Článek
Myšlenka stvořit SUV se v mnichovských kruzích začala objevovat už v roce 1994. Samotná realizace pak nabrala docela rychlý spád, protože už za šest týdnů od zadání měl vzniknout hliněný model. Ostatně více vám prozradí článek od kolegy Žemličky.
Co je důležité, napříč roky se BMW X5 drželo v globálních žebříčcích popularity u vyšších příček, přičemž na mnoha trzích se stalo tahounem značky, a to skrz všechny čtyři generace.
Představení BMW X5 | Rok |
---|---|
1. generace | 1999 |
2. generace | 2006 |
3. generace | 2013 |
4. generace | 2018 |
Ohledně vývoje situace na českém na trhu nám více prozradí statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), které však až na poslední roky házely všechna SUV do jednoho pytle spolu s off-roady.
Od roku 2004 (první dostupná data) se tedy X5 držela v první polovině, přičemž střídavý náskok před ní v rámci rozměrově podobných vozů měly například Volkswagen Touareg, Volvo XC90, Toyota Land Cruiser, Honda CR-V nebo Hyundai Santa Fe. O dva roky později se BMW propadlo níže a do hry vstoupilo nadějné Audi Q7.
V roce 2007 se však bavorák znovu vrátil na vyšší příčky a začal těsněji soupeřit s úspěšným Mercedesem ML a později s GLE. Do roku 2010 vůz zaznamenával nárůst, tentokrát až do první desítky, nicméně v období od 2011 do 2013 zase spadl zpět k lepšímu průměru, kde se držel až do roku 2017.
Poté už bylo SUV tolik, že se asociace SDA rozhodla udělat pořádek v segmentech a zavedla specifické kategorie. BMW X5 skončilo v té vrcholové, tedy ve třídě E. Tam se v roce 2018 umístilo hned za vedoucím lídrem – modelem Audi Q7. Loňský rok byl ve znamení vítězství mnichovské pětky, zatímco letos (do 11/2020) si drží bavorák druhou pozici za dominujícím Mercedesem GLE.
Co z toho vyplývá? Dokud byla SUV a teréňáky v jedné kategorii, patřilo BMW X5 (kolísavě) k lepšímu průměru. Jakmile došlo k pročištění této motoristické změti, vozidlo v rámci nově nastavené kategorie rázem poskočilo až k vrcholu.
Kufr
Sice se budeme opakovat, ale český národ prostě objem zavazadelníku zajímá. Nenalhávejme si, že se plnotučná SUV nekupují také kvůli obřímu prostoru vzadu, kam se kolikrát vejde ještě třetí řada sedadel. Níže proto porovnáme kufr běžného BMW X5 s jeho přímou segmentovou konkurencí, přičemž vynecháme sportovní deriváty i plug-hybridy.
Model | Objem zavazadlového prostoru |
---|---|
BMW X5 | 650 l |
Audi Q7 | 865 l |
Lexus RX | 539 l |
Mercedes-Benz GLE | 630 l |
Porsche Cayenne | 770 l |
Range Rover | 707 l |
Maserati Levante | 580 l |
Konkurenti
Víme, že se auta toho typu rozhodně nekupují jen v základních výbavách, nicméně pojďme se podívat na to, jaké zajímavé prvky jsou součástí standardních výbav a kolik takové vozy vlastně stojí.
BMW X5
Za cenu 1 744 600 Kč na vás čeká motorizace xDrive25d, tedy dvoulitrový naftový čtyřválec o výkonu 231 koní, spárovaný s osmirychlostním automatem a pohonem 4×4. SUV dostanete na 18palcových litých discích a s umělou kůží uvnitř. Součástí standardu jsou také diodové lampy, mlhovky, parkovací asistent, přední elektricky nastavitelná sportovní sedadla bez výhřevu, navigační systém nebo digitální přístrojový štít.
Audi Q7
U Audi sice startujete na ceně 1 787 900 Kč, nicméně dostanete třílitrový mild-hybridní naftový šestiválec, ovšem naladěný na stejných 231 koní. Distribuci točivého momentu na všechna kola rovněž obstarává osmirychlostní automat. Zajímavými součástmi základu pak jsou 18palcová kovaná kola, 48voltová palubní síť, digitální přístrojový štít, přední elektricky nastavitelná vyhřívaná sedadla čalouněná kůží i koženkou, navigace, parkovací senzory vpředu i vzadu, parkovací kamera či diodové lampy.
Mercedes-Benz GLE
Počáteční investice ve výši 1 633 500 Kč znamená, že předmětné GLE dorazí osazené vznětovým čtyřválcem o výkonu 245 koní, devítirychlostním automatem a pohonem 4×4. Znovu očekávejte sportovně-užitkové vozidlo vybavené diodovými lampami, 18palcovými litými koly, vyhříváním kožených (syntetika) předních sedadel (bez el. nastavení), navigací, virtuálním kokpitem, parkovací kamerou i senzory.
Lexus RX
Hybridní Lexus RX s pohonem 4×4, e-CVT převodovkou a 313koňovým 3,5litrovým benzinovým šestiválcem se standardně nabízí za 1 790 000 Kč. Bez další příplatků jsou součástí výbavy například 18palcová litá kola, diodové lampy, přední elektricky nastavitelná kožená sedadla s vyhříváním, prémiový audiosystém, navigace, bezdrátová nabíječka mobilů, parkovací kamera a senzory.
Porsche Cayenne
Pokud vyndáte z peněženky sumu 2 197 000 Kč, získáte nejprodávanější SUV od Porsche v samotném základu. Bavíme se tedy o čtyřkolce s třílitrovým zážehovým šestiválcovým motorem o výkonu 340 koní, spřaženým s automatickým osmikvaltem. Co dál je součástí? Tak třeba 19palcová litá kola, diodové lampy, elektricky nastavitelná přední sedadla bez výhřevu, parkovací asistent, polodigitální přístrojovka, navigace a prémiový audiosystém.
Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice.
Spolehlivost
Díky německé společnosti TÜV, která ve svých reportech periodicky poukazuje na to, jak moc se autům (ne)daří, máme k dispozici přehledné statistiky o spolehlivosti jednotlivých modelů. Data z nejnovějšího TÜV Report 2021 tedy zobrazují modely, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.
Staří vozů 2–3 roky | ||
---|---|---|
BMW X5 | 7,7 % | 68 000 km |
Audi Q7 | 3,7 % | 70 000 km |
Mercedes-Benz GLE | 3,1 % | 62 000 km |
Porsche Cayenne | 4,7 % | 60 000 km |
Staří vozů 4–5 let | ||
---|---|---|
BMW X5 | 14,3 % | 98 000 km |
Audi Q7 | 6,9 % | 92 000 km |
Mercedes-Benz GLE | 4,5 % | 88 000 km |
Porsche Cayenne | 6,7 % | 93 000 km |
Stáří vozů 10–11 let | ||
---|---|---|
BMW X5 | 23,3 % | 181 000 km |
Mercedes-Benz M/GL | 27,9 % | 183 000 km |
Hodnota
Drahá auta většinou poměrně rychle ztrácí na hodnotě a čím lépe jsou továrně vybavena, tím náročnější je pak následná údržba. Jak na bavoráky X5 z druhé ruky a jeho rivaly pohlíží trh s ojetými vozy?
Roky výroby 2015–2017 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
BMW X5 | 650 000 Kč až 1 400 000 Kč |
Audi Q7 | 600 000 Kč až 1 450 000 Kč |
Mercedes-Benz GLE | 700 000 Kč až 1 500 000 Kč |
Porsche Cayenne | 900 000 Kč až 1 300 000 Kč |
Lexus RX | 1 000 000 Kč až 1 200 000 Kč |
Range Rover | 1 100 000 Kč až 2 800 000 Kč |
Maserati Levante | 1 250 000 Kč až 1 500 000 Kč |
Roky výroby 2009–2012 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
BMW X5 | 250 000 Kč až 600 000 Kč |
Audi Q7 | 300 000 Kč až 600 000 Kč |
Mercedes-Benz M | 250 000 Kč až 700 000 Kč |
Porsche Cayenne | 300 000 Kč až 750 000 Kč |
Lexus RX | 200 000 Kč až 400 000 Kč |
Range Rover | 300 000 Kč až 550 000 Kč |
Roky výroby 1999–2005 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
BMW X5 | 100 000 Kč až 200 000 Kč |
Mercedes-Benz M | 70 000 Kč až 200 000 Kč |
Porsche Cayenne | 150 000 Kč až 200 000 Kč |
Lexus RX | 80 000 Kč až 160 000 Kč |
Range Rover | 85 000 Kč až 200 000 Kč |
Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty typu M, AMG, RS, SQ a jiné, skladové vozy, vraky, případně výrazně upravené kusy. Zdrojovým serverem byl automobilový portál sauto.cz.
Kam kráčíš, BMW?
Letos (12/2020) se na území Česka udalo přes 700 kusů modelu X5, vloni touto dobou to byla skoro tisícovka. Tento všeobecný propad je způsobený krizovým rokem 2020, protože ztráty hlásí takřka všechny automobilky.
V rámci popularity jde o jedno z dlouhodobě nejprodávanějších vozidel u nás, které se těší podobné oblibě jako řada 5 nebo kompaktní SUV X1. Tuzemská klientela, převážně firmy nebo podnikatelé, preferuje bílé, černé nebo stříbrné laky a z hlediska pohonných jednotek převládají naftové motory.
I do budoucna se počítá s tím, že X5 zůstane jedním ze stěžejních pilířů mnichovské značky. Čtvrtá generace se navíc nabízí také jako plug-in hybrid, přičemž tato varianta se těší čím dál větší oblibě. Čistě elektrickým derivátem srovnatelné velikosti pak bude nedávno představený model iX, který dorazí na trh už příští rok.
Tak uvidíme, jestli se marketérům a prodejcům BMW podaří přemluvit zákazníky do čistě bzučících vozítek s veleobřími ledvinkami. My si přece jen myslíme, že tradiční X5 se spalovacím motorem zůstane ještě pár let na předních příčkách nákupní hitparády.