Hlavní obsah

BMW přichází se črtvrtou generací SUV X5

Foto: BMW

BMW X5

Modelová řada X5 coby nejstarší SUV mnichovské značky datuje svůj původ až do roku 1999. Současná generace je potom vyráběná od roku 2013 a přestože není vyloženě stará, BMW už představuje zbrusu nový model. Rapidní designové změny se nekonají, ale máme tu větší rozměry a více technologií.

Článek

Jednoznačně nejpozorovatelnější je proměna přídi, kde se z klasických bavoráckých ledvinek staly Ledviny s velkým „L“. Dvojice typických průduchů v přední masce narostla do výšky a v úzkém předělu se objevuje chrom místo laku. Příď je tedy opticky vyšší a auto působí o něco robustněji než dosud.

Vedle ledvinek rostla i samotná karoserie. X5 nabyla 36 mm do délky, takže má celkově 4 922 mm. Rozvor se prodloužil adekvátně o 42 mm na výsledných 2 975 mm a nárůst šířky o 66 mm znamená, že X5 překročila o 4 mm hranici dvou metrů šíře bez zrcátek. Při výšce 1 745 mm je auto o 19 mm vyšší oproti předchůdci.

Přesné detaily zevnějšku dále záleží na zvolené výbavové linii. V nabídce nebude pochopitelně chybět paket M Sport, dodávající sportovnější vzezření, nebo xLine, podporující všestrannost a terénní schopnosti. Vůbec poprvé obuje X5 kola o velikosti 22 palců, základem jsou ale menší osmnáctky.

Foto: BMW

BMW X5

Pár měsíců po spuštění prodejů nabídne BMW i třetí řadu sedadel, doplněnou o elektricky nastavitelná sedadla v druhé řadě. Kufr má dvojité víko zavazadelníku a obě jeho části lze ovládat elektricky. Při základním postavení pěti sedadel pojme X5 645 litrů, při sklopení zadních opěradel až 1860 litrů.

Už v úvodu jsem naklepl přibývající technologie a těchto je v nové X5 opravdu požehnaně. Pracoviště řidiče se chlubí novým velkým displejem místo budíků, nechybí nové možnosti konektivity, nové ovládání systému iDrive, ale ani jízdní asistenty. X5 sama jezdí v kolonách, sama mění pruhy a obecně představuje další posun k samočinnému řízení. Vedle klasických parkovacích asistentů přibyl ještě Reversing Assistant, schopný podle uložených pohybů volantu vycouvat z místa, kam vůz zajel popředu. Perličkou na závěr jsou světlomety – standardně dodávané coby LED s adaptivní funkcí. Za příplatek lze pořídit světlomety laserové, poprvé představené u hybridního sporťáku i8.

Stejně tak jsou ve standardu adaptivní tlumiče, ale ceník zachází ještě o dost dál. Paket Adaptive M Suspension Professional přihazuje aktivní stabilizátory, aktivní řízení s proměnným převodem a natáčecí zadní nápravu. Pro fajnšmekry je dále připraven i vzduchový podvozek s nastavitelnou světlou výškou v rozmezí 80 mm.

Ze strany motorizací se neobjevuje žádné velké překvapení. Nejslabším motorem je naftový šestiválec 30d, disponující jedním TwinPower turbodmychadlem, výkonem 265 koní a točivým momentem 620 N.m. Výkonnější „superdiesel“ M50d má stále jen šest válců a tři litry objemu, ale zato rovnou čtyři turbodmychadla – dvě pro nižší plnící tlak a dvě pro vysoký. Jeho výkon činí 400 koní a točivý moment 760 N.m.

Benzínové motory mají v Evropě pouze jediné zastoupení a sice přeplňovaný třílitrový šestiválec 40i o výkonu 340 koní a krouťáku 450 N.m. Zde jsme malinko ošizeni proti kolegům v zámoří, jelikož v USA má BMW v rukávu také benzínový osmiválec 50i o výkonu 462 koní a točivém momentu 650 N.m.

Všechny motory jsou bez výjimky spojeny s automatickou převodovkou a také s náhonem na všechna kola, upřednostňujícím zadní nápravu. V příplatkové výbavě figuruje ještě aktivní samosvorný diferenciál na zadní nápravě.

Čtvrtá generace X5 jde do prodeje v listopadu letošního roku, takže ceník zatím není dostupný. Výrobu má na starost výrobní závod ve Spartanburgu v americké Jižní Karolíně, odkud se má X5 (a později také větší X7), vyvážet do celého světa.

Související témata:
Načítám