Článek
Já vím, dneska už je problém narazit na dvanáctiválcový motor. Končí s ním Mercedes a můžeme počítat s tím, že ho zanedlouho přestanou nabízet i BMW a Audi. Emisní normy jsou prostě neúprosné. Je to přitom škoda, protože jeho charakter je nezaměnitelný, nesrovnatelný a famózní. Nejde pouze o výkon, protože 610 koní už dneska směle zvládnou osmiválce, ale o celkový projev. Kultivovanost, zvuk a nakonec i ten medvědí zátah v celém rozsahu. Musím přiznat, že tohle je jeden z mála motorů, po kterém se mi bude opravdu stýskat.
Ale teď už zpátky k sedmičce. Nová generace přišla na trh už v roce 2015 a vrcholné M760i pak o rok později. BMW mělo co napravovat, protože předchozí generace sedmičky nebyla úplně povedená, stejně jako pětka ze stejného období. Nelíbil se mi exteriér, interiér ani jízdní schopnosti. Jde o to, že pátá generace sedmičky nepůsobila jako opravdu luxusní vůz. Naštěstí si toho v BMW všimli a nová generace označovaná písmenem G většinu z negativ napravila. Rozhodně velký skok dopředu udělal design.
Současná sedmička působí širším a nižším dojmem, byť se rozměry nijak zásadně nezměnily. Stačilo totiž zúžit a protáhnout světlomety, stejně jako masku chladiče a posadit auto o trošku blíže k asfaltu. Na druhou stranu vypadá poněkud zavalitě, avšak u luxusního sedanu to není problém. Sedmička se tradičně nabízí ve dvojím provedení, standard nebo Long s prodlouženým rozvorem o 14 cm, což se projevuje hlavně na zadních sedačkách. Interiér modelu M760Li můžeme považovat za luxusní, výhodou je většina prvků ve standardní výbavě. Ta naše sedmička byla navíc s prvky individual. Krásné bílé sedačky doplnila keramická úprava ovládacích prvků a špičkový audio systém. V zadní části nechybí rozkládací křeslo, dvě velké obrazovky a samozřejmostí je také systém masáží. Interiérový styl BMW nás prostě baví. Kvalitní materiály, vynikající zpracování, ale hlavně intuitivní ovládání a špičková grafika všech displejů. Máme pouze jedinou výtku k ovládacímu tabletu pro zadní sedačky. Klidně by se mohl přihlásit na závody šneků. Zasekává se, reakce na dotyk jsou pomalé, takže ho po pár minutách raději odložíte a všechno ovládáte přes klasická tlačítka.
To nejlepší na vás však čeká za volantem. Pod karosérií je maximum nejmodernější techniky, kterou BMW nabízí. Vlastně i do karosérie se dostala inovace v podobě lehkého karbonu. Díky němu hmotnost u základní verze začíná na hranici 1 800 kg a u nejlepší verze šplhá lehce přes 2 tuny. Zmíněné zlepšení je samozřejmě poznat i na obratnosti auta při jízdě. K tomu se přidává natáčení zadní nápravy, adaptivní M sportovní podvozek, aktivní řízení, výkonnější prvky a další prvky, díky kterým umí M760Li měnit charakter. Tohle auto můžete mít pouze s pohonem všech kol a rozhodně to není špatný nápad, a sice kvůli přenosu 800 Nm točivého momentu. Do nebes musím opět vychválit 8stupňovou automatickou převodovku ZF.
O komfortu už jsme mluvili a ve srovnání s předchozí generací jde o největší skok vpřed. Nejlepší sedmička umí krásně filtrovat nerovnosti, ale hlavně zvládá i ty příčné a hluk od kol nepřenáší do interiéru. Až se mi nechce věřit, že tohle houpavé auto je od BMW. Hodně se v tomto směru přiblížilo ke zmiňovanému králi třídy luxusních sedanů. Další radost a úsměv vám vykouzlí s přepnutím do režimu Sport. Celé auto v tu chvíli ztuhne, aniž byste šlapali na pedál plynu. Nahrbí se a zostří své reakce. A pak, když se plynu dotknete, dvanáctiválec ukazuje svůj maximální charakter. Zatlačí vás do sedačky, následuje až nechutný zátah a sedmička se na okreskách rozjede rychlostmi za hranicí maximální povolené rychlosti na dálnicích. A zvládá to za všech okolností. Skvěle brzdí, podvozek se minimálně naklání a dokonce nedává znát svoji váhu ani délku. Za volantem se najednou cítíte jako v mnohem menším sportovním autě. Na BMW v tomhle směru nemá ani Audi, ani Mercedes-Benz.
Pokud čekáte na nějaká negativa, moc jsem jich nenašel. Jasně, mohl bych tam zařadit cenu, ale to je nesmysl. BMW M760Li si nekupuje nikdo s průměrnou českou mzdou, ale člověk vydělávající dost na to, aby si mohl dovolit auto za více než pět milionů. Naopak při srovnání s konkurencí si BMW vede velmi dobře. Kromě nepovedeného tabletu vzadu mi tu schází druhá roztahovací sedačka, tak jako to umí Mercedes-Benz S ve výbavě Maybach. Podrobnější informace naleznete ve videotestu.