Článek
Takhle to má vypadat, chce se nám říct. Všech těch SUV se čtyřválci o objemu 1,5 litru bylo už dost. Neříkáme, že je to špatné, ale osmiválec má prostě něco do sebe a k velkým autům (a věřte, že X7 je opravdu velkým autem) se hodí mnohem víc. BMW vsadilo na V8 o objemu 4,4 litru s dvojitým přeplňováním TwinPower Turbo, dosahující maximálního výkonu 530 koní a točivého momentu 750 Nm. Najdete ho jak v modelu X5 M50i, tak také v X7 M50i. Oba modely tento agregát kombinují s pohonem všech kol BMW xDrive a pro ně specifickou technikou podvozku, vyvinutou ve spolupráci s divizí BMW M.
Oproti původnímu osmiválci prošel ten nový, o kterém je dnes řeč, řadou změn. Nový, respektive kompletně přepracovaný je blok motoru, vložky válců, písty, klikový hřídel, hlava válců a samozřejmě turbodmychadla. Ta jsou umístěna mezi řadami válců a jsou mnohem větší než dříve. I díky jejich přepracování umí motor reagovat na sešlápnutí plynového pedálu celkem rychle, takže například zrychlení z klidu na 100 km/h zvládne X5 M50i za 4,3 sekundy a X7 m50i za 4,7 sekundy. A to jsou zatraceně dobrá čísla, když přihlédneme k velikosti obou aut, hlavně pak modelu X7. K tomu všemu BMW přidalo, jak je ostatně u modelů vyladěných u divize M zvykem, zajímavě znějící výfukový systém. Jeho projev, stejně jako nastavení auta, může řidič ovládat pomocí tlačítek Driving Experience Control. Je tedy jen na něm, jestli ze svého SUV udělá sportovní náčiní, které se s chutí vrhá do zatáček a děsí svým zvukem všechny v okruhu několika kilometrů, nebo pohodového a hlavně pohodlného parťáka na dlouhé cesty.
Obě auta, respektive osmiválce pod kapotou, pracují s osmistupňovou automatickou převodovkou Steptronic Sport, ale řidič může rychlostní stupně měnit také pomocí řadicích páček pod volantem. Pohon všech kol xDrive je nastaven tak, aby ten mamutí točivý moment rozděloval mezi přední a zadní nápravu pokud možno ideálně v reakci na aktuální jízdní situaci. Krom toho, že zvyšuje stabilitu, také zlepšuje trakci. Zejména ve sportovním režimu jde vyšší porce točivého momentu na zadní nápravu, kde nechybí ani sportovní diferenciál. Ten je propojen se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control), optimalizuje trakci a přenos výkonu při jízdě po nezpevněném povrchu, ale i po povrchu s rychle se měnící přilnavostí.
Už tedy víme, že technicky a technologicky je tohle auto velmi povedené, ale co design? Ten je hodně subjektivní, ale za sebe můžu říci, že jsou obě auta velmi podařená. BMW se nebálo velkých nasávacích otvorů v předním nárazníku, které jsou jak designové, tak funkční, a pomáhají chladit V8 pod kapotou. Povedeně vypadá také interiér, který nabídne kožené čalounění všeho, co se čalounit dalo.
České zastoupení značky BMW ceny zatím neprozradilo, ale zahraniční ceny se pohybují kolem 1,9 milionu za X5 M50i a 2,3 milionu za X7 M50i. Oba vozy je ale možné u českých dealerů již objednávat.