Článek
Auto jsme zatím viděli jen na fotografiích, celkový dojem při živém setkání tak může být o něco jiný. Mnichovská automobilka trochu zariskovala, uvidíme, zda půjde o věc, kterou evropští zákazníci ocení (vkus řidičů z Číny, USA nebo arabských zemí asi bude trochu jiný) a půjde o nové poznávací znamení, se kterým se u BMW budeme setkávat častěji, nebo tento směr s další generací zmizí v propadlišti dějin.
Kolem a kolem, nové mnichovské kupé pro čtveřici cestujících vypadá velice elegantně a sportovně. Je to díky malým převisům karoserie, dlouhým dveřím s bezrámovými okny nebo prudce se svažující střeše směrem k zadnímu sloupku.
Co je důležité, v otázce technického základu nenechalo BMW nic náhodě a opět tady máme vytříbený stroj. Když bychom vůz porovnávali s řadou tři, má nové kupé o 23 mm větší rozchod vzadu, těžiště je níž o 21 mm a jako obvykle je zde dokonalé rozložení hmotnosti mezi nápravami v poměru 50:50.
Nová „čtyřka“ je tak oproti minulé generaci ve všech ohledech větší. Délka proti předchůdci narostla o podstatných 128 mm na nynějších 4 768 mm, šířka o 27 mm na 1 852 mm a rozvor náprav o 41 milimetrů na 2 851 milimetrů. Větší je i rozchod kol (28 mm, respektive 18 mm vzadu), vyšší je novinka o 6 milimetrů (nyní 1 383 mm).
BMW zatím potvrdilo šest variant motorizací. Základem je verze 420i Coupé o výkonu 135 kW/184 k a 430i - s rovněž čtyřválcovým dvoulitrem, který je ovšem naladěný na 190 kW (258 k). Tyto dvě verze lze mít výhradně jako zadokolku. Všechny ostatní - krom základního dieselu (420d - 140 kW /190k) - jsou vždy spojené s pohonem všech čtyř kol xDrive. Zážehové motory mají nově vstřikovací tlaky 350 bar (dříve 200 bar) a filtry pevných částic.
V nabídce jsou ještě další dva diesely čtyřválcové 430d a šestiválcové 440d. Dosud nejvýkonnější verzí do příchodu M4 je pak provedení M440i xDrive Coupé s parametry 275 kW/374 k při 6 500 otáčkách. Točivý moment vrcholí hodnotou rovných 500 newtonmetrů při 1 900 – 5 000 otáčkách. Tato motorizace využívá mild-hybridní technologii se 48V startér-generátorem (při rozjezdech nebo plné akceleraci přidává výkon 8 kW/11 koní) a druhou baterií.
Zrychlení 0-100 km/t toto provedení zvládne za 4,5 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena při tradičních 250 km/h. Síla motoru se prostřednictvím osmistupňové automatické převodovky Steptronic (přímo řazenou k řadě 4 už pro žádnou motorizaci bohužel nedostaneme) na všechny čtyři kola. Kombinovaná spotřeba paliva u M440i má hodnotu 7,1 l/100 km. Dobrou zprávou je, že k tomuto modelu standardně dostanete elektronicky řízený samosvorný diferenciál.
Interiér je zcela identický s novou „trojkou“, a tak z hlediska kvality použitých materiálů, ergonomie či zpracování mu nelze asi nic vytknout. BMW řady 4 dostalo několik nových asistenčních systémů, uvnitř je pak standardně třízónová klimatizace. Nový je head-up displej, který má údajně o 70 procent větší projekční plochu a 3D vizualizaci okolí. Všechny verze mají minimálně 8,8palcový displej a spoustu nových konektivních funkcí. Standardem jsou LED světla, za příplatek lze mít i laserová přední světla.
Novou řadu 4 BMW uvede na trh letos v říjnu, naftový šestiválec až v březnu příštího roku. Prodejní cenu zatím automobilka nesdělila. Současná generace stojí od 1 042 600 korun (provedení 420i - 135 kW /184 koní).