Hlavní obsah

BMW M535i E28 – Vzácnější eMko

Foto: Archiv Garáž.cz

Mnichovské automobily z divize M jsou klenotem mezi řidičskými modlami. Každý na ně má názor a každý vám vyjmenuje rychle alespoň pět zásadních modelů. Na jeden takový se dnes podíváme i my.

Článek

Jde o BMW M535i generace E28. Jistě, není to plnotučná M5, která se v generaci E28 objevila vůbec poprvé, ale její předchůdce. S modelem M535i totiž v názvu písmeno M debutovalo. Bylo to konkrétně na předchozí generaci E12 a šlo o nejvýkonnější verzi. Obdobně i velké kupé E24 používalo označení M635CSi, ostatně dnes se automobilka k tomuto označování verzí vrací, vzpomeňte si třeba na M235i. Následně se typ M535i objevil v roce 1984 i v generaci E28 jako předvoj vrcholné verze. Ta je dnes finančně dostupnější, ale přitom je vzácnější, než silnější M5. Na pohled se odlišovala plastovým bodykitem, který měl působit dramatičtěji a gumovým křidélkem na zádi. Tradiční nízká a úzká silueta emku zůstala, stále tak působí aerodynamicky i se svým žraločím nosem. Senzačně ale vypadají dvě koncovky výfuku vyvedené doprostřed zádě. A celkem jsem i spokojen se vzhledem pětipaprskových kol, i když BMW většinou používá "pavučinový" tvar disků.

Foto: Archiv Garáž.cz

Model M535i byl sice sportovně laděný, přesto u něj byla velmi populární automatická čtyřstupňová převodovka ZF. Já bych ale spíš doporučil manuální pětikvalt, který je i v testovaném kousku. Na výběr byly dva, jeden od ZF a druhý od firmy Getrag. Getrag nabízel kratší převody a zpátečka byla umístěná na pozici jedničky. Stejně to později mělo BMW M3 generace E30 nebo jeho konkurent Mercedes-Benz 190E ve verzi Cosworth.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ačkoliv verze M535i oslavila třicítku, na ergonomii interiéru se to nijak nepodepsalo. Šestihranná typická kaplička budíků sice svá léta nezapře, stále ale vypadá stylově. Potěší i střední část natočená k řidiči a krásná a pohodlná sportovní sedadla, pochopitelně kožená. U těch můžete i prodloužit sedák, což by potřebovala řada dnešních automobilových pseudosportovců. Okna a zrcátka jsou elektricky ovládaná, vás ale spíš těší sportovní tříramenný volant s tenkým věncem potaženým kůží. Ergonomie všech ovládacích prvků zůstala stejná s běžnou E28 a tedy výborná. Jen řazení by mohlo mít kratší dráhy. Klimatizace by znamenala zbytečná kila navíc, takže na proudění vzduchu je tu prostý šíbr.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jízdně vás dost možná sportovní E28 nadchne. Ano, už jsme tu měli běžný model 528i, který byl krásně komfortní. Nic z toho naštěstí nepostrádá ani M535i. Tenkrát ještě sportovní neznamenalo tvrdé jako kámen. Emko muselo umět jezdit rychle a to všude, i po méně kvalitních silnicích a nesmělo z výkonuchtivého majitele na výmolech vytřást duši. Ačkoliv je auto příjemně tuhé, výmoly zvládá elegantně. Přitom všem vám do učí zní krásný hukot motoru.

Foto: Archiv Garáž.cz

Motor svou sílu projevuje v celém spektru otáček, i tak je ale nejlepší pocit dostat ručičku až k červenému poli. Naštěstí má emko ochotu k vytáčení a reaguje rychle na přidání plynu. Nejprve se motor projevuje sametově jemně a dostatečně dynamicky. Když se ale dostanete nad 5000 otáček, teprve tehdy motor ukáže, co vše v něm dřímá. Zátah je i dnes velice silný, což vám dá krásný pocit sebejistoty. Dalo by se očekávat, že se M535i projeví zejména na rovinkách, ale sedí mu i zatáčky. Rozložení hmotnosti tady není tak ideální jako u nástupců (kteří měli motor posunutý co nejvíce vzad směrem ke kabině), ale perfektní komunikativní a hlavně přesné řízení rozhodně oceníte. Zatímco na vjezdu do zatáčky je vůz spíše nedotáčivý, díky převodu řízení je však při větším zatočení nedotáčivost prakticky zcela potlačena. Naopak můžete zkoušet vyvolat přetáčivé smyky, i když běžně je auto naladěné spíše na větší stabilitu v zatáčkách, aby se dal jeho potenciál využívat naplno.

Foto: Archiv Garáž.cz

BMW M535i je sice slabší a tak trochu lidštější, než pravé M5, ale pořád je to eMko. Nekompromisní rychlý sedan, který je připraven na ty nejnáročnější řidiče. A pořád má co nabídnout i dnešním fanouškům - jeho „wow-faktor“ je nezpochybnitelný i když cena ještě nedorostla astronomicky nedostupných výšin.

Na tomto článku jsme spolupracovali s týmem  Veteráni na Truc.

M535i E12

Poprv se BMW M535i objevilo v generaci E12 a mělo motor z kup 635CSi. Po generaci E28 však bylo toto označen uloženo k ledu a siln verze si vystačila s označenm M5. Až nyn u aktuln verze byl v březnu představen model M550i xDrive, kter je předskokanem budouc M5. Stejně to automobilka udělala i s M235i, kter předznamenala přchod vtečn M2.

Načítám