Hlavní obsah

BMW X5 táhne značku vzhůru už dvě dekády

Foto: Michal Jirák

Modely X5 se prodávají stejně hojně jako pivo v hospodě. BMW zkrátka narazilo na zlatou žílu, a to už na podzim roku 1999

Jedno z nejúspěšnějších aut od BMW se začalo formovat už v roce 1994, nicméně světlo světa spatřilo až o pět let později. Stvoření perfektně jezdícího SUV predikovalo potenciální úspěch, ovšem že bude až takový, to možná netušili ani sami mnichovští odborníci. Další díl Fenoménu je tu a tentokrát si posvítíme na BMW X5, zhodnotíme jeho působení na českém trhu a porovnáme jej s konkurencí.

Článek

Myšlenka stvořit SUV se v mnichovských kruzích začala objevovat už v roce 1994. Samotná realizace pak nabrala docela rychlý spád, protože už za šest týdnů od zadání měl vzniknout hliněný model. Ostatně více vám prozradí článek od kolegy Žemličky.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Už od první generace patří BMW X5 mezi skvěle jezdící SUV, krabicovitým proporcím navzdory

Co je důležité, napříč roky se BMW X5 drželo v globálních žebříčcích popularity u vyšších příček, přičemž na mnoha trzích se stalo tahounem značky, a to skrz všechny čtyři generace.

Představení BMW X5Rok
1. generace1999
2. generace2006
3. generace2013
4. generace2018

Ohledně vývoje situace na českém na trhu nám více prozradí statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), které však až na poslední roky házely všechna SUV do jednoho pytle spolu s off-roady.

Od roku 2004 (první dostupná data) se tedy X5 držela v první polovině, přičemž střídavý náskok před ní v rámci rozměrově podobných vozů měly například Volkswagen Touareg, Volvo XC90, Toyota Land Cruiser, Honda CR-V nebo Hyundai Santa Fe. O dva roky později se BMW propadlo níže a do hry vstoupilo nadějné Audi Q7.

Foto: BMW

Druhá generace modelu X5 více oslovila české kupce až za necelý rok po uvedení

V roce 2007 se však bavorák znovu vrátil na vyšší příčky a začal těsněji soupeřit s úspěšným Mercedesem ML a později s GLE. Do roku 2010 vůz zaznamenával nárůst, tentokrát až do první desítky, nicméně v období od 2011 do 2013 zase spadl zpět k lepšímu průměru, kde se držel až do roku 2017.

Poté už bylo SUV tolik, že se asociace SDA rozhodla udělat pořádek v segmentech a zavedla specifické kategorie. BMW X5 skončilo v té vrcholové, tedy ve třídě E. Tam se v roce 2018 umístilo hned za vedoucím lídrem – modelem Audi Q7. Loňský rok byl ve znamení vítězství mnichovské pětky, zatímco letos (do 11/2020) si drží bavorák druhou pozici za dominujícím Mercedesem GLE.

Foto: BMW

Na BMW X5 třetí generace si brousila zuby Audi Q7 a později i svěží Mercedes-Benz GLE

Co z toho vyplývá? Dokud byla SUV a teréňáky v jedné kategorii, patřilo BMW X5 (kolísavě) k lepšímu průměru. Jakmile došlo k pročištění této motoristické změti, vozidlo v rámci nově nastavené kategorie rázem poskočilo až k vrcholu.

Kufr

Sice se budeme opakovat, ale český národ prostě objem zavazadelníku zajímá. Nenalhávejme si, že se plnotučná SUV nekupují také kvůli obřímu prostoru vzadu, kam se kolikrát vejde ještě třetí řada sedadel. Níže proto porovnáme kufr běžného BMW X5 s jeho přímou segmentovou konkurencí, přičemž vynecháme sportovní deriváty i plug-hybridy.

ModelObjem zavazadlového prostoru
BMW X5650 l
Audi Q7865 l
Lexus RX539 l
Mercedes-Benz GLE630 l
Porsche Cayenne770 l
Range Rover707 l
Maserati Levante580 l
Foto: Jakub Deml

SUV X5 se může pochlubit obřím zavazadelníkem, ovšem zdaleka ne největším ve své třídě

Konkurenti

Víme, že se auta toho typu rozhodně nekupují jen v základních výbavách, nicméně pojďme se podívat na to, jaké zajímavé prvky jsou součástí standardních výbav a kolik takové vozy vlastně stojí.

BMW X5

Za cenu 1 744 600 Kč na vás čeká motorizace xDrive25d, tedy dvoulitrový naftový čtyřválec o výkonu 231 koní, spárovaný s osmirychlostním automatem a pohonem 4×4. SUV dostanete na 18palcových litých discích a s umělou kůží uvnitř. Součástí standardu jsou také diodové lampy, mlhovky, parkovací asistent, přední elektricky nastavitelná sportovní sedadla bez výhřevu, navigační systém nebo digitální přístrojový štít.

Foto: Michal Jirák

Cenovka nejostřejšího BMW X5M Competition pak může klidně přesáhnout čtyři miliony korun

Audi Q7

Audi sice startujete na ceně 1 787 900 Kč, nicméně dostanete třílitrový mild-hybridní naftový šestiválec, ovšem naladěný na stejných 231 koní. Distribuci točivého momentu na všechna kola rovněž obstarává osmirychlostní automat. Zajímavými součástmi základu pak jsou 18palcová kovaná kola, 48voltová palubní síť, digitální přístrojový štít, přední elektricky nastavitelná vyhřívaná sedadla čalouněná kůží i koženkou, navigace, parkovací senzory vpředu i vzadu, parkovací kamera či diodové lampy.

Foto: Audi

Audi Q7 je sice v základu dražší, nicméně nabídne šestiválcový mild-hybridní motor

Mercedes-Benz GLE

Počáteční investice ve výši 1 633 500 Kč znamená, že předmětné GLE dorazí osazené vznětovým čtyřválcem o výkonu 245 koní, devítirychlostním automatem a pohonem 4×4. Znovu očekávejte sportovně-užitkové vozidlo vybavené diodovými lampami, 18palcovými litými koly, vyhříváním kožených (syntetika) předních sedadel (bez el. nastavení), navigací, virtuálním kokpitem, parkovací kamerou i senzory.

Foto: Jakub Deml

Mercedes-Benz GLE je asi největším rivalem BMW X5 v Česku

Lexus RX

Hybridní Lexus RX s pohonem 4×4, e-CVT převodovkou a 313koňovým 3,5litrovým benzinovým šestiválcem se standardně nabízí za 1 790 000 Kč. Bez další příplatků jsou součástí výbavy například 18palcová litá kola, diodové lampy, přední elektricky nastavitelná kožená sedadla s vyhříváním, prémiový audiosystém, navigace, bezdrátová nabíječka mobilů, parkovací kamera a senzory.

Foto: Karel Štochl

Lexus RX je jako stvořený pro všechny, které německé linie nebaví

Porsche Cayenne

Pokud vyndáte z peněženky sumu 2 197 000 Kč, získáte nejprodávanější SUV od Porsche v samotném základu. Bavíme se tedy o čtyřkolce s třílitrovým zážehovým šestiválcovým motorem o výkonu 340 koní, spřaženým s automatickým osmikvaltem. Co dál je součástí? Tak třeba 19palcová litá kola, diodové lampy, elektricky nastavitelná přední sedadla bez výhřevu, parkovací asistent, polodigitální přístrojovka, navigace a prémiový audiosystém.

Foto: Porsche

SUV Cayenne patří spolu s elektromobilem Taycan mezi bestsellery od Porsche

Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice.

Spolehlivost

Díky německé společnosti TÜV, která ve svých reportech periodicky poukazuje na to, jak moc se autům (ne)daří, máme k dispozici přehledné statistiky o spolehlivosti jednotlivých modelů. Data z nejnovějšího TÜV Report 2021 tedy zobrazují modely, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.

Staří vozů 2–3 roky
BMW X57,7 %68 000 km
Audi Q73,7 %70 000 km
Mercedes-Benz GLE3,1 %62 000 km
Porsche Cayenne4,7 %60 000 km
Foto: Jakub Deml

Z hlediska vážných závad jsou na tom X5 podle TÜV Report 2021 poměrně bledě

Staří vozů 4–5 let
BMW X514,3 %98 000 km
Audi Q76,9 %92 000 km
Mercedes-Benz GLE4,5 %88 000 km
Porsche Cayenne6,7 %93 000 km
Foto: BMW

Ani starší bavoráky na tom nejsou dle TÜV Report 2021 o moc lépe

Stáří vozů 10–11 let
BMW X523,3 %181 000 km
Mercedes-Benz M/GL27,9 %183 000 km

Hodnota

Drahá auta většinou poměrně rychle ztrácí na hodnotě a čím lépe jsou továrně vybavena, tím náročnější je pak následná údržba. Jak na bavoráky X5 z druhé ruky a jeho rivaly pohlíží trh s ojetými vozy?

Roky výroby 2015–2017Průměrný cenový rozsah
BMW X5650 000 Kč až 1 400 000 Kč
Audi Q7600 000 Kč až 1 450 000 Kč
Mercedes-Benz GLE700 000 Kč až 1 500 000 Kč
Porsche Cayenne900 000 Kč až 1 300 000 Kč
Lexus RX1 000 000 Kč až 1 200 000 Kč
Range Rover1 100 000 Kč až 2 800 000 Kč
Maserati Levante1 250 000 Kč až 1 500 000 Kč
Foto: BMW

Kabina třetí generace X5 se neztratí ani v dnešní záplavě moderních interiérů

Roky výroby 2009–2012Průměrný cenový rozsah
BMW X5250 000 Kč až 600 000 Kč
Audi Q7300 000 Kč až 600 000 Kč
Mercedes-Benz M250 000 Kč až 700 000 Kč
Porsche Cayenne300 000 Kč až 750 000 Kč
Lexus RX200 000 Kč až 400 000 Kč
Range Rover300 000 Kč až 550 000 Kč
Foto: BMW

Palubní deska druhé generace X5 by se dala označit za takřka nadčasovou

Roky výroby 1999–2005Průměrný cenový rozsah
BMW X5100 000 Kč až 200 000 Kč
Mercedes-Benz M70 000 Kč až 200 000 Kč
Porsche Cayenne150 000 Kč až 200 000 Kč
Lexus RX80 000 Kč až 160 000 Kč
Range Rover85 000 Kč až 200 000 Kč
Foto: BMW

Na přelomu milénia působila kabina X5 první generace jako kosmická loď

Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty typu M, AMG, RS, SQ a jiné, skladové vozy, vraky, případně výrazně upravené kusy. Zdrojovým serverem byl automobilový portál sauto.cz.

Kam kráčíš, BMW?

Letos (12/2020) se na území Česka udalo přes 700 kusů modelu X5, vloni touto dobou to byla skoro tisícovka. Tento všeobecný propad je způsobený krizovým rokem 2020, protože ztráty hlásí takřka všechny automobilky.

Foto: Jakub Deml

Palubní deska čtvrté generace X5 je zase o třídu jinde, ačkoli inspiraci z předchozích provedení na sobě nezapře

V rámci popularity jde o jedno z dlouhodobě nejprodávanějších vozidel u nás, které se těší podobné oblibě jako řada 5 nebo kompaktní SUV X1. Tuzemská klientela, převážně firmy nebo podnikatelé, preferuje bílé, černé nebo stříbrné laky a z hlediska pohonných jednotek převládají naftové motory.

Foto: Jakub Deml

Česká klientela preferuje v X5 dieselové motory, plug-in hybridy však rostou na oblibě

I do budoucna se počítá s tím, že X5 zůstane jedním ze stěžejních pilířů mnichovské značky. Čtvrtá generace se navíc nabízí také jako plug-in hybrid, přičemž tato varianta se těší čím dál větší oblibě. Čistě elektrickým derivátem srovnatelné velikosti pak bude nedávno představený model iX, který dorazí na trh už příští rok.

Foto: Jakub Deml

Velké SUV X5 zůstane i nadále v popředí mnichovské automobilky BMW

Tak uvidíme, jestli se marketérům a prodejcům BMW podaří přemluvit zákazníky do čistě bzučících vozítek s veleobřími ledvinkami. My si přece jen myslíme, že tradiční X5 se spalovacím motorem zůstane ještě pár let na předních příčkách nákupní hitparády.

Načítám