Článek
A odpověď je radostná – báječný grand tourer! BMW se s novou trojkovou řadou vrátilo do své nejlepší formy v duchu hesla „Radost z jízdy“ a odvozené čtyřkové kupé ho reprezentuje úplně nejlépe. Všechno je tu perfektní již od momentu, kdy usednete za volant – zabouchnete dveře s bezrámovými okny, kabina vás příjemně obklopí a anatomická sedadla vás měkce obejmou, sedíte nízko s nohama nataženýma a volantem přímo před hrudníkem, prsty pohladíte kůží potažený volant a palce vám zapadnou přesně pod bicepsy. Dokonalé! Už jen nastartovat…
Po stisknutí startovacího tlačítka na středovém tunelu vůz ožije, displeje se rozsvítí a celou kabinu zalije náladové osvětlení v barvě, kterou si sami vyberete. Hlavně ale s distingovaným zavrčením naskočí řadový třílitrový šestiválec, který se těší, až ho pobídnete plynovým pedálem. Je to vážně velmi vychovaný společník, který si za jízdy jen tiše přede, což svým hladkým řazením podporuje i osmistupňový automat – tohle je jednoznačně nejsehranější dvojka celého automobilového světa. Ani si nevšimnete, jak hladce ubíhají kilometry pod koly, s tímhle autem byste mohli relaxovaně přejet celý kontinent. Ale vy možná chcete trochu víc než jen relax, že?
I tohle BMW umí, stačí ho přepnout do sportovního módu a uhlazený kravaťák shodí sako a ukáže ocelové svaly pouličního rváče. Podvozek rázem přituhne, volant vám ztěžkne v dlaních a reakce na plyn se přiostří, jako by do spalovacích komor motoru s litry paliva byly vstřikovány také dávky adrenalinu smíchaného s kofeinem. Šestiválec zaburácí jako medvěd probuzený ze zimního spánku a rozpoutá peklo celého stáda 382 koní, které ho vystřelí na stovku za pouhých 4,5 sekundy. Takhle raketovou akcelerací se nedávno mohlo pochlubit jen vrcholná M3!
Po nezvladatelné divokosti sportovního speciálu tu však není ani stopy, M440i je sice brutálně rychlé, ale také za všech okolností poslušné a dobře vychované. Pohon všech kol se stará o dokonalou trakci a podvozek se zarytě drží stopy, volant i pedály vám dávají dokonalou jistotu, že máte vše pod kontrolou. Přesně si tak odměřujete potřebnou dávku výkonu, precizně ladíte brzdný účinek, na milimetry diktujete stopu a přesně cítíte, jak se auto chová a co se chystá udělat. Jste zkrátka vtaženi do hry a řízení si tak naplno užíváte, jak se ve správném sportovním autě sluší a patří.
Přitom pak, až vám po zádech bude běhat mráz a dlaně se začnou potit, stačí jen přepnout zpět na komfortní jízdní režim a celé auto se jako mávnutím kouzelného proutku vyklidní. Konečně si můžete vydechnout a místo rychlosti si užívat perfektně zpracovanou kabinu plnou kvalitních materiálů, hrát si se snadno ovladatelným systémem iDrive, vychutnávat si zvuk prémiového audia Harman Kardon a jen tak plout krajinou. Tohle auto je zážitek skutečně pro všechny smysly.
BMW M440i xDrive je vážně okouzlující. Jakmile se naplno ponoříte do nevyčerpatelné studnice jeho talentu, objevíte pohodového společníka na každý den i divokého raubíře pro chvíle zábavy. Ať však jedete pomalu, nebo rychle, zůstává příjemným řidičským nástrojem. Je to přesně takové to auto, se kterým budete chtít pořád jezdit a nebudete chtít vystoupit. I proto, že tak neuvidíte ty hrozivé nozdry na přídi…
Ceník BMW řady 4 je vážně široký. Začíná se už na částce 1 146 600 Kč (184koňové 420i s přeplňovaným čtyřválcem), pokračuje se přes 190koňové 420d (1 205 100 Kč jako zadokolka a 1 271 400 s xDrive) a 258koňové 430i (1 259 700 Kč) až k šestiválcové M440i xDrive (1 670 500 Kč), přitom všechny verze jsou k dispozici pouze s automatickou převodovkou. Všechny částky jsou ale pouze startovací, protože určitě neodoláte pokušení připlatit si za další výbavové položky – u testovaného vozu vyšroubovaly cenu o půl milionu, tedy na úroveň základní M4.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový šestiválec, turbo, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 2 998 cm3 |
Výkon | 275 kW (386 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 500 Nm při 1 900 - 5 000 ot./min, |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 815 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,5 s |
Maximální rychlost | 250 km/h (el. omezeno) |
Spotřeba (kombinace) | 8,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 59 l |
Kola a pneumatiky | 225/40 R19 vpředu, 255/35 R19 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 770/1 852/1 393 mm |
Rozvor | 2 851 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 440 l |