Hlavní obsah

BMW X1, vstupenka do světa SUV bavoráků

Foto: BMW

BMW X1 patří mezi oblíbené vozy i přes to (anebo právě proto), že jde o základní vstupní model do světa SUV bavoráků

Popularita SUV roste vyšší rychlostí, než je akcelerace závodního speciálu, takže není divu, že se tenhle trend odráží rovněž u německých prémiových značek. Příkladem budiž mnichovská automobilka BMW, jejímž nejprodávanějším sportovně-užitkovým vozem v Česku je honosná X5, nicméně na druhé pozici najdeme lidovější X1. A právě o ní bude dnešní hloubková analýza nazvaná Fenomén.

Článek

Jedním ze zakladatelů třídy prémiových SUV kompaktů je právě mnichovská X1, která avizovala rozmach tohoto trhu už v roce 2008, a to stejnojmenným konceptem, který se od o rok později uvedeného sériového originálu prakticky nelišil.

Foto: BMW

Koukněte na koncept BMW X1 odhalený v roce 2008

První X1 se tak přidala do rodiny na popularitě rostoucích BMW X modelů a vůbec nešlo o špatný tah. Vzhledem k široké plejádě motorizací zahrnujících dieselové i benzinové jednotky dávala skutečně na výběr a neostýchala se ponouknout ani čistokrevné zadokolky či čtyřkolky nebo (krátkodobě) rovněž vrcholové zážehové šestiválce (ten nejsilnější pro USA).

Foto: BMW

A teď jej porovnejte s produkční verzí X1. Jde o takřka nerozeznatelné modely

Změna nastala až roku 2015 při odhalení druhé generace, která přešla na novou platformu sdílenou s auty od MINI a stala buď předokolkou, anebo volitelnou čtyřkolkou. Šestiválce už byly rovněž pasé, nicméně do nabídky se později dostal tříválcový plug-in hybrid.

Ale jak se autu daří u nás? A co konkurenti? Tržní přehled nám ukážou statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), díky kterým získáme počty prvních v Česku a budeme moci odhalit, jak se vůz za ty roky obchodně vyvíjel. Připomínáme, že až od roku 2018 SDA dělí SUV do různých kategorií, do té doby šlo o jeden velký a nepříliš přehledný pytel s čísly.

Foto: BMW

Každá z prozatímních dvou generací X1 už prošla faceliftem (na snímku modernizace 1. generace)

První X1 byly v Česku registrovány už v roce 2009, avšak jako nováčci na trhu se nestihly nijak významně prosadit (38. místo z 64). To se však nedá říct o následujícím roce, kdy vůz zaujal 11. příčku, avšak další léta měl tendence klesat, dokonce až na 40. pozici z 80 možných (2015). Rok 2016 a 2017 ovšem znamenal návrat do vyšších míst, která si auto udrželo i po statistické re-kategorizaci SUV (2018).

Vezmeme-li v potaz data ze současnosti 7/2021, je BMW X1 aktuálně 26. nejregistrovanějším SUV-C vozidlem v Česku a také jde o druhé nejprodávanější sportovně-užitkové BMW u nás (první je X5).

Foto: BMW

Aktuální modelová řada BMW X1 (facelift) působí dospěláckým dojmem

Zavazadlový prostor

To tady dlouho nebylo, že? Češi a kufr… Nicméně je to tak, jako národ si na praktičnost a užitkovost prostě potrpíme, a to zahrnuje také hledání automobilu s dostatečně prostorným zavazadelníkem. Takže jak na tom je prémiová SUV jednička ve srovnání s podobně situovanou konkurencí?

ModelObjem kufru
BMW X1až 505 litrů
Alfa Romeo Stelvio525 litrů
Audi Q3530 litrů
DS 7 Crossback555 litrů
Jaguar E-Pace494 litrů
Mercedes-Benz GLAaž 435 litrů
Porsche Macan458 litrů
Range Rover Evoque472 litrů
Volvo XC40452 litrů
Foto: BMW

Současná X1 nabídne základní objem kufru až 505 litrů

Konkurence

V dnešní době přehlcené SUV se mnichovští obchodníci rozhodně nemusí bát, že by snad v C segmentu kompaktních prémiových sportovně-užitkových vozů neměli konkurenci. Tak jak na tom jsou honosnější značkoví rivalové X1 a co nabídnou v úplném základu?

BMW X1

Kompaktní bavorák startuje na necelých 790 tisících ve specifikaci s pohonem předních kol, manuální převodovkou a se zážehovou tříválcovou patnáctistovkou (136 koní) pod kapotou. Z důležité výbavy jmenujeme 17palcové liťáky, světelný senzor, dešťový senzor, halogenové lampy, manuální klimatizaci, displej multimédií s úhlopříčkou 6,5 palce, dálkové ovládání vybraných funkcí pomocí mobilu, loketní opěrku a elektricky ovládaná okna.

Foto: BMW

BMW X1 startuje na ceně necelých 790 000 Kč

Audi Q3

Také v základní Q3 za skoro 916 tisíc korun dostanete pohon předních kol, manuální šestikvalt a benzinovou patnáctistovku, ovšem zde naladěnou na 150 koňských sil. Standardní výbava zahrnuje mimo jiné tyto položky: 17palcová litá kola, digitální přístrojový štít, manuální klimatizaci, rádio bez centrálního displeje, loketní opěrku, hlavní diodové lampy, světelný i dešťový senzor, tempomat a okna v elektrice.

Foto: Audi ČR

Audi Q3 stojí v základu skoro 916 000 Kč

Mercedes-Benz GLA

Svěží Mercedes třídy GLA začíná na částce takřka 823 tisíc korun, avšak přináší 1,3litrový čtyřválcový turbobenzin naladěný na 136 koní, spárovaný se sedmirychlostním automatem. V základu dostanete například 17palcová litá kola, parkovací kameru, sadu pro parkování, multimediální systém s navigací, diodové lampy, dešťový senzor, okna v elektrice, loketku, automatickou klimatizaci a tempomat.

Foto: Mercedes-Benz

Za základní Mercedes-Benz GLA zaplatíte téměř 823 000 Kč

DS 7 Crossback

Abychom nebyli jen u lepších německých značek, dáme si jednu francouzskou. DS 7 Crossback vyjde nejlevněji na jeden milion a 15 tisíc Kč k tomu, a to s dieselovým motorem 1,5 litru (130 koní) a s osmirychlostním automatem. Součástí standardu je startování tlačítkem, tempomat, zadní parkovací senzory, digitální přístrojovka, xenonové potkávací lampy, přední LED mlhovky, světelný senzor, dešťový senzor, 19palcová litá kola, dvouzónová digiklima, navigační systém, dotyková 12palcová obrazovka, okna v elektrice a servis na 5 let/100 000 km včetně spotřebních materiálů.

Foto: Michal Sakař

DS 7 Crossback je záležitostí jednoho milionu korun a 15 000 Kč navrch

Volvo XC40

Švédský kompakt se může pochlubit základní cenou skoro 770 tisíc Kč, pohonem předních kol, šestikvaltem a tříválcovým benziňákem o výkonu 129 koňských sil. Sluší se povědět, že v rámci standardu získáte opravdu napěchovaný balík bezpečnostních asistentů, protože na tuhle primární notu hraje Volvo už léta.

Foto: Jiří Čermák

Volvo XC40 startuje od necelých 770 000 Kč

Dále se zde v rámci komfortní výbavy objevuje automatická klimatizace, centrální dotyková obrazovka, digitální přístrojovka, dešťový senzor, elektrická okna, loketní opěrka, 17palcová litá kola, diodové lampy a zadní parkovací asistent.

Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice.

Hodnota

Prémiové vozy prý všeobecně hodně ztrácí na ceně. Inu pojďme se tedy podívat, jak si v rámci ojetin vede BMW X1 a jeho SUV (ne)přátelé. Tabulka níže ukáže průměrný cenový rozsah modelů a jejich stáří.

Roky výroby 2016–2018Průměrný cenový rozsah
BMW X1410 000 Kč až 780 000 Kč
Audi Q3540 000 Kč až 625 000 Kč
Mercedes-Benz GLA540 000 Kč až 740 000 Kč
Range Rover Evoque660 000 Kč až 850 000 Kč
Volvo XC40 790 000 Kč až 940 000 Kč
Alfa Romeo Stelvio700 000 Kč až 865 000 Kč
Foto: BMW

BMW X1 druhé generace (na snímku) debutovalo roku 2015 a primárně přešlo na přední pohon

Roky výroby 2009–2012Průměrný cenový rozsah
BMW X1210 000 Kč až 360 000 Kč
Audi Q3315 000 Kč až 360 000 Kč
Range Rover Evoque390 000 Kč až 440 000 Kč
MINI Countryman200 000 Kč až 280 000 Kč

Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené kusy. Zdrojovým serverem byl modernizovaný automobilový portál sauto.cz.

Spolehlivost

Německá společnost TÜV nabízí ve svých pravidelně vydávaných hlášeních informace o tom, jak na tom jsou vybrané (sledované) vozy z hlediska spolehlivosti. Aktuální TÜV Report 2021 zobrazuje modely, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.

Stáří vozů 2–3 roky
BMW X14,8 %47 000 km
Audi Q34,0 %44 000 km
Porsche Macan3,6 %46 000 km
Foto: BMW

Současné provedení interiéru BMW X1 (facelift 2. generace)

Stáří vozů 4–5 let
BMW X16,3 %72 000 km
Audi Q35,9 %66 000 km
Porsche Macan3,8 %70 000 km
Foto: BMW

Interiér X1 druhé generace

Stáří vozů 6–7 let
BMW X19,5 %92 000 km
Audi Q310,5 %91 000 km
Foto: BMW

Kabina první generace po faceliftu

Stáří vozů 8–9 let
BMW X112,5 %113 000 km
Audi Q313,8 %108 000 km
Foto: BMW

Interiér úplně prvního BMW X1

Nutno tedy dodat, že pro kategorii prémiových SUV kompaktů příliš dat k dispozici není.

Resumé

Smysluplnost BMW X1 je na místě, a to nejen reprezentativní. V rámci prémiového segmentu se bavíme o rozumném kompaktu za na svoji kategorii ucházející cenu, o čemž svědčí i tuzemské prodeje. Vůz navíc nepůsobí nijak nedospěle, naopak jej rozměry můžete přifařit ke Škodě Karoq, Audi Q3 a k dalším podobným vozům. Tedy ačkoli nosí v názvu jedničku, nejde o žádného prcka z nejmenšího spolku SUV-B.

Foto: BMW

X1 roste do krásy (na snímku druhá generace), přičemž rozměrově je podobná Q3 nebo Karoqu

Na druhou stranu konkurence není zanedbatelná a má co nabídnout, čemuž odpovídají také aktuální statistiky SDA, které z hlediska úzkého výběru z třídy (kompaktní SUV-C prémie) řadí X1 na druhé místo hned za Volvo XC40, jež má zkrátka solidně našlápnuto k úspěchu. Ale pokud chcete sportovně-užitkové BMW, tak proč ne lidovější SUV jedničku? Vždyť udělá podobnou parádu jako třeba X3, a navíc je o třetinu levnější…

Načítám