Hlavní obsah

BMW X2 xDrive20d M Sport - Jízdně vás bude bavit

Foto: Archiv Garáž.cz

Nemáte rádi auta kategorie SUV? My také ne, ale BMW X2 nás zajímá, protože by mělo být nejlépe jezdícím kompaktním SUV. Tedy promiňte, vlastně SAC! Svezli jsme se v Portugalsku.

Článek

Že nevíte, kam X2 zařadit? Je to jednoduché, jde o designově zajímavější, jízdně lepší X1. Designérům se odlišení povedlo. X2 je o 7 cm nižší, má kratší převisy a hlavně vypadá, jako by byla delší dobu v posilovně. Spíše než kupé mi X2 připomíná nafouklý hatchback. Je hezké, jak stačí menší prosklení k tomu, aby auto vypadalo úplně jinak. I když tady jsou jiné světlomety, ledvinky a nárazníky. Na fotkách vidíte verzi s Mpaketem, kterou jsme měli v Portugalsku k dispozici. Přední část má dynamičtější výraz, oplastování má místo černé šedivou barvu, z boku pak vidíte vyšší ponton karosérie. V reálu vypadá podstatně lépe, než na fotkách. Ledvinky mají obrácený tvar a nárazníky zvláštní trojúhelníky. K větší atraktivnosti pomáhají X2 výrazné barvy, nejlepší je modrá Misano Blue nebo zlatá Galvanic Golf. Zmínit se musím také o novém prvku, logu umístěném v zadním C-sloupku, které je reminiscencí na klasická kupé od BMW 2000 CS a 3,0 CSL.

Foto: Archiv Garáž.cz

Interiér naopak čerpá z tradičního charakteru modelů BMW. Je přehledný, jednoduchý a intuitivní. Především pak působí hodně kvalitním dojmem. Nejvíce se mi líbí přístrojový štít, který zajímavě kombinuje digitální techniku s analogovým designem. Stále jsou tady dva kruhové přístroje jako v menších modelech řady 1 a 2. Číselník je digitální, ale ručička pořád analogová. Každopádně je velmi dobře čitelný. Líbí se mi více, než jakékoliv virtuální kokpity. Pořád tu najdete špičkové sedačky s velkým rozsahem nastavení a do ruky dobře padnoucí volant. Na rozdíl od ostatních SUV se v X2 sedí o něco níže. Podobně jako v klasickém hatchbacku. I přesto, že jde o kompaktní SAC, nabídne vzadu slušnou proci prostoru pro dospělého cestujícího. Při jízdách seděl vzadu kolega s výškou přes 180 cm bez problémů. Kvalita i výbava interiéru odpovídá vyšší ceně oproti běžné konkurenci.

Foto: Archiv Garáž.cz

Cenu auta ještě více pochopíte při jízdě. Neočekával jsem nic převratného a musím říct, že jsem byl příjemně překvapen. Především vysokou mírou kultivovanosti. V interiéru panuje až nadprůměrný klid a pohoda. Veškeré venkovní vlivy z jízdy se buďto do interiéru vůbec nepřenášejí, nebo jsou extrémně tlumené. Zvláště odhlučnění kol je velmi dobré. Nerovnosti polykají skvěle, bez většího humbuku.

Pod kapotou můžete vybírat ze tří nebo čtyř válcových motorů. Technický základ modelu X2 totiž vychází ze sesterského MINI Countryman. Na začátku budou v nabídce tři motory. Zážehová varianta 20i, 20d a 25d s pohonem předních nebo všech kol. Později se ještě k těmto variantám připojí zážehový tříválec 18i a dieslový čtyřválce 18d. Jako první jsme vyzkoušeli dieselovou variantu X2 xDrive20d M Sport. Písmenko M je důležité, protože znamená sportovní podvozek, který je o 10 mm nižší a má upravená ložiska stabilizátoru a tužší aktivní tlumiče i pružiny. Popravdě, jak nemusím auta této kategorie, tak X2 mě přesvědčila, že s nimi za volantem nemusí být taková nuda. Jak sedí blíže k silnici, tak se v zatáčkách chová skoro jako jedničkový hatchback. Inženýři našli ideální kompromis mezi tužší naladěním a komfortem. Karosérie je příjemně tuhá, ale podvozek dokáže skvěle filtrovat nerovnosti. S naprostou elegancí. Zároveň, když se dostanete na okresky, tak až s velkým nadhledem se X2 dokáže pokládat do zatáček.

Foto: Archiv Garáž.cz

Dlouho drží zvolenou stopu, snaží se chovat neutrálně a jen mírně se nakloní. Jediné řízení by sneslo strmější naladění, ale přeci jen to není sportovní auto, takže to jako problém nevidím. Rozhodně je ale X2 nejlépe jezdícím kompaktním SUV. Z pohledu motoru má dvoulitrový čtyřválec dost síly, 400 Nm umí 1600 kg velmi dobře rozpohybovat. Zvukový doprovod je trošku hrubší, jak je u BMW zvykem, ale slyšíte jej pouze při rozjezdech a na nižší kvalty. Při ustálené jízdě není slyšet vůbec. Další pochvala patří osmistupňové automatické převodovce. I když jde o japonský Aisin, tak má velmi dobré naladění. Ve sportovním režimu je rychlá, lehce si při přeřazení cukne a v komfortním mění rychlosti velmi poklidně.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ale ještě zpátky k interiéru. BMW s novou X2 cílí na mladší, aktivně žijící zákazníky, a proto se hodně věnovalo komunikačnímu systému iDrive. BMW Connected+ vytváří digitální most mezi chytrými telefony a automobilem. Přináší další úroveň personalizace automobilu a integrace obsahu chytrého telefonu a kontrolního displeje na palubní desce X2. Tím je zobrazení informací a ovládání vozidla jednodušší než kdy předtím. Jedním příkladem nové funkce Connected+ je Share Live Trip Status, která dělá z dotazu „kdy dorazíš“ věc minulosti. Řidič může sdílet svoji aktuální polohu a předpokládaný čas příjezdu s obchodními partnery, přáteli a rodinou. Mezi další prvky, které umožňují konektivitu kdykoliv a kdekoliv, patří na přání dodávaná příprava pro WiFi hotspot, jež může vybavit BMW X2 vestavěným WiFi s LTE internetem, nebo taktéž volitelné bezdrátové dobíjení kompatibilních chytrých telefonů. Za příplatek je dodávána i příprava pro Apple CarPlay®, která umožňuje snadné bezdrátové ovládání zvolených funkcí iPhone.

Foto: Archiv Garáž.cz

Byť jde o zvýšený hatchback, tak BMW stejně jako Porsche ukazuje, že záleží především na značce, jak se k danému autu postaví. I víceúčelový stroj v tomto případě ukazuje, že umí svého řidiče bavit.

Technické údaje: BMW X2 xDrive20d M Sport

Motorvznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem1995 ccm
Výkon140 kW (190 k)/4000
Točivý moment400 Nm/1750 - 2500
Převodovka8stupňová automatická
Maximální rychlost221 km/h
Zrychlení 0-100 km/h7,7 s
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace)5,2/4,3/4,6 l/100 km
Provozní/užitečná hmotnost1 600/590 kg
Rozměry (délka x šířka x výška)4360 / 1824 / 1526 mm 
Rozvor2 760 mm
Objem nádrže51 l
Objem zavazadelníku470 - 1355 l
Základní cena1 098 500 Kč
Načítám