Článek
Na iNext je poněkud zvláštní pohled. Tvary crossoveru jsou bez větších změn, ale podivně působí linie oken se „zákusy“ v prostřední části a také téměř chybějící B sloupky. Jejich eliminace je dosaženo tím, že se zadní dveře otevírají proti směru jízdy. Boční pohled je každopádně docela skousnutelný podobně jako zadek s tenkými linkami koncových lamp, ovšem je to předek, co vyvolává slzení očí. LED světla se ztenčila do minimální možné míry, zato dvojice spojených ledvinek narostla výškou do takřka obludných rozměrů. Samotné ledvinky jsou slepé, neboť se za nimi žádný chladič nenachází, ale zároveň slouží jako „průzor“ pro hromadu radarů, kamer a dalších senzorů autonomního řízení.
Přesně tak, koncept iNext se coby technologická vlajková loď orientuje především na autonomní jízdu a BMW doufá, že v roce 2021, kdy chce začít auto vyrábět, už budou dořešeny všechny legislativní náležitosti a bude moci jezdit samo. S čistě elektrickým pohonem, jehož výkon nebyl uveden a je v zásadě nepodstatný, ujede iNext prý až 600 kilometrů na nabití baterií. Součástí by pochopitelně mohl být i systém automatického dobíjení, kdy vás prostě vyloží a pak se odjede nabít.
Jenže i přes sliby související s autonomní budoucností nevypadá iNext v interiéru jen jako kapsle na převážení lidí. V rámci možností je uspořádání vnitřního prostoru vcelku běžné. Vpředu jsou sedadla řidiče a spolujezdce, na palubní desce se objevuje dvojice displejů, z nichž jeden nahrazuje budíky, nechybí ani klasický volant. Jenže zatímco v módu „Boost“ je vše v činnosti a řidič auto skutečně ovládá, v režimu „Ease“ přebírá jeho práci „autopilot“.
Volant zajede co nejdál do palubní desky, sestava pedálů z prostoru nohou zcela zmizí a přední sedadla mohou být nakloněna vzad pro příjemnější komunikaci se zadními pasažéry. Interiér plný luxusních materiálů a dřeva se náhle proměňuje na místo k relaxaci, podle BMW má evokovat „designový hotel“.
Zajímavý je i způsob, jakým relaxující pasažéři ovládají multimediální funkce. Jak bylo řečeno, fyzická tlačítka, točítka a přepínače není třeba hledat. V rámci technologie „Shy tech“ lze s autem buď intuitivně mluvit, používat gesta (snad fungují lépe než v současných produkčních modelech), nebo využívat speciálních projektorů. Prakticky každý kus interiéru je dotykový a chytré projektory mohou promítnout ovládací prvky na libovolný povrch. Zní to zajímavě, ovšem zůstává otázkou, jak to bude celé fungovat. Zatím se technologie pochopitelně nachází ve stádiu konceptu.
Jenže přestože před sebou máme futuristický crossover, jeho výroba je blíž, než by se mohlo zdát. Jak už padlo o kus výš, upíráme svá očekávání k roku 2021. Právě tehdy by se měla spustit produkce v Dingolfingu a my jsme velmi zvědaví, jak moc se bude výsledný produkt lišit od konceptuální podoby. Za nás se rozhodně musí změnit příď, ale jinak by se mohlo jednat o slušný posun ve směřování budoucí mobility. A nebojme se… staromilská auta nás jen tak neopustí. Naopak – s příchodem elektrických samořiditelných crossoverů by se mohla situace kolem nich výrazně zlepšit.