up displeji, takže nemusíte vůbec odtrhnout oči od cesty. Prostor vzadu je celkem slušný, není problém najít si pohodlné místo. Stejně tak je slušně objemný i zavazadlový prostor s tradičními dělenými dveřmi, kdy se část otevírá směrem dolů.
Motorově je tahle 30d s výkonem 258 koní nejslabším naftovým šestiválcem v nabídce. Můžete jej mít pouze s osmistupňovým automatem, na jehož práci si ale nemůžu vůbec stěžovat. V běžném režimu o něm vůbec nevíte - tak sametový chod má a pracuje tak výboreně, že žádné vaše zásahy ani nepotřebuje. Když ale přece jenom přepnete do manuálu, poskytuje okamžitou odezvu na povely a právě tehdy máte největší šanci otestovat zrychlení na stovku za 6,8 sekundy nebo se přiblížit maximálce 230 km/h. Motoru vyhovuje spíše klidnější jízda, se kterou není problém pohybovat se na dlouhodobém průměru okolo 8 litrů. Nižší spotřebě pomáhá aktivní maska chladiče nebo vyřazování automatické převodovky na neutrál za jízdy. To ale mluvím o jízdním režimu comfort, který obří SUV změní v pohodlný křižník na dlouhé vzdálenosti. S eko režimem byste ušetřili další půl litr, ale to už mi přišlo zbytečné. Na ostřejší jízdu se hodí režim Sport, který červeně podbarví hezké budíky a zostří reakce ovládacích prvků, i když řízení mi i nadále přišlo celkem necitlivé. Onem sportovní režim sice stále nedokáže přeměnit těžké auto ve sporťák, ale minimálně dynamik mu do 4000 ot. neschází.
To si ale raději nechte na nějaký uzavřený okruh, pocitově je totiž X5 zpočátku přímo obří a chvíli mi trvalo, než jsem si na vnější rozměry bavorského SUV zvykl. Možná to bylo pozicí za volantem, každopádně třeba v konkurenčním Range Roveru jsem se cítil hned při první jízdě mnohem jistěji. Je to ale jeden z mála problémů BMW, na který si zvyknete rychle. Přesto že konstrukčně nepatří k nejnovějším modelům značky, na své mladší sourozence neztrácí.
M Paket ale není jen o vzhledu, autu dodá i adaptivní podvozek divize M. Ten spolu s lehkým ovládáním dobře pocitově maskuje obrovskou hmotnost auta a dělá z něj poměrně obratný povoz. Je pravda, že v zatáčkách větší hmotnost pocítíte, ale rozhodně nejde o nedotáčivou bestii, co by se vás snažila zabít. Nerovnosti zvládá X5 poměrně dobře, i když kvůli vyšší tuhosti jsou ty větší už trochu znát. Výměnou za stabilitu a jistotu v zatáčkách je to ale celkem fér obchod.
I když už je to třetí generace X5, stále bych jí označil za trochu old-school na dnešní poměry mnichovské značky. Vzhled je v pořádku a myslím, že se X5 s každou další generací zlepšuje. Vnitřek je prostorný, praktický a využitelný, navíc v téhle verzi opravdu z kvalitních materiálů, které splňují měřítka prémiového segmentu. Ale to znamená masitější cenu, která rázem ze základní 1 690 000 vyskočí na necelých 2,5 milionu. Vylepšení oproti předchůdci ve všech ohledech je však neoddiskutovatelné. Pokud mám být objektivní, musím uznat že X5 dokáže splnit většinu požadavků, které na ní její zákazníci kladou. Je jen na vás, jestli se s ní protnou i vaše priority.
Technické údaje: BMW X5 30d xDrive | |
---|---|
Motor | Vznětový řadový šestiválec s turbodmychadlem |
Objem | 2993 cm3 |
Výkon | 190 kW (258 k)/4000 ot. |
Točivý moment | 560 N.m/1500-3000 ot. |
Převodovka | Osmistupňová automatická |
Maximální rychlost | 230 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,8 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 6,8/5,5/6,0 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 2145/520 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4886 x 1938 x 1762 mm |
Rozvor | 2933 mm |
Objem nádrže | 85 l |
Objem zavazadelníku | 650/1870 l |
Základní cena | 1 690 000 Kč |
Nová X5 zachraňuje životy
Šampionát elektrických formulí dlouhodobě používá jako služební auta značku BMW. Roli Safety caru plní supersport i8, doktorským autem je i3 a servisním a vyprošťovacím autem při nehodách právě nová X5 v hybridní verzi xDrive 40e. Jeho dvoulitr s elektromotorem dosahuje výkonu 308 koní.