Hlavní obsah

BMW představuje nová superrychlá SUV X3 M a X4 M

Foto: BMW

BMW X3 M a X4 M

Rodina rychlých aut z rodiny BMW M se rozrostla hned o dva kousky naráz – to proto, že jde o technicky spřízněné SUV X3 a kupé verzi X4. Technika je znovu zcela shodná a z jejich výkonů se vám zatočí hlava. Ale i když vás rychlá SUV nebaví, přinášejí důležitou novinku – přeplňovaný šestiválec, který za pár měsíců bude pohánět i novou M3 a M4!

Článek

Není to tak dávno, co si lidé při představě rychlých SUV klepali na čelo. S jejich rostoucím počtem už dnes ale nikomu nepřijdou nijak podivná – X3 M a X4 M půjdou po krku Macanu, Stelviu QV, F-Pace SVR, GLC 63 AMG (i ve verzi Coupe) nebo chystané RS Q5. Proto BMW své dvě novinky ozbrojilo sportovními argumenty až po střechu.

Nejdůležitější jsou samozřejmě svaly – pod kapotou X3 M a X4 M si odbude premiéru nová generace třílitrového řadového šestiválce přeplňovaného dvěma turbodmychadly. V základním ladění bude mít výkon 480 koní a 600 Nm, ve verzi Competition (ano, vážně, i SUV budou ve verzi Competition) pak dokonce 510 koní (točivý moment bude shodných 600 Nm). To znamená, že obě SUV zrychlí na stovku za 4,2 sekundy, ve verzi Competition pak ještě o desetinu rychleji. Maximální rychlost bude omezená na tradičních 250 km/h, příplatkový M Driver balíček posune omezovač až na 280 km/h, respektive 285 km/h v případě verze Competition.

Foto: BMW

Pod tímto krytem odpočívá stádo 510 koní. Stejný motor bude pohánět novou M3!

Výkon putuje přes osmistupňový automat na všechna čtyři kola – pohon xDrive je převzatý přímo z nové M5, kde v základním nastavení preferuje zadní nápravu a na přední kola pošle výkon, jen když je to skutečně nezbytné. Na rozdíl od M5 tu však nebude k dispozici čistě zadokolkový režim – v SUV ale nikomu nejspíš chybět nebude. Mezi zadními koly najdete aktivní sportovní diferenciál, se zatáčením bude pomáhat i adaptivní sportovní řízení s proměnným převodem. Tohle je skutečně propracovaný model, u kterého se na nic nezapomnělo.

Foto: BMW

Okruh není přímo jejich domovem, ale povedou si tam překvapivě dobře

Oddělení BMW M kvůli vysokému výkonu taky zpevnilo karoserii (zpevněná je taky přední náprava a v motorovém prostoru najdete podobnou výztuhu z karbonem vyztuženého plastu, jako v M3/4), pohrálo si s podvozkem na adaptivních tlumičích (pevnější komponenty zavěšení, tužší uložení, silnější stabilizátory) a přihodili i výkonnější brzdy s většími kotouči (průměr 395 mm vpředu a 370 mm vzadu). Díky všem těmto úpravám bude X3 M a X4 M dělat všechno proto, aby i při vysokém nasazení byla přisátá k silnici jako klíště a dokázala udržet na uzdě masivní hmotnost přes dvě tuny.

Vizuálně jsou obě superSUV pojatá docela decentně (výraznější spojlery, výdechy za předními koly, 20“ kola se specifickým designem a nesmí chybět také čtyři koncovky výfuku na zádi), v interiéru se také liší jen detaily (anatomické sedačky, volant s M tlačítky, jiný design řadicí páky, červené startovací tlačítko a prošívání v trikolóře BMW M), takže určitě nebude žádný problém s X3 M a X4 M jezdit denně a ničit v nich sebevědomí nepozorných pouličních závodníků ve sportovních autech. Rychlá jsou dost, takže s nimi nuda rozhodně nebude; pamatujte ale na to, že pokud chcete opravdu sportovní auto, musíte si počkat na novou M3.

Související témata:
Načítám