Článek
Osmičková řada od BMW v roce 1990 všem vyrazila dech – vypadala jako kosmická loď a pod kapotou měla podobně sofistikovanou techniku: dvanáctiválec, elektronický plyn, multi-link vzadu, natáčení zadní nápravy a samozřejmě spoustu (tehdy) moderní luxusní výbavy, jako je centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dešťový senzor, CD měnič,…
Nech už toho dějepisu, mluv raději o novém autě. Tak předně – co má za motor a kolik má koní?
M850i pohání twin-turbo 4,4 V8 s výkonem 530 koní a 750 Nm.
Ty kráso, to je určitě strašně rychlý!
Je to přímo brutální – na stovku vystřelí za 3,7 sekundy, dvoustovka je tam během 12,5 sekundy a v rozletu ho zastaví až omezovač na 250 km/h, jinak by klidně uhánělo přes tři sta!
Takže řidičák radši nechám doma, aby mi ho nemohli vzít. A co zatáčky, ty umí taky?
To si pište, tam působí snad ještě děsivěji. Ve sportovním režimu podvozek díky aktivním stabilizátorům ztuhne a přisaje se k asfaltu, čtyřkolka zajistí dokonalou trakci, natáčení zadní nápravy pak přidá na obratnosti, takže se z osmičky stane ničivá okresková střela. Auto se kolem vás smrskne a okamžitě reaguje na všechny pokyny – automat bleskově řadí, motor jde za plynem a burácí a práská jako celá pekelná armáda, takže vás naplno vtáhne do děje. Přitom vzbuzuje spoustu důvěry svou jistotou a tím, jak vás nechává ve středu dění a nedělá z vás pasažéra. Cítíte, že to máte plně pod kontrolou. Jen se nesmíte koukat na tachometr…
Uf, takže je to ostrý sporťák?
Kdepak, stačí ho ze sportovního režimu přepnout do komfortního a jezdí podobně jako pětkové BMW (jen s trochu tužším podvozkem) – máte tu podobné pohodlí, tichou kabinu, vynikající stereo, stejnou nálož komfortních prvků a technologií…
Jen toho místa je asi trochu méně...
Pochopitelně, pořád se bavíme o sportovním kupé – kabina je proto správně intimní (čti trochu stísněná), zadní sedadla jsou použitelná jen na tašku nebo bundu, zato kufr je obrovsky hluboký.
Když jsme u té nudné praktičnosti… kolik to žere?
Foukaný osmiválec s pěti sty koňmi – kolik byste řekli?
Osmnáct?
V průměru spíš kolem patnácti, dálky umí i za dvanáct, ale v bojovém módu vyzunkne svou 68litrovou nádrž nepříjemně rychle. Inu, kdo chce mít opičku, musí mít na banány.
A cena?
Tak na to si raději sedněte – M850i začíná na cenovce 3,3 milionu, s dalšími „povinnými“ příplatky (karbon paket zahrnující i karbonovou střechu přece nutně potřebujete, ne?) se dostanete na čtyři mega, ani nemrknete. Ale pořád je to minimálně o milion a půl méně, než dáte za podobně rychlý Continental GT. A to má BMW v záloze ještě rychlejší verzi.
Zahlédl jsem, že chystají i M8
Přesně tak, dorazí za pár měsíců se stádem rovných 600 koní. Vůbec nechápu, proč by tohle auto někdo potřeboval ještě rychlejší a ostřejší, ale určitě se takových lidí najde dost. Brzy dorazí taky verze nahoře bez a na začátku příštího roku čtyřdveřové Gran Coupe, takže si vybere každý. Ale tahle M850i je tou nejlepší volbou pro každodenní sport.
Tak já bych si ho tedy vzal, v téhle modré, děkuji pěkně. Ani mi ho nebalte.
Vypadá fantasticky, že? Ten zamračený výraz a napnuté kontury, ta nádherná silueta s dlouhou kapotou. Všude strhává pozornost. Už jen proto si ho spousta lidí koupí – a já jim to naprosto schvaluji. Ale přece jen…
Ajéje, pisálek zase bude rýpat!
Od toho tu přece jsem.
Tak povídej, chytrolíne...
M850i mě přesvědčilo, že je opravdu vynikajícím autem. Ale nejsem si jistý, že si dokáže plně obhájit svou cenovku. Za tyhle peníze už chcete určitou výjimečnost a tu BMW M850i nepřináší. A i když má krásný a propracovaný interiér, tak prakticky stejný najdete i v BMW X5 s poloviční cenovkou. Navíc v téhle lize je hodně z čeho vybírat: Mercedes S-Coupe vás zahrne pohodlím a luxusem, Bentley Continental GT je dokonalý gentleman, Aston Martin DBS Superleggera zase pěkně naštvaný, z krásy Lexusu LC se podlamují kolena… a pořád můžete mít i obligátní Porsche 911, které každodenní popojíždění zvládá stejně hravě, a přitom je lepší sporťák. Těžká volba, že? Ale ty peníze jste si těžce vydřeli, tak nechte rozum stranou a pořiďte si to, po čem vaše srdce zatouží. Udělejte si prostě radost. A pokud to bude BMW M850i, tak vás mohu ujistit, že vás nezklame.
Základní cena BMW M850i xDrive je 3 368 300 Kč, ale příplatková výbava ji rychle vyšroubuje ke čtyřem milionům. Trochu ušetřit (při nákupu i na palivu) můžete s dieselem 840d, který pořád umí stovku pod 5 sekund, takže rozhodně nebude pomalý, ale toho nadšení za volantem nabídne rozhodně méně. Za verzi kabrio ve stejných motorizacích připlatíte 210 tisíc korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový osmiválec, twin-turbo, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 4 395 cm3 |
Výkon | 390 kW (530 k) při 5 500 - 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 750 Nm při 1 800 - 4 600 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 965 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 3,7 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 9,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 68 l |
Kola a pneumatiky | vpředu 245/35 R20vzadu 275/30 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 851/1 902/1 346 mm |
Rozvor | 2 822 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 420 l |