Hlavní obsah

BMW Nazca M12 – Zapomenutý hrdina z Mnichova

Foto: BMW

V 90. letech minulého století zdobily auta spíše hranaté tvary a nízký aerodynamický odpor byl výsadou supersportů. Jeden ladný rozrážeč vzduchu měl v rodném listě Mnichov a usiloval o trůn krále divize BMW M Technik. Máme pro vás příběh o zapomenutém hrdinovi Nazca M12 s vypůjčeným dvanáctiválcem.

Článek

Píše se rok 1991 a na ženevském autosalonu pod umělými reflektory odhalují zástupci automobilky BMW famózní projekt, který okamžitě plní titulky všech motoristických médií. Světlo světa tehdy spatřil koncept Nazca M12, jemuž vdechl život 26letý italský návrhář Fabrizio Giugiaro – syn Giorgetta Giugiara, zakladatele známého designového studia Italdesign.

Samotné logo M12 napoví, že pod karoserií z uhlíkového vlákna pracuje pětilitrový dvanáctiválec s výkonem 300 koní, který si inženýři vypůjčili z vlajkové limuzíny BMW 750i a vrcholového GT BMW 850i. Legendami opředený vidlicový motor byl zastavěn samozřejmě podélně a doprostřed, takže uměl tohle 1,1 tuny vážící superauto katapultovat na světové silnice a závodní okruhy rychlostí blesku.

Foto: BMW

Auto se vyznačovalo aerodynamickou karoserií

Než jste stačili nastartovat nebo otočit volantem, už před vámi leželo několik zajímavostí. BMW Nazca M12 má velmi hladký povrch karoserie inspirovaný seriálem Formule 1 a vozidly závodní skupiny C. Díky délce 4,37 metru, šířce 1,99 metru a nízkému odporu vzduchu (Cd = 0,26) šlo ve své době o skutečný unikát. Ačkoli se boční dveře otevíraly do strany stejně jako u běžných vozů, „racčí“ boční okna šla nahoru podobně jako dveře u Mercedesu-Benz SLS nebo Tesly Modelu X. Celá střecha byla navíc prosklená, takže poskytla řidiči a spolujezdci nerušený panoramatický výhled.

Dechberoucí prototyp byl označován jako úctyhodný nástupce modelu BMW M1, proto se dočkal ještě dalších dvou koncepčních bratrů. Šlo o model BMW Nazca C2, který debutoval v roce 1992 na autosalonu v Tokiu. O rok později se představila také otevřená verze BMW Nazca C2 Spider.

Ani jeden z prototypů se nedostal do sériové výroby, což je samozřejmě škoda. Na druhou stranu, je to vlastně dobře. Experimentální pokusy v 90. letech často dorazily do slepých uliček, proto některé prototypy dostaly jednosměrnou jízdenku do zapomnění. Uspěchat vývoj a představit produkt nebo technologii předčasně je minimálně nezodpovědné – dnes tohle zkouší severoamerická Tesla, která na řidičích a majitelích testuje technologii zvanou autopilot. Samočinné řízení však nefunguje na 100 %, proto občas tesly v autonomním režimu havarují a posádka při tom mnohdy zahyne. Mnichované se do neprobádaných vod raději sériově nepouštěli, a to je jeden z důvodů, proč technologický milník BMW Nazca M12 zůstal v síni zapomenutých hrdinů.

Foto: BMW

BMW M1.

Načítám