Článek
Nejdřív si odbydeme to do očí bijící – design. Pokud jste měli problém smířit se s agresivní přídí nové řady 4, respektive modelů M3 a M4, elektrické SUV jménem iX vám asi taky velkou radost neudělá. Má stejně výrazný čumák, a k tomu navíc neforemné tvary, dané architekturou elektromobilu, a bachratou záď. Nic, co by lahodilo oku. Ale současný styl BMW je prostě takový a zákazníci ho přijímají s otevřenou náručí, tak se přes to přeneste. To, co se skrývá pod podivně tvarovanou karoserií, je totiž dost zajímavé!
Na rozdíl od iX3, která vycházela z konvenčního vozu, je tady základem zcela nová elektrická architektura, v níž hliník zpevňuje vnitřní CFRP (karbonem vyztužené plasty) strukturu. Karoserie pak kombinuje hliník, kompozitní materiály a CFRP. Typická skateboardová koncepce (kola až v krajích, dlouhý rozvor je vyplněný bateriemi ukrytými v podlaze) vytváří nečekanou prostornost – i přes vnější rozměry podobné X5 má iX nabízet vnitřní prostor pro posádku na úrovni X7. Kufr se svými 650 litry objemu odpovídá X5.

iX stojí na zcela nových základech pro elektrické modely
Tím se výrazně liší od e-tronu a EQC, které adaptovaly již existující techniku. Nová architektura iX je však zcela kompatibilní se současnou platformou CLAR, používanou pro všechny modely od série 3 výš. BMW má vše zcela promyšlené. Dokonce i ta karoserie, jejíž tvary oku příliš nelahodí, funguje aerodynamicky na jedničku – součinitel odporu vzduchu je pouhých 0,25. Díky tomu by kombinovaná spotřeba měla být rozumných 21 kWh/100 km.
Pohon kombinuje dva elektromotory o celkovém výkonu přes 500 koní s baterií o kapacitě přes 100 kWh. Postupně se do prodeje dostanou i slabší verze s kratším dojezdem, BMW však nespecifikovalo žádné detaily. Díky tomu toto 2,5 tunové monstrum zrychlí na stovku pod 5 sekund a jede přes 200 km/h. Dojezd by měl činit až 600 km, díky maximálnímu možnému dobíjecímu výkonu až 200 kW byste pak u rychlonabíječky měli získat 100 km za méně než 10 minut. Nabití z 10 % na 80 % by mělo zabrat pouhých 40 minut a domácí nabíjení při nejvyšším výkonu 11 kW zabere necelých 11 hodin.
Jaguar I-Pace zatím platí za řidičsky nejpříjemnější elektrické SUV, dokáže se mu BMW iX přiblížit? Zavěšení s dvojitými lichoběžníky vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu, doplněné aktivním řízením kol zadní nápravy zní nadějně, ale jediný pohled na šestihranný volant (co bylo špatného na klasickém kulatém tvaru?) napovídá spíše o opaku. Stejně jako většina podobných vozů, bude iX orientované spíš na pohodlí a nenáročný řidičský zážitek podpořený dlouhým zástupem jízdních asistentů – iX by mělo podporovat autonomní jízdu úrovně 3 a podporuje 5G online připojení klíčové pro Car2X komunikaci (tedy vzájemnou výměnu dat s ostatními auty i s infrastrukturou).

Hranatý volant? PROČ?!
Ostatně i kabina bude primárně orientovaná na pohodlí. Nová platforma s plochou podlahou udělá v kabině víc životního prostoru, dojem vzdušnosti designéři podpořili moderním minimalistickým designem. Středová konzola úplně zmizela (a s ní i samostatný panel klimatizace), středový tunel se snížil a zůstal tu prakticky jen kvůli odkládacím prostorám, loketní opěrce a umístění ovládacích prvků infotainmentu. Ten samozřejmě podporuje dotykové ovládání, ale zachoval si otočný ovladač – tentokrát provedený v křišťálovém designu, stejně jako ovládací prvky sedadel umístěné na dveřních panelech.
Nové BMW iX se začne vyrábět v polovině příštího roku v továrně v německém Dingolfingu. O ceně zatím nepadlo ani slovo, ale s ohledem na situování do role technického leadera a vlajkové lodě značky bude jistě nemalá (dva miliony a výše).