Článek
Nejdřív si odbydeme to do očí bijící – design. Pokud jste měli problém smířit se s agresivní přídí nové řady 4, respektive modelů M3 a M4, elektrické SUV jménem iX vám asi taky velkou radost neudělá. Má stejně výrazný čumák, a k tomu navíc neforemné tvary, dané architekturou elektromobilu, a bachratou záď. Nic, co by lahodilo oku. Ale současný styl BMW je prostě takový a zákazníci ho přijímají s otevřenou náručí, tak se přes to přeneste. To, co se skrývá pod podivně tvarovanou karoserií, je totiž dost zajímavé!
Na rozdíl od iX3, která vycházela z konvenčního vozu, je tady základem zcela nová elektrická architektura, v níž hliník zpevňuje vnitřní CFRP (karbonem vyztužené plasty) strukturu. Karoserie pak kombinuje hliník, kompozitní materiály a CFRP. Typická skateboardová koncepce (kola až v krajích, dlouhý rozvor je vyplněný bateriemi ukrytými v podlaze) vytváří nečekanou prostornost – i přes vnější rozměry podobné X5 má iX nabízet vnitřní prostor pro posádku na úrovni X7. Kufr se svými 650 litry objemu odpovídá X5.
Tím se výrazně liší od e-tronu a EQC, které adaptovaly již existující techniku. Nová architektura iX je však zcela kompatibilní se současnou platformou CLAR, používanou pro všechny modely od série 3 výš. BMW má vše zcela promyšlené. Dokonce i ta karoserie, jejíž tvary oku příliš nelahodí, funguje aerodynamicky na jedničku – součinitel odporu vzduchu je pouhých 0,25. Díky tomu by kombinovaná spotřeba měla být rozumných 21 kWh/100 km.
Pohon kombinuje dva elektromotory o celkovém výkonu přes 500 koní s baterií o kapacitě přes 100 kWh. Postupně se do prodeje dostanou i slabší verze s kratším dojezdem, BMW však nespecifikovalo žádné detaily. Díky tomu toto 2,5 tunové monstrum zrychlí na stovku pod 5 sekund a jede přes 200 km/h. Dojezd by měl činit až 600 km, díky maximálnímu možnému dobíjecímu výkonu až 200 kW byste pak u rychlonabíječky měli získat 100 km za méně než 10 minut. Nabití z 10 % na 80 % by mělo zabrat pouhých 40 minut a domácí nabíjení při nejvyšším výkonu 11 kW zabere necelých 11 hodin.
Jaguar I-Pace zatím platí za řidičsky nejpříjemnější elektrické SUV, dokáže se mu BMW iX přiblížit? Zavěšení s dvojitými lichoběžníky vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu, doplněné aktivním řízením kol zadní nápravy zní nadějně, ale jediný pohled na šestihranný volant (co bylo špatného na klasickém kulatém tvaru?) napovídá spíše o opaku. Stejně jako většina podobných vozů, bude iX orientované spíš na pohodlí a nenáročný řidičský zážitek podpořený dlouhým zástupem jízdních asistentů – iX by mělo podporovat autonomní jízdu úrovně 3 a podporuje 5G online připojení klíčové pro Car2X komunikaci (tedy vzájemnou výměnu dat s ostatními auty i s infrastrukturou).
Ostatně i kabina bude primárně orientovaná na pohodlí. Nová platforma s plochou podlahou udělá v kabině víc životního prostoru, dojem vzdušnosti designéři podpořili moderním minimalistickým designem. Středová konzola úplně zmizela (a s ní i samostatný panel klimatizace), středový tunel se snížil a zůstal tu prakticky jen kvůli odkládacím prostorám, loketní opěrce a umístění ovládacích prvků infotainmentu. Ten samozřejmě podporuje dotykové ovládání, ale zachoval si otočný ovladač – tentokrát provedený v křišťálovém designu, stejně jako ovládací prvky sedadel umístěné na dveřních panelech.
Nové BMW iX se začne vyrábět v polovině příštího roku v továrně v německém Dingolfingu. O ceně zatím nepadlo ani slovo, ale s ohledem na situování do role technického leadera a vlajkové lodě značky bude jistě nemalá (dva miliony a výše).