Článek
Mnichovská automobilka BMW překvapivě představila druhou generaci MPV řady 2 Active Tourer, o níž v minulosti prohlásila, že kvůli nezájmu zákazníku nebude. Pro pořádek připomeneme, že první generace sjelo z produkčních linek lipského závodu více než 430 000 kusů, nicméně od nástupce si bavorští pravděpodobně slibují daleko lepší čísla.
Vnější rozměry narostly – na délku vůz měří o 32 mm (nyní 4 386 mm), na šířku o 24 mm (1 824 mm) a na výšku o 21 mm (1 576 mm) více než předchůdce. Rozvor činí totožných 2 670 mm, zatímco rozchod předních kol se zvětšil o 25 mm (1 586 mm) a zadních o 26 mm (1 588 mm), což má pozitivní vliv na jízdní vlastnosti.
Inženýři zapracovali rovněž na aerodynamice (cx 0,26), vpředu dokonce aktivní (nastavitelné mřížky). Nižší je také aerodynamický hluk i vibrace, a to díky přídavným dílům, novým zpětným zrcátkům, lepším materiálům, propracovanějšímu těsnění dveří, upravenému uložení agregátu a tišším pneumatikám. Pro snížení hmotnosti je kapota hliníková, vzpěry dveří plastové a kovaná kola odlehčená.
Vpředu zaujme výrazná maska chladiče ve tvaru dobře známých ledvinek (nebo chcete-li ledvin), přičemž uprostřed bydlí radar hi-tech asistenčních systémů. Automobil standardně přijíždí s diodovými lampami, na přání dodávanými též s adaptivní technologií Matrix. Boční linie jsou převážně hladké, stejně jako zapuštěné kliky dveří. Tvar použitých sloupků nabízí lepší výhled ven, přičemž jako tradičně jsou k dispozici různé výbavové linie (M Sport, Luxury Line), lišící se zejména vzhledem.
Digitalizaci vstříc
Interiér se dočkal zásadního přepracování, jehož prvky vychází z pojetí vlajkové elektrické SUV lodi BMW iX. Uvnitř se tedy můžete těšit na nízkou palubní desku s podlouhlým zakřiveným displejem, plovoucí loketní opěrku s integrovaným ovládacím panelem nebo na vertikální bezdrátovou nabíječku mobilů.
Rozšíření se dočkala i standardní výbava, která nyní zahrnuje dynamickou navigaci, dvouzónovou digiklimu, digitální přístrojovku, dešťový senzor, světelný senzor, 5G anténu, sportovní volant, automatické otevírání pátých dveří, pokročilé asistenční systémy, parkovacího asistenta s kamerou a softwarové rozhraní BMW iDrive s operačním systémem 8.
Volitelně je pak k dispozici řada dekorativních ozdůbek i osvětlení, samoparkování, prosklená střecha, head-up displej, kamerový záznamník (vnitřní i vnější, on-line přístupný), prémiový audiosystém a hromada dalších prvků včetně armády elektronických asistentů.
Cloudový navigační systém je nyní výkonnější, rychlejší a přesnější, volitelně ještě vylepšený o rozšířenou realitu. Tento prvek umožňuje řidiči přesně najít konkrétní místo, jelikož se na kontrolním displeji zobrazuje živý přenos z kamery, který je doplněn o další informace vložené do obrazu. Například při řešení nepřehledných křižovatek je do obrazu videa integrována animovaná směrová šipka, ukazující správnou odbočku. Je vám to povědomé? Ano, obdobnou technologii využívá už několik let konkurenční Mercedes-Benz.
Aktualizace softwaru si bavorák vyžádá sám on-line a mimo to vás bezpečně sveze díky autonomnímu řízení druhé úrovně. Stiskem tlačítka budete mít k dispozici i automatický omezovač rychlosti, který funguje na základě dat z GPS i z přečtených dopravních značek. Za zmínku stojí ještě elektronický pomocník, jenž hlídá, zdali se okolo auta při vystupování nemotá nějaké jiné vozidlo či cyklista.
Nově vyvinutá přední sedadla s volitelnou masážní funkcí slibují komfort i při dlouhém cestování, přičemž opomenuta nebyla ani zadní řada s ISOFIXy na okrajích, která je dělitelná buď v poměru 40:20:40, nebo 60:40, přičemž druhou zmíněnou sestavu lze rovněž posunout až o 13 cm dopředu.
Objem zavazadlového prostoru činí až 470 litrů, při sklopených zadních opěradlech se dostaneme až na 1 455 litrů (dle varianty). Pokud jde o tažnou sílu, tak za standardní modely zapřáhnete 1 500 kg těžký přívěs, zatímco za plug-in hybridy předběžně 1 400 kg vážící vlek.
Na manuál zapomeňte
Druhá generace Active Toureru se chlubí zážehovými, vznětovými i plug-in hybridními jednotkami, pokaždé však spojenými výhradně s nově vyvinutou sedmirychlostní dvouspojkovou automatickou převodovkou. Manuály jsou pasé jako kalhoty do zvonu s kapsami u kolenou. Přeplňované benzinové motory nabídnou dle typu tři nebo čtyři válce (+mild-hybrid), zatímco turbodiesel bude vždy čtyřválcový.
Dva různé 4x4 plug-in hybridy (326 koní a 245 koní) pak tvoří soustavu složenou z tříválcového benziňáku, elektromotoru a akumulátoru s využitelnou kapacitou 14,9 kWh. Nabití z nuly do plna tedy zabere 2,5 hodiny, přičemž čistě elektrický dojezd činí až 80 km (WLTP).
Typ | Objem | Počet válců |
---|---|---|
218i | 1 499 ccm | 3 |
220i (MHEV) | 1 499 ccm | 3 |
223i (MHEV) | 1 998 ccm | 4 |
218d | 1 995 ccm | 4 |
V rámci podvozku se lze těšit na vyšší cestovní komfort, 16palcová, 17palcová či 19palcová kola, lepší chování/stabilitu vozu v naloženém stavu, integrovaný brzdový systém (vyšší účinnost brzd) nebo na adaptivní M podvozek. Zadní náprava je tříprvková, přední zase vybavená zesílenými dorazy tlumičů, což dohromady spolu s vylepšenou řídicí elektronikou o něco zlepšuje dynamické vlastnosti „aktivky“.
BMW řady 2 Active Tourer druhé generace vstoupí na český trh v únoru 2022 ve čtyřech variantách s cenami začínajícími na 757 900 Kč. Plug-in hybridy budou k dispozici později, konkrétně od léta příštího roku.
Model | Výkon | Cena |
---|---|---|
BMW 218i Active Tourer | 136 koní | 757 900 Kč |
BMW 220i Active Tourer | 170 koní | 809 900 Kč |
BMW 223i Active Tourer | 218 koní | 928 200 Kč |
BMW 218d Active Tourer | 150 koní | 863 200 Kč |
BMW 225e xDrive Active Tourer | 245 koní | ??? |
BMW 230e xDrive Active Tourer | 326 koní | ??? |
Příchod druhé generace malého bavorského MPV vyvolal na internetech poměrně vášnivé debaty, přičemž určitá diskuze nastala rovněž v naší redakci. Ptáme se tedy také vás – je vám aktivní dvojka sympatická, nebo naopak? Neváhejte a hlasujte v anketě níže.