Článek
Jedním ze zakladatelů třídy prémiových SUV kompaktů je právě mnichovská X1, která avizovala rozmach tohoto trhu už v roce 2008, a to stejnojmenným konceptem, který se od o rok později uvedeného sériového originálu prakticky nelišil.
První X1 se tak přidala do rodiny na popularitě rostoucích BMW X modelů a vůbec nešlo o špatný tah. Vzhledem k široké plejádě motorizací zahrnujících dieselové i benzinové jednotky dávala skutečně na výběr a neostýchala se ponouknout ani čistokrevné zadokolky či čtyřkolky nebo (krátkodobě) rovněž vrcholové zážehové šestiválce (ten nejsilnější pro USA).
Změna nastala až roku 2015 při odhalení druhé generace, která přešla na novou platformu sdílenou s auty od MINI a stala buď předokolkou, anebo volitelnou čtyřkolkou. Šestiválce už byly rovněž pasé, nicméně do nabídky se později dostal tříválcový plug-in hybrid.
Ale jak se autu daří u nás? A co konkurenti? Tržní přehled nám ukážou statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), díky kterým získáme počty prvních v Česku a budeme moci odhalit, jak se vůz za ty roky obchodně vyvíjel. Připomínáme, že až od roku 2018 SDA dělí SUV do různých kategorií, do té doby šlo o jeden velký a nepříliš přehledný pytel s čísly.
První X1 byly v Česku registrovány už v roce 2009, avšak jako nováčci na trhu se nestihly nijak významně prosadit (38. místo z 64). To se však nedá říct o následujícím roce, kdy vůz zaujal 11. příčku, avšak další léta měl tendence klesat, dokonce až na 40. pozici z 80 možných (2015). Rok 2016 a 2017 ovšem znamenal návrat do vyšších míst, která si auto udrželo i po statistické re-kategorizaci SUV (2018).
Vezmeme-li v potaz data ze současnosti 7/2021, je BMW X1 aktuálně 26. nejregistrovanějším SUV-C vozidlem v Česku a také jde o druhé nejprodávanější sportovně-užitkové BMW u nás (první je X5).
Zavazadlový prostor
To tady dlouho nebylo, že? Češi a kufr… Nicméně je to tak, jako národ si na praktičnost a užitkovost prostě potrpíme, a to zahrnuje také hledání automobilu s dostatečně prostorným zavazadelníkem. Takže jak na tom je prémiová SUV jednička ve srovnání s podobně situovanou konkurencí?
Model | Objem kufru |
---|---|
BMW X1 | až 505 litrů |
Alfa Romeo Stelvio | 525 litrů |
Audi Q3 | 530 litrů |
DS 7 Crossback | 555 litrů |
Jaguar E-Pace | 494 litrů |
Mercedes-Benz GLA | až 435 litrů |
Porsche Macan | 458 litrů |
Range Rover Evoque | 472 litrů |
Volvo XC40 | 452 litrů |
Konkurence
V dnešní době přehlcené SUV se mnichovští obchodníci rozhodně nemusí bát, že by snad v C segmentu kompaktních prémiových sportovně-užitkových vozů neměli konkurenci. Tak jak na tom jsou honosnější značkoví rivalové X1 a co nabídnou v úplném základu?
BMW X1
Kompaktní bavorák startuje na necelých 790 tisících ve specifikaci s pohonem předních kol, manuální převodovkou a se zážehovou tříválcovou patnáctistovkou (136 koní) pod kapotou. Z důležité výbavy jmenujeme 17palcové liťáky, světelný senzor, dešťový senzor, halogenové lampy, manuální klimatizaci, displej multimédií s úhlopříčkou 6,5 palce, dálkové ovládání vybraných funkcí pomocí mobilu, loketní opěrku a elektricky ovládaná okna.
Audi Q3
Také v základní Q3 za skoro 916 tisíc korun dostanete pohon předních kol, manuální šestikvalt a benzinovou patnáctistovku, ovšem zde naladěnou na 150 koňských sil. Standardní výbava zahrnuje mimo jiné tyto položky: 17palcová litá kola, digitální přístrojový štít, manuální klimatizaci, rádio bez centrálního displeje, loketní opěrku, hlavní diodové lampy, světelný i dešťový senzor, tempomat a okna v elektrice.
Mercedes-Benz GLA
Svěží Mercedes třídy GLA začíná na částce takřka 823 tisíc korun, avšak přináší 1,3litrový čtyřválcový turbobenzin naladěný na 136 koní, spárovaný se sedmirychlostním automatem. V základu dostanete například 17palcová litá kola, parkovací kameru, sadu pro parkování, multimediální systém s navigací, diodové lampy, dešťový senzor, okna v elektrice, loketku, automatickou klimatizaci a tempomat.
DS 7 Crossback
Abychom nebyli jen u lepších německých značek, dáme si jednu francouzskou. DS 7 Crossback vyjde nejlevněji na jeden milion a 15 tisíc Kč k tomu, a to s dieselovým motorem 1,5 litru (130 koní) a s osmirychlostním automatem. Součástí standardu je startování tlačítkem, tempomat, zadní parkovací senzory, digitální přístrojovka, xenonové potkávací lampy, přední LED mlhovky, světelný senzor, dešťový senzor, 19palcová litá kola, dvouzónová digiklima, navigační systém, dotyková 12palcová obrazovka, okna v elektrice a servis na 5 let/100 000 km včetně spotřebních materiálů.
Volvo XC40
Švédský kompakt se může pochlubit základní cenou skoro 770 tisíc Kč, pohonem předních kol, šestikvaltem a tříválcovým benziňákem o výkonu 129 koňských sil. Sluší se povědět, že v rámci standardu získáte opravdu napěchovaný balík bezpečnostních asistentů, protože na tuhle primární notu hraje Volvo už léta.
Dále se zde v rámci komfortní výbavy objevuje automatická klimatizace, centrální dotyková obrazovka, digitální přístrojovka, dešťový senzor, elektrická okna, loketní opěrka, 17palcová litá kola, diodové lampy a zadní parkovací asistent.
Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice.
Hodnota
Prémiové vozy prý všeobecně hodně ztrácí na ceně. Inu pojďme se tedy podívat, jak si v rámci ojetin vede BMW X1 a jeho SUV (ne)přátelé. Tabulka níže ukáže průměrný cenový rozsah modelů a jejich stáří.
Roky výroby 2016–2018 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
BMW X1 | 410 000 Kč až 780 000 Kč |
Audi Q3 | 540 000 Kč až 625 000 Kč |
Mercedes-Benz GLA | 540 000 Kč až 740 000 Kč |
Range Rover Evoque | 660 000 Kč až 850 000 Kč |
Volvo XC40 | 790 000 Kč až 940 000 Kč |
Alfa Romeo Stelvio | 700 000 Kč až 865 000 Kč |
Roky výroby 2009–2012 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
BMW X1 | 210 000 Kč až 360 000 Kč |
Audi Q3 | 315 000 Kč až 360 000 Kč |
Range Rover Evoque | 390 000 Kč až 440 000 Kč |
MINI Countryman | 200 000 Kč až 280 000 Kč |
Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené kusy. Zdrojovým serverem byl modernizovaný automobilový portál sauto.cz.
Spolehlivost
Německá společnost TÜV nabízí ve svých pravidelně vydávaných hlášeních informace o tom, jak na tom jsou vybrané (sledované) vozy z hlediska spolehlivosti. Aktuální TÜV Report 2021 zobrazuje modely, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.
Stáří vozů 2–3 roky | ||
---|---|---|
BMW X1 | 4,8 % | 47 000 km |
Audi Q3 | 4,0 % | 44 000 km |
Porsche Macan | 3,6 % | 46 000 km |
Stáří vozů 4–5 let | ||
---|---|---|
BMW X1 | 6,3 % | 72 000 km |
Audi Q3 | 5,9 % | 66 000 km |
Porsche Macan | 3,8 % | 70 000 km |
Stáří vozů 6–7 let | ||
---|---|---|
BMW X1 | 9,5 % | 92 000 km |
Audi Q3 | 10,5 % | 91 000 km |
Stáří vozů 8–9 let | ||
---|---|---|
BMW X1 | 12,5 % | 113 000 km |
Audi Q3 | 13,8 % | 108 000 km |
Nutno tedy dodat, že pro kategorii prémiových SUV kompaktů příliš dat k dispozici není.
Resumé
Smysluplnost BMW X1 je na místě, a to nejen reprezentativní. V rámci prémiového segmentu se bavíme o rozumném kompaktu za na svoji kategorii ucházející cenu, o čemž svědčí i tuzemské prodeje. Vůz navíc nepůsobí nijak nedospěle, naopak jej rozměry můžete přifařit ke Škodě Karoq, Audi Q3 a k dalším podobným vozům. Tedy ačkoli nosí v názvu jedničku, nejde o žádného prcka z nejmenšího spolku SUV-B.
Na druhou stranu konkurence není zanedbatelná a má co nabídnout, čemuž odpovídají také aktuální statistiky SDA, které z hlediska úzkého výběru z třídy (kompaktní SUV-C prémie) řadí X1 na druhé místo hned za Volvo XC40, jež má zkrátka solidně našlápnuto k úspěchu. Ale pokud chcete sportovně-užitkové BMW, tak proč ne lidovější SUV jedničku? Vždyť udělá podobnou parádu jako třeba X3, a navíc je o třetinu levnější…