Hlavní obsah

BMW stále věří vodíku, s vývojem mu pomáhá Toyota

Foto: BMW

BMW i Hydrogen Next

Alternativní pohony znamenají téměř ve sta procentech případů hybridní či elektrický pohon. Zapomínat by se ale nemělo na vodík, který je v mnoha ohledech lepší alternativou než baterie. BMW pracuje na vodíkové X5. Do omezeného prodeje zamíří v roce 2022 a s vývojem mnichovské automobilce pomáhá Toyota v rámci spolupráce.

Článek

Vodík je jedno z možných ekologických paliv budoucnosti. Zatím ale chybí vlastně všechno: infrastruktura čerpacích stanic i samotná vodíková auta. Přitom vodíková auto jsou zcela bezemisní, protože vypouští pouze neškodnou vodní páru. Vodík lze navíc získat elektrolýzou vody za pomoci elektrické energie z obnovitelných zdrojů.

A BMW dá zákazníkům možnost koupit si model X5 na vodíkový pohon s palivovými články. Do prodeje by měl přijít už za dva roky, ale pouze coby malá pilotní série aktuální generace. O vstupu do klasického prodeje se pak hovoří v horizontu zhruba pěti let. Pro mnichovskou automobilku nepůjde o první vodíkový model - vzpomenete si třeba na BMW Hydrogen 7, sériové auto prodávané od roku 2006?

BMW zatím odtajnilo pár detailů: palivový článek, jehož energie vzniká chemickou reakcí vodíku a kyslíku, disponuje elektrickým výkonem 125 kW (170 k) a další koně umí poskytnout baterie, umístěná vzadu nad trakčním elektromotorem.  Celkový výkon (který umí dohromady poskytnout palivový článek spolu s baterií) pak činí 275 kW (374 k).

Foto: BMW

Pohonné ústrojí BMW i Hydrogen Next, na jehož vývoji spolupracuje i japonská Toyota. Vlevo (vpředu) je vidět palivový článek, vzadu pak elektromotor, nad nímž je posazena baterie.

V praxi tedy vodíkové auto funguje tak, že palivový článek generuje elektrickou energii, kterou přes elektromotor posílá na zadní kola. Zároveň se však elektrický měnič se stará o to, aby přebytky z napětí, které nejsou potřeba k pohybu vozu, dobíjely baterii. A přijde-li potřeba vysokého výkonu, kdy palivový článek sám o sobě nestačí, poslouží právě baterie svým dodatečným výkonem.

Dvě nádrže na vodík (tlak 700 bar) lze naplnit celkem šesti kilogramy vodíku. Plné natankování zabere čtyři minuty, což je zhruba obdobný čas, který strávíte u čerpací stanice s tankovací pistolí pro své benzinové či dieselové auto. Dojezdem se v případě konceptu i Hydrogen Next automobilka nepochlubila, ale s ohledem na velikost nádrží lze očekávat hodně přes 500 kilometrů, tedy více, než kolik dnes nabízí elektrická auta.

Foto: BMW

Dvě vodíkové nádrže jsou umístěny v podlaze auta

A když jsme u těch elektrických pohonů, jen pro připomenutí: BMW oficiálně oznámilo, že do roku 2023 uvede na trh 25 elektrifikovaných modelů, přičemž dvanáct z nich bude mít výhradně elektrický pohon. Snaha o rozšíření o vodíkový pohon je jistě chvályhodná, jakkoliv samotná automobilka vidí primární význam vodíku zatím tam, kde nelze nasadit čistou elektrifikaci - třeba v dálkové kamionové přepravě.

Související témata:
Načítám