Článek
Osmička je větší číslo než šestka, ale v případě BMW to neznamená větší rozměry, horší jízdní vlastnosti či těžkopádnost. Naopak to vypadá, že inženýři z Mnichova dostali pokyn, aby připravili schopnější a jízdně zajímavější Gran Turismo. O důležitosti tohoto auta vypovídá také fakt, že jej vyvíjeli dohromady se sportovním oddělením M, které připravilo závodní verzi M8 GTE a v příštím roce na trh pošle silniční variantu M8.
Nové BMW řady 8 je po X5 dalším modelem, který přichází se spojenými ledvinkami. Ano, i tady jsou hodně velké, ale tím, že má vůz nižší profil a užší světla, nevypadá to tak násilně jako v případě velkého SUV. Naopak mě design řady 8 potěšil. Minimálně z pohledu přední části. Na prezentaci jsme měli k dispozici nejlepší variantu M850i ještě s Carbon a Night paketem, na kterém chce BMW ukázat, že nabídne také větší porci individualizace. Osmička vypadá fakt pěkně. Z pohledu přední části hodně dynamicky, směrem dozadu pak přidává na eleganci. Jediné, co se mi na novém BMW řady 8 nelíbí, je prostor pro registrační značku. Vybrání je nadmíru velké a v kombinaci se svisle postavenými výdechy vypadá zadek moc komplikovaně. Zbytek je v naprostém pořádku.
Z pohledu rozměrů je osmička o 4,3 cm kratší, o 4,4 cm nižší a pouze o 8 mm širší než předchozí šestka. Rozvor se zkrátil o 3,3 cm. Když k tomu přidáme širší rozchody kol, představuje se nám kompaktnější a především obratnější nástupce vcelku velkého kupé, kterým šestka rozhodně byla. Abych shrnul základní čísla, musím dodat informaci, že osmička zároveň zhubla zhruba 90 kg. Než se však dostanu k samotné technice a jízdě, musíme se podívat do interiéru.
I tady došlo na drobnou revoluci. Kvalita materiálů a dílenské zpracování jsou tradičně na špičkové úrovni a patří na vrchol celého segmentu sportovně-luxusních kupé. Osobně bojuji s novým pojetím přístrojového štítu a okolím voliče automatu. BMW i přes přechod na digitální displej drželo zobrazení ve stylu analogových přístrojů. S tím se však musíme od osmičky rozloučit, protože přístrojový štít dostal nové zobrazení s rychloměrem a otáčkoměrem po stranách. Druhý jmenovaný jde navíc proti směru hodinových ručiček, stejně jako u Peugeotu. U osmičky však nemáte možnost změny zobrazení, třeba jako u Mercedesu. Mění se jen menší podmenu uvnitř otáčkoměru a podbarvení v závislosti na zvoleném režimu. Připadá mi to méně přehledné. Na okruhu jsem se musel příliš soustředit na hledání informací, ale věřím, že si na to postupně zvykneme, protože to samé nás teď čeká u dalších nových modelů BMW.
Pak je tady nově zpracovaný prostor v okolí voliče automatu a systému iDrive. Prostor je větší, přibylo tlačítek a naše testovaná verze má ještě speciální povrchovou úpravu broušeným sklem, které se dostalo na řadičku, kolečko komunikačního systému iDrive či ovládání rádia. Má to evokovat diamant, ale mně to příliš ke sportovnímu zbytku nesedí. Každopádně důležité prvky, jako posez za volantem, akurátní volant a intuitivní ovládání zůstaly. Nakonec musím BMW M850i xDrive pochválit také za zavazadlový prostor, protože v něm odvezete 420 l nákladu, což je na kupé velmi dobrá hodnota.
BMW od začátku prodeje nabízí dva motory. Základem je zatím vznětový řadový šestiválec 840d s výkonem 320 k a točivým momentem 680 Nm. Na vrcholu nabídky však stojí model M850i xDrive s novým přeplňovaným osmiválcem. Ten dostal kvůli novým emisním normám úpravy a nyní nabízí 530 koní a 750 Nm točivého momentu. Obě varianty jsou kombinovány s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF, u BMW pojmenovanou Steptronic, a pohonem všech kol xDrive. V příštím roce se do nabídky zařadí úplný základ, tedy přeplňovaný zážehový řadový šestiválec, který by měl dostat pohon zadních kol.
Na prvních jízdách v Portugalsku jsme měli možnost otestovat pouze nejvyšší variantu M850i xDrive a musím přiznat, že po několika okruzích na závodní trati Jerez a více než stovce kilometrů se BMW opravdu pochlapilo. Osmička je vynikajícím Gran Turismem, které umí měnit charaktery. Dokáže být na běžných silnicích extrémně pohodlné, zároveň kultivované a klidné. Tady tomu přispěly „základní“ Performance pneumatiky bez Run Flat technologie a rovnou říkám, že to bude dokonalý polykač kilometrů napříč Evropou. Rozhodně jsem ale nečekal stejně dobré schopnosti na okruhu při sportovní jízdě na hraně. Osmička působí velmi lehce, dokáže být obratná, nebojí se pomalých točivých zatáček, ale i rychlých průjezdů a z vysokých rychlostí ji s přehledem zastavují větší M brzdy. Naopak adaptivní podvozek má hned tři varianty nastavení v režimu Sport (Standard, Plus a Individual). Přijde mi, jako kdyby se BMW podívalo do historie a jako charakter jízdního chování si pro osmičku vybralo legendární M635 CSi.
Na náš trh se nové BMW řady 8 dostává právě teď a základní cena modelu 640d xDrive činí 2 694 900 Kč. Za vrcholnou verzi M850i xDrive si budete muset ještě trochu připlatit, neboť v základní konfiguraci bude stát 3 357 900 Kč. Více informací se dozvíte v přiloženém videu.